۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۵

اوهورو کنیاتا رئیس جمهور کنیا در روز ۶ فوریه ۲۰۲۰ (۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۸) با حضور در دفتر کاخ سفید با دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالت متحده ملاقات کرد. ترامپ بعد از این دیدار اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد مذاکرات تجاری با جمهوری کنیا را آغاز کند.

در یک ماه اخیر فعالیت های آمریکا در زمینه های مختلف در کنیا رو به گسترش است. دیدار رؤسای جمهور دو کشور، کارگروه ضد تروریسم، امضای یادداشت تفاهم با بخش ها و شهرستان های کنیا و ... همگی نشان از عزم ایالات متحده برای توسعه حضور در این کشور مهم آفریقایی است.

اوهورو کنیاتا رئیس جمهور کنیا در روز ۶ فوریه ۲۰۲۰ (۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۸) با حضور در دفتر کاخ سفید با دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالت متحده ملاقات کرد. ترامپ بعد از این دیدار اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد مذاکرات تجاری با جمهوری کنیا را آغاز کند.

رابرت لایتایزر، نماینده تجارت ایالات متحده گفت: کنیا به عنوان یک رهبر در قاره آفریقا شناخته شده است و شریک استراتژیک مهم ایالات متحده است. در این کشور پتانسیل عظیمی برای تعمیق روابط اقتصادی و تجاری وجود دارد. ما مشتاقانه منتظر مذاکره و انعقاد یک توافق جامع و استاندارد با کنیا هستیم که می تواند الگویی برای توافقات بعدی در سراسر آفریقا باشد.

وی گفت: "ما معتقدیم که توافق نامه ما با کنیا، تلاش های ادغام منطقه ای آفریقا را برای حمایت از جامعه شرق آفریقا و نقطه عطف آن یعنی "منطقه آزاد تجاری قاره آفریقا" (AfCFTA) بسط خواهد داد.

هم چنین کارگروه تجارت و سرمایه گذاری ایالات متحده و کنیا سومین نشست خود را در اخیرا در واشنگتن برگزار کرد. این کارگروه، که در اوت سال ۲۰۱۸ (مرداد ماه ۱۳۹۷) توسط ترامپ و کنیاتا تأسیس شده است، زمینه را برای ایجاد روابط تجاری دوجانبه ی قوی تر فراهم می کند. از جمله نتایج جلسه سوم کارگروه تجارت و سرمایه گذاری به موارد زیر می توان اشاره داشت:

- اتخاذ یک پروتکل توسط کنیا که به تولید کنندگان گندم آمریکایی در ایالت های واشنگتن، اورگان و آیداهو برای اولین بار در طول این دهه اجازه می دهد تا به بازار گندم ۴۷۰ میلیون دلاری کنیا دسترسی داشته باشند.

- تدوین طرحی برای ارائه مساعدت فنی و ایجاد ظرفیت تجارت با هدف استفاده حداکثری از مزایای تجاری کنیا در چارچوب قانون رشد و فرصت های آفریقایی [۱](AGOA).

- نشست میان بنگاه های تجاری کوچک و متوسط ​​ایالات متحده آمریکا و کنیا (SME[۲]) برای شناسایی و بحث در مورد راه های تقویت همکاری تجاری.

- فراهم نمودن زمینه بازدید از سایت مرکز توسعه کسب و کار کوچک دانشکده هوارد برای تبادل اطلاعات در مورد بهترین روش های آمریکا برای حمایت از بخش SME که برای رئیس جمهور کنیاتا اولویت دارد.

هم چنین بر اساس اخبار منتشر شده ایالات متحده اقدام به امضای یادداشت تفاهم هایی با بخش های محلی(شهرستان ها) در این کشور نموده است. موسسه آمریکایی USAID[۳] متولی اصلی حضور در این بخش ها است. این موسسه سیاست جدید خود را ایجاد روابط بین بخش های عمومی، جامعه مدنی و بخش های خصوصی برای ایجاد فرصت برای همه مردم کنیا عنوان نموده تا از این طریق نیاز این کشور به کمک های خارجی کمتر شود.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا با مشارکت اف بی آی، برای برگزاری اولین کارگروه مشترک ضد تروریسم (JTTF) در خارج از آمریکا به این کشور کمک می کند. ۴۲ افسر و نیروی اطلاعاتی ارشد کنیایی برای طی دوره های آموزشی ضد تروریسم برای مدت ۱۲ هفته تحت آموزش افسران آمریکایی قرار می گیرند تا برای برگزاری اولین کارگروه مشترک تروریسم در خارج آمریکا آماده شوند.

توضیح:

به نظر می رسد بعد از اعلام خبر تصمیم ایران برای تاسیس اولین مرکز تجاری فناوری در کنیا[۴] که با مشارکت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در نایروبی آغاز به کار خواهد کرد، نگرانی های غرب از توسعه حضور ج.ا.ایران در این کشور بیشتر شده است. به گونه ای که حتی موضوع ورود آمریکایی ها برای گسترش روابط با کنیا به نوعی بنگاه های کوچک و زودبازده هستند که اشتراک محتوایی با نوع فعالیت شرکت های دانش بنیان ایرانی در این کشور خواهد داشت.

در این میان حمله ماه گذشته گروه افراط گرای الشباب به پایگاه نظامی آمریکا نیز باعث شده است تا به این بهانه، آمریکا فرصت حضور بیشتری را برای خود فراهم نماید. برگزاری دوره های آموزشی ضدتروریسم در کنیا از این جمله است.

 هر چند باید اشاره کرد که قاره آفریقا در حال تغییر و تحول در جهت ادغام منطقه ای است. بنا بر اعلام منابع آماری کشورهای آفریقایی در میان بالاترین نرخ رشدها در سطح جهان قرار دارند و تا سال ۲۰۳۰ نزدیک به یک پنجم از مصرف کنندگان جهان را به خود اختصاص خواهند داد و به نظر این بازار بی بدیل برای آمریکایی ها دارای اهمیت بسیاری است و توجیه کننده یکی از دلایل حضور آمریکا در این کشور است.

امروز نمی توان نسبت به اهمیت اقتصاد و مراودات تجاری در تعاملات گوناگون سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در جهان بی تفاوت بود. رواج فناوری ها و تلاش برای ایجاد نیازهای جدید در جامعه سنتی آفریقایی می تواند زیر ساخت های فرهنگی این کشورها را که تاکنون روی خوش به غربی ها نشان نداده است، به سمت آن ها متمایل نماید. تصمیم حضور معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و شرکت های دانش بنیان ایرانی در کنیا تجربه خوبی برای بسط و توسعه حضور علمی، تجاری و اقتصادی و نهایتا فرهنگی ج.ا.ایران خواهد بود.

منابع:

https://ke.usembassy.gov/the-department-of-state-and-fbi-partner-with-kenya-to-launch-first-overseas-joint-terrorism-task-force/

https://ke.usembassy.gov/president-trump-announces-intent-to-negotiate-trade-agreement-with-kenya/

https://ke.usembassy.gov/united-states-and-kakamega-county-sign-memorandum-of-understanding/

https://ke.usembassy.gov/united-states-and-nakuru-county-sign-memorandum-of-understanding/

https://www.cnbcafrica.com/apo/۲۰۲۰/۰۲/۱۱/the-department-of-state-and-fbi-partner-with-kenya-to-launch-first-overseas-joint-terrorism-task-force

 

[۱] AGOA قانون رشد و فرصت های آفریقایی که در سال ۲۰۰۰ به تصویب کنگره آمریکا رسید برای اکثر کالاهای صادر شده به ایالات متحده  از کشورهای جنوب صحرای آفریقا ترجیح بازرگانی قائل شده است. کالاهای ساخته شده سبک مانند پوشاک و پارچه با استفاده از AGOA رونق یافته اند.

۲ بنگاه‌های کوچک و متوسط (small and medium-sized enterprises) در برابر صنایع بزرگ قرار می‌گیرد و نسبت به آن ها مزایای بسیاری دارند؛ ازجمله ارزش افزوده، نوآوری، اشتغال‌آفرینی و انعطاف‌پذیری بیشتر

۴ نمایندگی ایالات متحده برای توسعه بین‌المللی؛ که در ظاهر هدف این اداره توسعهٔ کمک طولانی و حمایت از افراد کشورهای فاجعه‌زده برای داشتن یک زندگی آزاد و داشتن کشور دارای دموکراسی می‌باشد.

[۴] بر اساس توافق صورت گرفته میان وزیر امور خارجه کشورمان و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مقرر شده است که ساختمان قدیمی سفارت ایران در نایروبی کنیا به مدت ۵ سال برای ایجاد مرکز تعاملات فناوری و دفاتر صادراتی به شرکت‌های دانش‌بنیان، تعلق گیرد. بر همین اساس نیز یک هیئت فناوری از معاونت علمی و فناوری به این کشور اعزام شد.( https://www.bmn.ir/fa-ir/news/news/۹۸۹۶)

کد خبر 890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =