محمدیه با پویایی جدید روبرو می شود

الحمدالله، امروز، یکشنبه ۸ ذی‌حجه ۱۴۴۲ هـ مصادف با ۱۸ جولای ۲۰۲۱ میلادی، صد و دوازدهمین تاسیس سازمان محمدیه به سال هجری است. محمدیه اکنون و در آینده باید پیشرفت بیشتری داشته باشد. اگر محمدیه بخواهد در پیشرفت مردم، ملت و جهان بشریت نقشی داشته باشد، ابتدا باید خود پیشرفت کند. اگر بخواهد چیزی را بدهد،

توسط پروفسور دکتر حیدر ناصر، رئیس سازمان محمدیه

الحمدالله، امروز، یکشنبه ۸ ذی‌حجه ۱۴۴۲ هـ مصادف با ۱۸ جولای ۲۰۲۱ میلادی، صد و دوازدهمین تاسیس سازمان محمدیه به سال هجری است. محمدیه اکنون و در آینده باید پیشرفت بیشتری داشته باشد. اگر محمدیه بخواهد در پیشرفت مردم، ملت و جهان بشریت نقشی داشته باشد، ابتدا باید خود پیشرفت کند. اگر بخواهد چیزی را بدهد، باید چیزی برای دادن داشته باشد. قبل از اینکه بشماریم که محمدیه کنونی چه دارد و به خوبی بفهمیم که چه کاری باید انجام دهیم، در مورد چیزهای بزرگی صحبت نکنیم. مسؤولان همچنین ملزم به درک نقش خود هستند و برای پیشبرد محمدیه در حال حاضر و در آینده می خواهند چه کار کنند.

پیامبر در یکی از احادیث خود فرمود، "الید العلیا خیر من الید السفلی"؛ دست بالا از دست پایین بهتر است. در ضرب المثل عربی چنین آمده است، "فقیر الشئ لا یعطی"، افرادی که چیزی ندارند چیزی نخواهند داد. محمدیه اگر می خواهد نقش بهتری داشته باشد باید در بسیاری از زمینه های خود نقاط قوت و مزایایی داشته باشد. آنچه که برای ۱۱۲ سال به دست آمده است، خدا را شکر، بسیاری در قدرت استقلال پیشرفت کرده اند. کارهای محمدیه برای مردم و ملت بیشمار بوده است. با این حال، محمدیه همچنان خواستار پیشرفت مترقی تر است. بنابراین، تولید "پویایی درونی" یا نیرویی درونی که پتانسیل و سرمایه اساسی است، تاکنون برای سرمایه گذاری و توسعه، مهم است تا این جنبش اسلامی با کیفیت تر، برتر و مترقی تر شود.

چالش سنگین

چالش های محمدیه در آینده سخت تر می شوند. تعدادی از چالش ها در پیش است، یعنی زندگی مدرن در قرن ۲۱ که با جریانات سکولاریسم، مادی گرایی، لیبرالیسم و ​​جهانی گرایی مشخص می شود که به طور

فزاینده ای در جهان مترقی و چند پیچیده هستند. گرایش‌های رادیکال - افراطی در جنبش‌های سیاسی اجتماعی و مذهبی که منازعات و خشونت‌ها را به عنوان نقطه مقابل زندگی پر از مشکلات متضاد به وجود می آورد.

چنگال سرمایه داری جهانی که در زندگی پر از سود، بهره کشی، مادی و لذت طلبانه تأثیر دارد. منشور آسه آن و تغییر قدرت سیاسی جهانی به آسیا یا چین در صورت عدم برخورد تاکتیکی و استراتژیک می تواند تهدیدها و چالش های جدید را ایجاد کند. جهانی شدن و جامعه اقتصادی آسیا که گشایش رقابت و گشودگی را فراهم می کند به عنوان عرصه های جدید در حوزه جهانی و منطقه ای بسیار آزاد تبدیل می شود. انقلاب در فناوری اطلاعات و حضور رسانه های اجتماعی به عنوان یک واقعیت جدید که دنیای اندیشه و روابط بین افراد و جامعه را با تمام تأثیرات گسترده خود به روشی تکنولوژیکی و ابزاری تغییر می دهد.

شرایط زندگی مردم و ملیت در اندونزی نیز به طور فزاینده ای پیچیده است، به خصوص با بیماری همه گیر کوید-۱۹ که به طور فزاینده ای بر بار سنگین جنبه های مختلف زندگی افزوده است. مشکلات مسلمانان هنوز کلاسیک است؛ از لحاظ اقتصادی عقب مانده، از نظر سیاسی متحد نشده، از تسلط بر علم و فن آوری عقب مانده و از داشتن یک استراتژی مبارزه آینده نگر برای رسیدن به پیروزی و تعالی برخوردار نیست. در مواجهه با بیماری همه گیر کوید-۱۹، هنوز اختلاف نظرهایی پیرامون مسائل ابتدایی وجود دارد، در حالی که مشکلات ناشی از این شیوع بسیار جدی است، تعداد کشته شدگان در اندونزی و جهان بسیار زیاد است.

مشکلات و چالش های مردم و ملت اندونزی از کمی نیست. پس از دوران اصلاحات، در میان گرایش شدید اندونزی از جنبه های مختلف به بسیار لیبرال، هنوز باید یک قالب ساخت اندونزی پیدا کنیم که انتخاب آن آسان نیست و آن هم بدون احتساب مشکلات کلاسیک مانند نابرابری اقتصادی، فساد مالی، مواد مخدر، بهره برداری (سوء) از منابع طبیعی، خشونت و تهدید از هم پاشیدگی ملی در میان یک جهان سیاسی است که به طور فزاینده ای عمل‌گرا، الیگارشی و معاملات انجام می شود. مشکل آموزش هنوز بین ایده های اساسی قانون اساسی و نقشه راه برای آینده فاصله وجود دارد. بدهی عظیم خارجی به بار سنگینی بر دوش ملت امروز و آینده تبدیل شده است. مشکلات و چالش های مختلف دیگری که می تواند به صورت واقعی شناسایی شود، همچنین موجود است.

محمدیه از پویایی، مشکلات و چالش های مردم، جامعه، ملت و مشکلات جهانی موجود جدا نمی شود. محمدیه برای انجام نقش خود به عنوان جنبش تبلیغ و تجدید مترقی ملزم به حضور در میدان است. در آینده، بدون شک محمدیه، برنامه های استراتژیک را خواهد داشت که عبارت‌اند از: غنی سازی و توسعه عملکردهای توسعه تربیت دینی در چارچوب ترجیح و تجدید و تبلیغ که پویا و تحول آفرین هستند؛ بسیج کردن کلیه وجوه و پتانسیل خیریه ها برای تقویت استقلال جنبش به سوی تعالی؛ تحقق بخشیدن به نهضت روشنگری به مدل‌های مختلف عملی، از جمله مدل‌های تبلیغ جماعت یا جامعه محور که تبلیغ جایگزین را ارائه می دهد؛ پویا سازی عملکردهای سیستم های حرکتی، سازمانی و رهبری، شبکه ها، منابع و اقدامات و خدمات تا این سازمان به روشی مدرن، تحول آفرین و حرفه ای بر اساس هویت جنبش مدیریت شود؛ پویایی، کارآیی و اثربخشی و سیاستهای تاکتیکی - استراتژیک در ایفای نقش امت، ملیت و انسانیت جهانی که بنیان و پویایی درونی محمدیه را به عنوان یک حرکت اسلامی معتدل ​​و پیشرفته در یک چارچوب سیاسی منصفانه غیر حزبی تقویت می کند؛ توسعه کیفیت منابع انسانی که مهاجر هستند و بر اساس شخصیت محمدیه آماده ورود به بخش‌های مختلف زندگی با کیفیت، برتر و کاملاً رقابتی هستند.

وظایف مسؤولان

دستور کار و چالش های محمدیه در آینده سخت تر می شود. این وظیفه مسؤولان محمدیه به طور کلی از مرکز تا شعبه، از جمله نهادهای وابسته و خیریه است. محمدیه را باید نه فقط به طور معمول، بلکه به صورت پویا و مترقی با گام های مشخص و استراتژیک حرکت داد. جنبش محمدیه باید از یک پایه، چارچوب، جهت و هدف مشخص برخوردار باشد تا به طور تصادفی حرکت نکند و باید بر اساس بنیادی محکم و مترقی از آموزه ها و ایدئولوژی اسلامی باشد؛ با تلاش های تبلیغی و تجدیدی که رسالت این سازمان است، با کیفیت و برتری حرکت می کند؛ یعنی حرکت به سمت تحقق یک جامعه اسلامی واقعی به عنوان هدف این جنبش در متن زندگی ملی و پویایی جهانی در دوران مدرن قرن ۲۱ که پر از چالش های پیچیده است.

محمدیه اگر بخواهد حضور داشته باشد در منطقه امن کافی نیست، زیرا او جنبش اسلامی در حال پیشرفت است. موسسات خیریه بزرگ نباید مسؤولان محمدیه بدون تلاش برای تقویت، بهبود و توسعه با کیفیت بالاتر، در محل خود بی حرکت بمانند. اگر قادر به دستیابی به ابتکار و خلاقیت نیست، به توسعه کیفیت بهینه تری بپردازد. آنچه مسلم است، ایجاد مراکز تعالی است که به قدرت محمدیه در زمینه های آموزشی، بهداشتی و اقتصادی و تبلیغ گسترده و روشنگر تبدیل خواهد شد.

اگر محمدیه می خواهد ریشه در این کشور داشته باشد، حرکت تبلیغی در جوامع شهری و روستایی و همچنین مناطق توسعه نیافته باید کانون توسعه آن باشد. از طرح موضوعات جزئی پرهیز شود و از امور و نقش‌های استراتژیک سازمان غفلت نشود. اگر از وضعیت زندگی اجتماعی و ملی راضی نیستید، ایده های جایگزین و مراحل استراتژیک را تنظیم کنید، نه با یک نگرش واکنش فوری. مرحله تبلیغی للمواجهه (راه حل فعال) را به جای للمعارضه (واکنشی-برخوردی) مقدم شود. برای تقویت و توسعه رسالت و تجدید محمدیه از رسانه های اجتماعی استفاده کنید، نه اینکه به عرصه گفتمان های فوری منهای گام های مثبت و ملموس وارد شوید.

اگر هم در مورد محمدیه و هم در مورد زندگی مسلمانان و ملت افکار مهم و استراتژیک دارید، ایده های جایگزین برای گفتگو، بحث و فرمول بندی سازمانی ارائه دهید. مشکلات مربوط به زندگی مسلمانان و ملت را می توان با سایر گروه ها در میان گذاشت و در مورد آن‌ها بحث کرد تا راهی استراتژیک به جلو فراهم شود. یک استراتژی برای تلاش مسلمانان در زمینه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تدوین کنید که می تواند به عنوان یک دستور کار جمعی و سامانمند برای جمع استفاده شود.

برای کادرها، نخبگان و مسؤولان محمدیه در تمام سطوح، مهم است که دیدگاه های اسلامی را با رویکردهای بیانی، برهانی و عرفانی تقویت کنند، غنی کنند و گسترش دهند تا در محافظه کاری یا لیبرال-سکولار گرفتار نشوند و این با مفهوم اسلام مترقی یا پیشرفته مطابقت ندارد. همچنین گسترش دیدگاه‌ها و بینش‌های علمی برای اینکه بتوان واقعیت را به روشی چند منظر، استراتژیک و عملی تفسیر کرد، مهم است. در محمدیه بودن، نیاز به تفکر منظم و گام‌هایی بر اساس اصول، سیستم ها و سازوکارهای سازمانی است که به مرجع مشترکی تبدیل می شوند. برای رهبران و مسؤولان محمدیه مهم است که به عنوان اسوۀ حسنه در افکار، نگرش‌ها و اقدامات همسو با مفهوم اسلام مترقی و جنبش روشنگری حضور داشته باشند.

منبع: سایت سازمان محمدیه

https://muhammadiyah.or.id/muhammadiyah-hadapi-dinamika-baru/

کد خبر 7189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =