روایت بازیگر یهودی از ظلم رژیم صهیونیستی به مسلمانان فلسطین

نیریت سومرفلد، بازیگر یهودی ساکن آلمان، یادداشتی درباره ظلم به فلسطینیان برای نشریه هایزه نوشته که بسیار قابل تامل است. او که مدت زیادی در تل‌آویو زندگی کرده، از تجربه زندگی در این منطقه و شرایط سخت مردم فلسطین نوشته است. او در این یادداشت، به آلمانی‌ها تاکید کرده است که نمی‌توان با یهودی‌ستیزی مقابله کرد و در مقابل ظلم به مسلمانان ساکت ماند.

نیریت سومرفلد، بازیگر یهودی ساکن آلمان، یادداشتی درباره ظلم به فلسطینیان برای نشریه هایزه نوشته که بسیار قابل تامل است. او که مدت زیادی در تل‌آویو زندگی کرده، از تجربه زندگی در این منطقه و شرایط سخت مردم فلسطین نوشته است. او در این یادداشت، به آلمانی‌ها تاکید کرده است که نمی‌توان با یهودی‌ستیزی مقابله کرد و در مقابل ظلم به مسلمانان ساکت ماند. آنچه در ادامه می‌خوانید بخش‌هایی از ترجمه یادداشت این بازیگر است:

اکثر شهروندان آلمان که اخبار را از طریق روزنامه‌ها و شبکه‌های تلویزیونی دنبال می‌کنند، بر این باورند که در بیت‌المقدس و غزه همه چیز تحت کنترل است. آن‌ها هر روز از طریق اخبار رسانه‌ها به این نتیجه می‌رسند که اوضاع در خاورمیانه آرام شده است. اگر شما هم فکر می‌کنید که جنگ در غزه به صورت مسالمت‌آمیز پایان یافته است، سخت در اشتباهید. ظلمی که هر روز بر مردم فلسطین می‌رود، به راحتی پایان نمی پذیرد. با این وجود برای رسانه‌های آلمان، تنها موشک‌های حماس به عنوان عامل درگیری در خاورمیانه شناخته می‌شوند. این در حالی است که اگر می‌خواهیم خشونت در این منطقه پایان پذیرد، باید عامل اصلی درگیری‌ها را پیدا کنیم. با این کار می‌توانیم از تشدید خشونت در آینده نیز جلوگیری کنیم.

تجربه شخصی

من در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ در تل آویو زندگی می‌کردم. در آن زمان، ما صدای بمب‌افکن های جنگنده بر فراز غزه را می‌شنیدیم. من تصمیم گرفتم به سمت مناطق متعلق به مسلمانان بروم. اما آنچه در فلسطین اشغالی تجربه کردم، مرا به شدت متزلزل کرد. من در آنجا با افرادی آشنا شدم که دهه‌ها تحت ظلم قرار داشتند و غاصبان، آزادی و حقوق بشر را از آن‌ها ربوده بودند. کسانی که در کشور خود نیز هیچ‌گونه آزادی نداشتند.

زمین‌های آن‌ها توسط ارتش اسرائیل مصادره و خانه‌هایشان توسط بولدوزرهای اسرائیلی تخریب می‌شد، تا شهرک‌سازی‌های مغایر با قوانین بین المللی انجام شود. در مقابل، فلسطینیان مجبور بودند ساعت‌ها در ایست‌های بازرسی بمانند، برای هر کاری مجوز بگیرند و کسی نیز به فکر جبران خسارت‌های جانی و مالی وارده به این گروه نبود.

هنوز هم وضعیت به همان ترتیب است. بسیاری از جوانان فلسطینی بدون هیچ اتهامی، شبانه توسط سربازان مسلح دستگیر می‌شوند. از این‌رو، بسیاری از شهروندان فلسطین اشغالی همواره با ترس از دست‌دادن فرزندانشان زندگی می‌کنند. براساس گزارش سازمان ملل، هر ساله فقط در بیت‌المقدس، ۷۰۰ کودک دستگیر می‌شوند. در غزه نیز، دو میلیون نفر به مدت ۱۴ سال در محاصره کامل بودند. محاصره، بیکاری و جنگ، موجب شد که مشکلات اجتماعی، مالی و روانی زیادی برای شهروندان غزه ایجاد شود و این همان چیزی بود که طرف اسرائیلی می‌خواست.

تصور کنید؛ فلسطینیان که از سال ۱۹۴۸ در این منطقه زندگی می‌کنند، در سال‌های اخیر به عنوان شهروندان درجه دو شناخته می‌شوند و مورد تبعیض قرار می‌گیرند.  من هر هفته، خبرهای تکان‌دهنده زیادی درباره آزار و اذیت و حتی قتل فلسطینان دریافت می‌کنم.

در میان کشته‌شدگان همواره نام کودکان، جوانان، شهروندان معمولی و همچنین افراد معلول وجود دارد که همگی غیرمسلح بودده‌اند. آیا رسانه‌های آلمان گزارشی از چنین وقایعی را منتشر می‌کنند؟ طبیعی است که برای آن‌ها تنها شلیک موشک از سمت حماس مسئله اصلی است. این در حالی است که اسرائیل مسئول تمام این اتفاقات است و تمام کشورهایی که از او حمایت می‌کنند، شریک جرم او  هستند.

علت اصلی درگیری

حال می‌خواهم بدانم که درباره انسداد جاده‌ها و خشونت پلیس بیت‌المقدس با مسلمانان در ماه رمضان چه می‌دانید؟ درباره جشن "اتحاد" اورشلیم چه می‌دانید؟ آیا می‌دانیدکه این جشن با هدف تحریک مسلمانان برگزار می‌شود؟

علت اصلی درگیری‌های کنونی، ظلمی است که از سال ۱۹۴۷،رژیم اسرائیل در حق مردم فلسطین کرده است. حتما می‌دانید که در طول جنگ فلسطین در سال ۱۹۴۸، حدود ۷۰۰ هزار فلسطینی از سرزمین خود اخراج شدند و صدها شهر و روستا مورد تخریب قرار گرفتند.  پس از آن، آوارگان فلسطینی در مناطقی چون اردن، لبنان، سوریه، کرانه باختری و نوار غزه ساکن شدند. این جابجایی و پراکندگی مردم فلسطین با عنوان النکبة در عربی شناخته می‌شود.

گفتن این حقایق برای من نیز تبعات زیادی دارد، زیرا بسیاری از دوستان و اعضای خانواده‌ام در اسرائیل، به دلیل اظهاراتم، مرا خائن می‌شمارند و حاضر به معاشرت با من نیستند. آن‌ها سال‌ها تلاش کردند تا به من نشان دهند که یهودیان از ۲ هزار سال پیش تحت آزار و اذیت قرار داشتند و هولوکاست نتیجه آن شرایط است. من نیز به آن‌ها گفته‌ام که دیگر نباید فاجعه‌ای مانند هولوکاست برای هیچ گروهی از جمله مسلمانان تکرار شود.

سیاستمداران آلمانی معتقدند؛ می‌توانند گناه نازی‌ها را از طریق وفاداری کورکورانه به دولت اسرائیل جبران کنند. متاسفانه رسانه‌های آلمان نیز چنین رویکردی دارند. از این‌رو، اکثریت شهروندان آلمان نیز اسرائیل را فقط به عنوان قربانی و فلسطینیان را به عنوان تروریست می‌شناسند.

کسانی که در برابر این بی‌عدالتی سکوت می‌کنند، در افزایش جنایات علیه مسلمانان سهم زیادی دارند. ما نمی‌توانیم علیه نژادپرستی و یهود ستیزی موضع بگیریم و در عین حال در مورد ستم به فلسطینیان سکوت کنیم.

البته من می‌خواهم به کسانی که همه یهودیان را با رژیم اسرائیل یکی می‌دانند نیز بگویم که یهودیان طیف بسیار گسترده‌ای در سراسر جهان هستند. به طور مثال، من به عنوان عضوی از جامعه یهودیان آلمان برای صلح عادلانه در خاورمیانه تلاش می‌کنم و در کنار مظلومان فلسطین ایستاده‌ام.

منبع:هایزه

لینک گزارش:

https://www.heise.de/tp/features/Das-geschieht-nicht-in-meinem-Namen-als-Juedin-Israelin-und-Deutsche-6052094.html

کد خبر 7417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =