محکومیت ژاپن به پرداخت غرامت به «زنان آرامش بخش»

دادگاهی در کره جنوبی دولت ژاپن را محکوم کرده تا به زنان آرامش بخش دوران جنگ، غرامت پرداخت کند.

ژاپن با بیان این که این حکم بسیار تاسف بار است و دولت ژاپن هرگز نمی تواند آن را بپذیرد، مراتب اعتراض شدید خود را اعلام کرد.

طی این حکم دادگاه سئول به دولت ژاپن دستور داده تا به هر یک از ۱۲ شاکی این پرونده ۱۰۰ میلیون وون (حدود ۹۱ هزار دلار) بپردازد

.این ۱۲ زن اهل کره جنوبی در سال ۲۰۱۳ خواستار ارجاع این پرونده به دادگاه برای دریافت غرامت شدند.

آنها سپس شکایتی را تسلیم دادگاه کردند و اولین جلسه در آوریل سال گذشته تشکیل شد اما دولت ژاپن در دادگاه شرکت نکرد.

موضع دولت ژاپن این است که بر اساس مصونیت قضایی کشورها، تقاضای دادخواهی این افراد باید رد شود اما دادگاه معتقد است که اعمال مورد بررسی، اعمال مجرمانه غیرانسانی در زمان جنگ بودند که به طور نظام مند برنامه ریزی و اجرا شدند.

دادگاه کره جنوبی همچنین اشاره کرد که قربانیان این پرونده متحمل تنش های روانی و جسمی شدید گردیده اند.

از سوی دیگر پرونده دیگری با بیست شاکی شامل افرادی از میان زنان آرامش بخش سابق و خانواده های داغدار آنان تشکیل شده که خواستار پرداخت غرامت توسط دولت ژاپن شده اند.

همچنین در ارتباط با غرامت خواهی، دادگاه های کره جنوبی احکامی را درباره کار دوران جنگ صادر کرده اند که از شرکت های ژاپنی خواسته شده تا به شاکیان غرامت پرداخت کنند ضمن آن که روند فروش دارایی های ضبط شده آنان نیز در دست اقدام است.

احکام اخیر به احتمال زیاد آسیب بیشتری به مناسبات دوجانبه ژاپن و کره جنوبی وارد خواهد کرد.

دولت ژاپن می گوید هر گونه مساله مربوط به غرامت خواهی به طور کامل و نهایی در سال ۱۹۶۵، یعنی زمان عادی سازی روابط ژاپن و کره جنوبی، حل و فصل شده است.

کاتو کاتسونوبو دبیر اول کابینه ژاپن تصریح کرد: این حکم به شدت تاسف آور است و دولت ژاپن هرگز نمی تواند آن را بپذیرد و دولت ژاپن مراتب اعتراض شدید خود را تسلیم طرف کره جنوبی کرده است.

وی تاکید کرد: هر دو دولت طی توافقنامه دوجانبه در سال ۲۰۱۵ تایید کردند که مناقشه شان بر سر این مسائل به طور نهایی و غیر قابل بازگشت حل و فصل شده اس.

کاتو مصرانه از کره جنوبی تقاضا کرد تا جهت اصلاح موضع خود که ناقض قوانین بین المللی است، اقدامات مناسبی را اتخاذ کند

پس از صدور رای محکومیت بر علیه ژاپن در دادگاه کره جنوبی در خصوص پرداخت خسارت به بانوان کارگر، موته گی وزیر خارجه زاپن هم ضمن گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجه کره جنوبی به شدت به رای صادره اعتراض کرد.

کد خبر 8184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =