هفت نفر از نمایندگان مسلمان پارلمان روز شنبه در ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۱ علیه دبیر کل سازمان تندروی بودایی بنام "بودو بالا سینا"، گالاگودا آته جاناسارا تیرو (راهب بودایی) در اداره پلیس و بخش تحقیقات جنایی شکایت کردند.

https://www.vidiyal.lk/uploads/files/file_614fdfca48985.jpg

هفت نفر از نمایندگان مسلمان پارلمان روز شنبه در ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۱ علیه دبیر کل سازمان تندروی بودایی بنام "بودو بالا سینا"، گالاگودا آته جاناسارا تیرو[۱] (راهب بودایی) در اداره پلیس و بخش تحقیقات جنایی شکایت کردند.

این شکایت توسط نمایندگان پارلمان اج.ام.ام. هریس ، فیصل قاسم، نصیر احمد، اس.ام. توفیق، علی صبری رحیم ، مشرف مذنبین و اسحاق رحمان ثبت شد.

این شکایت علیه جاناسارا تیرو ثبت شده است که او در یک مصاحبه با رسانه خصوصی سینهالی، به مسلمانان توهین کرده و گفت: به خواسته خدای مسلمانان، حملات عید پاک سال ۲۰۱۹ انجام شده است.

این شکایت ادعا می کند که راهب بودایی، جاناسارا تیرو در مصاحبه ای با یکی از رسانه های خصوصی سینهالی بنام "هیرو TV" گفته بود: "علت اصلی این که گروهی از مسلمانان بمب گذاری های عید پاک را انجام دادند و انگیزه های دخالت آنها در این عملیات، آموزه های قرآن وهمچنین، خدایی که آنان عبادت می کنند، بوده است". و توهین راهب بودایی به خدا بسیار جدی بود که باعث خشم مسلمانان شد.

https://www.vidiyal.lk/uploads/files/file_614fdfb604f51.jpg

قابل ذکر است که نمایندگان مجلس از رئیس پلیس و مدیر کل تحقیقات جنایی شکایت کردند که این راهب بودایی باید به دلیل این جنایت هولناک دستگیر و به موجب قانون میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی[۲] مجازات شود.

و همچینی، جمعیت علمای سریلانکا، خواستار تحقیق درباره بیانیه ای شد که جاناسارا تیرو، دبیر کل سازمان تندوری بودایی "بودو بالا سینا" در مورد حمله تروریستی عید پاک به کانال تلویزیونی خصوصی "هیرو" در روز سیزدهم سپتامبر ۲۰۲۱ صادر کرده بود.

در همین رابطه، دبیر کل جمعیت علمای سریلانکا، الشیخ ام. ارقم نورامید روز پنچشنبه در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۱ بیانیه ویژه ای را منتشر کرد.

شکایت نمایندگان مسلمان و نهادهای اسلامی از راهب بودایی تندرو "جاناسارا تیرو"

در ادامه این بیانیه آمده است که جاناسارا تیره در برنامه تلویزیونی "هیرو" در تاریخ سیزدهم سپتامبر ۲۰۲۱ گفته بود که اخیراً یک حمله تروریستی مشابه حمله روز یکشنبه عید پاک در کشور ما رخ خواهد داد.

این گفتار، در واقع توهین به مسلمانان بود که غیر مستقیم، مسلمانان را به عنوان تروریست قلمداد کرد.

بر این اساس، روزنامه های کشور نیز اخباری را منتشر کرده اند که بیانیه جاناسارا تیرو، راهب بودایی باعث وحشت و ترس عموم مردم کشور شده است.

در این زمینه، ما به خوبی از تلفات ناشی از حملات روز یکشنبه عید پاک و مشکلات و چالش های پیش روی مردم ساکن در این کشور آگاه هستیم.

بنابراین، ما با مهربانی از شما می خواهیم که با انجام تحقیقات مناسب در مورد ادعای قضیه در مورد مقامات مربوطه، برای اطمینان از امنیت این کشور و وحدت بین نژادها و قومیت ها اقدامات مناسب را انجام دهید و حقیقت این امر را برای مردم روشن کنید.

ما همچنین می خواهیم اعلام کنیم که به زودی به ادعاهای بی اساس راهب بودایی درباره اسلام پاسخ خواهیم داد.

قابل ذکر است که گالاگودا آته جاناسارا تیرو، در ژوئن ۲۰۱۷ ، توسط بخش پیشگیری از جنایات سازمان یافته پلیس، به اتهام ممانعت از یک مامور پلیس در منطقه ویلیکادا ، پس از تعقیب و گریز چند هفته ای، دستگیر شد. در واقع، وی پس از حضور در کلانتری برای اظهارنظر دستگیر شد و بعداً با قرار وثیقه آزاد شد.

و همچینین، جاناسارا تیرو به اتهام بی احترامی به دادگاه به مدت شش سال زندان در ۸ آگوست ۲۰۱۸ محکوم شد، اما پس از عفو ریاست جمهوری در ۲۳ مه ۲۰۱۹ آزاد شد.

منبع:

· https://vidiyal.lk/post/-mp-

· https://vidiyal.lk/post/-acju-

ملاحظات:

علیرغم مواضع ضعیف رهبران دینی و سیاسی مسلمانان در زمینه های مختلف سیاسی و اجتماعی در سالهای اخیر بویژه بعد از حملات ۲۰۱۹ اما اینبار در واکنش به اظهارات توهین آمیز روحانی تندروی بودایی جاناسارا تیرو فعالیتی جدی همراه با مواضعی شفاف داشتند و نتایج مثبتی هم داشت که نشانه های این نتایج، مخالفت برخی از روحانیون بودایی با اظهارات این روحانی افراطی و عدم تداوم اخبار و گزارشهای مختلف علیه مسلمانان بود. در این زمینه و فعالتر شدن نمایندگان مسلمانان شاید حضور هیات اروپایی و زیر سوال بردن قانون پیشگیری از تروریسم دولت سریلانکا را بتوان یکی از دلایل این فعالتر شدن دانست.

 

[۱] . Galagoda Aththe Gnanasara Thero

[۲] . International Covenant on Civil and Political Rights

کد خبر 9150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =