مرکز فرهنگی آمریکا در سریلانکا فضایی است که فرصتی را برای تجربه فرهنگ و جامعۀ آمریکایی، تعامل با دیپلمات های آمریکایی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایالات متحده در اختیار شهروندان سریلانکایی قرار می دهد. هر کسی می تواند از این فرصت استفاده کند به صورت دوره های رایگان آموزشی کوتاه مدت باشد یا به صورت این که از بین مجموعه گسترده ای از فیلم ها و مستندهای آمریکایی انتخاب کند و در تماشای راحت آنها در فضای آن بنشیند.

فعالیتهای فرهنگی مرکز آمریکا در سریلانکا

 

مرکز فرهنگی آمریکا در سریلانکا

مرکز فرهنگی آمریکا[1] در سریلانکا فضایی است که فرصتی را برای تجربه فرهنگ و جامعۀ آمریکایی، تعامل با دیپلمات های آمریکایی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایالات متحده در اختیار شهروندان سریلانکایی قرار می دهد. هر کسی می تواند از این فرصت استفاده کند به صورت دوره های رایگان آموزشی کوتاه مدت باشد یا به صورت این که از بین مجموعه گسترده ای از فیلم ها و مستندهای آمریکایی انتخاب کند و در تماشای راحت آنها در فضای آن بنشیند.

مرکز فرهنگی آمریکا زیرنظر سفارت ایالات متحده آمریکا در کلمبو، پایتخت سریلانکا در ساختمان خود سفارت قرار دارد که دارای چهار شعبه است. مرکز اصلی آن در کلمبو[2] (غرب کشور) وجود دارد. شعبه های دیگر آن در شهرهای کاندی[3] (منطقه مرکزی کشور)، جافنا[4] (شمال کشور) و ماتارا[5] (جنوب کشور) قرار دارد.

افرادی برای آگاهی از فرهنگ و جامعه آمریکا و دریافتن اطلاعاتی در مورد موضوعات مشترک و مهم بین ایالات متحده و سریلانکا به این مرکز همیشه رفت و آمد دارند. مرکز فرهنگی آمریکا دارای یک کتابخانه مرجع با مجموعه وسیعی از منابع چاپی، دیجیتالی و آنلاین می باشد که در آن می توان فرهنگ، جامعه، اقتصاد، سیاست و مسایل دیگر آمریکا را کاوش کرد. همچنین می توان در این فضا زبان انگلیسی را تمرین کرد یا با تحصیلات در ایالات متحده آشنا شد.

فعالیتهای فرهنگی مرکز آمریکا در سریلانکا

مرکز فرهنگی آمریکا فضای جلسات بزرگی را برای رویدادهای گروهی و همچنین فضاهای کوچکتر برای مطالعه و یادگیری در اختیار بازدیدکنندگان می دهد. با تنوع گسترده ای از کتابها، مجلات، دی وی دی ها و نشریات دولت ایالات متحده، مطالب آموزشی زبان انگلیسی و اطلاعات مربوط به تحصیل در ایالات متحده و مسایل دیگر برای همه وجود دارد.

مرکز فرهنگی آمریکا برای عموم مردم آزاد است که برای پژوهشگران، اطلاعات به موقع، قابل اعتماد و مقایسه ای را در مورد موضوعات مختلف از سیاست، فرهنگ، تاریخ، اقتصاد و مسایل دیگر مربوط به آمریکا گرفته تا روابط بین المللی و مسائل جهانی ارائه می دهند.

بیش از 4500 کتاب در کتابخانه این مرکز وجود دارد که بر فرهنگ و جامعه ایالات متحده و تأکید بر علوم انسانی و اجتماعی تمرکز داده. علاوه بر کتابهایی در مورد دولت ایالات متحده آمریکا، اقتصاد، تجارت، زبان انگلیسی، آموزشی، تاریخ، ادبیات، هنرها، کتابهایی در مورد علوم تجربی و محیط زیست نیز موجود است. بیش از 20 نشریه آمریکایی در قالب چاپی در طیف وسیعی از زمینه ها در بخش دوره ها موجود است. همچنین مجموعه ای از بیش از 800 دی وی دی شامل فیلم های بلند و مستند نیز در درسترس می باشد.

مجله های فرهنگی و نشریه های علمی آمریکایی که رویدادهای جاری، تجارت، علم، ورزش و فرهنگ عمومی را پوشش می دهند، از جمله:

The Atlantic, Click, English Journal, Entertainment Weekly, Forbes, GQ, Harvard Business Review, Highlights for Children, Inc Magazine, National Geographic, National Geographic Kids, The New Yorker, People Magazine, Popular Mechanics, Popular Science, Reader’s Digest, Time, Vanity Fair, Wired.

فعالیتهای فرهنگی مرکز آمریکا در سریلانکا

هر جمعه، مرکز فرهنگی آمریکای کلمبو به نمایش فیلم رایگان برای عموم مردم در ساعت 3.00 بعد از ظهر دعوت می کند که این فیلم ها، فیلم های فرهنگی و تفریحی می باشد که توسط آمریکا ساخته شده است.

در این فضا، تشویق می شود که بازدیدکنندگان، بچه های خودشان را همراه بیاورند تا از گوشۀ بچه ها[6] لذت ببرند که پر از کتاب، فیلم و فعالیتهای آموزشی برای کودگان و نوجوانان می باشد. گوشۀ بچه ها مجموعه ای از کتاب ها و بازی ها برای کودکان 5 تا 12 ساله است که کودکان زیر 16 سال باید توسط والدین همراه شوند.

فعالیتهای فرهنگی مرکز آمریکا در سریلانکا

مرکز فرهنگی آمریکا، در بخش تحصیل در ایالات متحده آمریکا از جمله مشاوره تحصیلی برای آموزش عالی در ایالات متحده، بورس و تبادل تحصیلی، آموزش زبان انگلیسی، دانش آموختگان و مبادلات فرهنگی و غیره راهنمایی می کند. علاوه بر آن، برنامه های محلی از جمله برنامه های تبادل، فرصت های اعطایی و برنامه های آموزش زبان انگلیسی را در سریلانکا برای عموم مردم برگزار می کند.

مرکز فرهنگی آمریکا با دانشگاه های سریلانکا همکاری دارد که برنامه های آموزشی و فرهنگی از جمله سمینارها و کارگاه هایی برگزار می کند. برنامه های فرهنگی از جمله بزرگداشت روز شخصیت های بزرگ آمریکایی مانند روز مارتین لوترکینک در دانشگاه کلمبو در سال 2018 برگزار شده است.

در بخش اهداف این مرکز آمده است:هدف اصلی فعالیتهای این مرکز، ایجاد حسن نیت بین مردم سریلانکایی در مورد ایالات متحده و جلب توجه آنها به سوی ایالات متحده می باشد. بیشتر برنامه ها برای جوانان و دانشجویان طراحی شده است که از طریق این برنامه ها، فرهنگ سکولاری در میان آنها ترویج می شود به طوری که دختران جوان مسلمان کنار پسران جوان غیر مسلمان بنشینند و با آنها روابط برقرار می کنند.

فعالیتهای فرهنگی مرکز آمریکا در سریلانکا

از طریق نشان دادن توانمندی های آمریکا، جوانان کشور را به سوی خود جلب می کنند تا ایالات متحده را به عنوان یک کشور ایده آل (به قول فلاسفه مدینۀ فاضلۀ مدرن) بپذیرند. گذراندن چند ساعت در فضای این مرکز، انگار احساس زندگی کردن در ایالات متحده را ایجاد خواهد کرد.

منابع:

· https://lk.usembassy.gov/education-culture/american-

· spaces/american-center-colombo/

· https://arts.cmb.ac.lk/index.php/2018/01/12/celebrating-martin-luther-king-jr-day-12th-j

ملاحظات:

اگر دوران استعمار مستقیم سریلانکا و در کل حوزه شبه قاره را که انگلیس حاکمیت کامل برمنطقه بویژه سریلانکا داشته را کنار بگذاریم ،سریلانکا به تعبیری حیاط خلوت هند و سپس چین بوده که در سالهای اخیر هم تقابل غیر قابل پنهانی بین این دو قدرت برای حضور و نفوذ در سریلانکا وجود داشته و دارد.اما در سالهای اخیر آمریکا در عرصه های مختلف بویژه در حوزه فرهنگ برنامه های گسترده و متنوعی برای حضور و نفوذ در سریلانکا و عقب نیافتادن از دیگر قدرتها دارد. جامعه سریلانکا بواسطه تاریخ استعمار در این کشور و روحیه ضد امپریالیستی بخشی از سیاستمداران این کشور ذهنیت مثبتی به آمریکا نداشته اند ،اما در سالهای اخیر بواسطه این فعالیتها و فضای مجازی این نگرش در حال تغییر است و این مساله برای آمریکا بسیار مهم می باشد.

 

[1] . American Center

[2] . Colombo

[3] . Kandy

[4] . Jaffna

[5] . Matara

[6] . kids’ Corner

کد خبر 9143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =