۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲

بیش از چهار میلیون مسلمان از مذاهب مختلف در آلمان زندگی می‌کنند، اما دولت‌مردان آلمانی می‌خواهند اسلامی مبتنی بر قانون اساسی فدرال و فرهنگ آلمان، را جایگزین اسلامی واقعی کنند. برخی از کارشناسان شناخته‌شده مذهبی نیز از این ایده حمایت می‌کنند. در این شرایط تنها انجمن‌ها و سازمان‌های بزرگ اسلامی هستند که در برابر خواسته نامعقول دولت فدرال ایستاده‌اند. شبکه رادیویی آلمان،‌ به تازگی،‌یادداشتی درباره مفهوم اسلام آلمانی منتشر کرده است که به روشنی نشان می‌دهد اسلام آلمانی تفاوت‌های زیادی با اسلام واقعی دارد. آنچه در ادامه می‌خوانید، ترجمه بخش‌هایی از این یادداشت است:

هورست زی‌هوفر، وزیر کشور آلمان در چهارمین دور کنفرانس اسلامی در این کشور، اصطلاح جدیدی با عنوان اسلام آلمانی را مطرح کرد. او گفت که مسلمانان آلمان باید بتوانند اسلامی مبتنی بر ارزش‌ها و هنجارهای آلمان را شکل دهند. این اسلام باید با فرهنگ آلمانی هماهنگ باشد. به اعتقاد زی‌هوفر تمام  ادیان اصلاحات را تجربه کرده‌اند و حالا نوبت اسلام است.

زی هوفر در سخنرانی خود در کنفرانس اسلامی آلمان گفت:« سوال اصلی من این است که چگونه می‌توانیم اسلامی را در آلمان تقویت کنیم که با ارزش‌ها و قانون اساسی ما سازگاری داشته باشد و به شیوه زندگی در این کشور احترام بگذارد. این اسلامی است که به آلمان تعلق دارد.» او همچنین از مسلمانان مقیم آلمان خواست از کمک‌های ‌مالی خارجی دوری کنند و تأمین مالی امور مساجد را خود به دست بگیرند.

مارکوس کربر، معاون وزیر کشور آلمان نیز پس از کنفرانس اسلامی، در مصاحبه‌ای گفت که کاتولیسیسم، پروتستانتیسم و یهودیسم آلمانی وجود دارد. به گفته او، مسلمانان آلمانی نیز باید دین خود را براساس قوانین آلمان تعریف کنند. هر چند به اعتقاد کربر، ادیان باید براساس فرهنگ یک کشور تغییر کنند. اما محدودکردن یک دین جهانی مانند اسلام، در حد باورها و سنت‌های یک کشور، عملی به نظر نمی‌رسد.

با این حال، این اصطلاح در میان اسلام‌شناسان موافقان زیادی دارد. مهند خورشیده، مدیر مرکز الهیات اسلامی دانشگاه مونستر معتقد است که موسسات الهیات اسلامی در دانشگاه‌های آلمان برای تحقق ایده اسلام آلمانی شکل گرفته‌اند. او در این باره می‌گوید:«تا وقتی اسلام آلمانی شکل نگیرد. مسلمانان در جامعه آلمان غریبه محسوب می‌شوند.اما وقتی اسلام آلمانی شود، من هم می‌توانم به وظایف شهروندی خود برسم و هم به عنوان یک مسلمان می‌توانم بدون دغدغه به اعمال دین خود بپردازم.»

از نگاه موافقان اصطلاح اسلام آلمانی، مبانی و ایده‌های اسلامی باید بر مبنای زندگی روزانه و شرایط فرهنگی و سیاسی یک کشور شکل گیرد. سوزانه شرودر، مدیر مرکز تحقیقات برای اسلام جهانی در این باره می‌گوید:« اسلامی که در ترکیه، کشورهای عربی یا ایران است با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراین ما نیز می‌توانیم اسلامی آلمانی داشته باشیم. ما اسلامی می‌خواهیم که آزادی‌های فردی را می‌پذیرد و مبتنی بر قانون اساسی آلمان است.»

در عین‌حال شرودر معتقد است که تحقق اسلام آلمانی به تنهایی نیز نمی‌تواند تضمین‌کننده آرامش در آلمان باشد. او با اشاره به گروه‌های سلفی‌ها در آلمان، می‌گوید:« اکثر اعضای گروه‌های سلفی در آلمان رشد کرده‌اند و ارزش‌ها و فرهنگ آلمانی را می‌شناسند. اکثر سخنرانی‌های این گروه به زبان آلمانی انجام می‌شود. این در حالی است که این گروه افراطی، خطر زیادی برای جامعه آلمان ایجاد کرده است. بنابراین، هیچ تضمینی نیست؛ مسلمانانی که به زبان و فرهنگ آلمانی مسلط هستند، به آرامش کشور ما کمک کنند.»

هر چند اصطلاح اسلام آلمانی طرفداران زیادی در آلمان پیدا کرده است، اما اعضای انجمن‌ها و سازمان‌های بزرگ اسلامی از جمله شورای هماهنگی مسلمانان و اتحادیه ترکی-اسلامی دیتیب با بومی شدن اسلام کاملا مخالفند. زکریا آلتوگ، سخنگوی شورای هماهنگی مسلمان در آلمان می‌گوید:« اگر مسلمانان بخواهند اسلام آلمانی را بپذیرند، باید هویت قبلی خود را کنار بگذارند و ارزش‌های جدیدی را جایگزین باورهای خود کنند. مشخص است که چنین اتفاقی خوشایند نیست. آلمان خانه ما است و نیازی نداریم که برای زندگی در آن ارزش‌های خود را تغییر دهیم.»

لینک گزارش:

https://www.deutschlandfunk.de/debatte-um-deutschen-islam-zwischen-koran-und-grundgesetz.724.de.html?dram:article_id=467685

کد خبر 902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =