گروه معروف به الاحباب در حال حاضر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان فعال است و بزرگترین جنبش تبلیغی اسلامی در جهان است. عربستان سعودی اخیرا این گروه را خطری برای جامعه خود و آنرا یکی از دروازه‌های ورود تروریسم به این کشور خوانده است. وزارت امور اسلامی عربستان در توئیتی از طرف دکتر عبدالطیف الشیخ از خطیبان همه مساجد بویژه از مساجدی که نماز جمعه موقت در آن برگزار می گردد،خواست تا موضوع اصلی خطبه جمعه آینده را این کشور به این امر اختصاص دهند.

گروه معروف به الاحباب در حال حاضر در بیش از ۱۵۰ کشور جهان فعال است و بزرگترین جنبش تبلیغی اسلامی در جهان است. عربستان سعودی اخیرا این گروه را خطری برای جامعه خود و آنرا یکی از دروازه‌های ورود تروریسم به این کشور خوانده است.  وزارت امور اسلامی عربستان در توئیتی از طرف دکتر عبدالطیف الشیخ از خطیبان همه مساجد بویژه از مساجدی که نماز جمعه موقت در آن برگزار می گردد،خواست تا موضوع اصلی خطبه جمعه آینده را این کشور به این امر اختصاص دهند.

  با این حال مشخص نیست که آیا نگرانی ها و مخاطب توئیت های رسمی دولت متوجه سایر گروه های اسلامی نظیر جماعت تبلیغی و جنبش تبلیغی اسلامی سنی که در سال ۱۹۲۷ توسط مولانا محمد الیاس تاسیس شد را نیز می شود یانه و از سوی دیگر هنوز دلائل مشخصی در دست نیست که چرا دولت عربستان سعودی این گروه را ممنوع کرده است و آیا این ممنوعیت به دلیل عقاید و تفاسیر خاصی از جماعت تبلیغی است یا نه . شایان ذکر است در سال ۲۰۱۳ کشور قزاقستان جماعت تبلیغی را ممنوع و آن را به عنوان گروه افراط گرا معرفی کرد و درحال حاضر  فعالیت این گروه  در روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان نیز ممنوع است.  

حوزه علمیه دارالعلوم دیوبندی نیجریه در بیانیه ای در ۱۲ دسامبر از اقدام دولت عربستان سعودی انتقاد کرد و گفت که اتهامات تروریسم به گروه دعوت و تبلیغ اسلامی  بی اساس است و ادعای شرک، بدعت و تروریسم در این خصوص بی‌معنی و بی‌اساس است و از دولت عربستان سعودی خواسته است تا در تصمیم خود در این مورد تجدید نظر کند و از انجام چنین اقدامی خودداری کند .

شایان ذکر است نگرش کلی جماعت تبلیغی و جنبش جماعت تبلیغی ریشه در سنت و فعالیت مدرسه دارالعلوم دیوبندی ها دارد. مبلغان این گروه در اقصا نقاط کشور عمدتاً مبلغان غیر روحانی بودند که در صدد دگرگونی جامعه اسلامی و هدایت مسلمانان به راه حقیقی بودند. این جنبش عمدتاً با هدف دستیابی مسلمانان برای احیای ایمان آنها و راهنمایی آنها در مورد مناسک، لباس و رفتار شخصی بوده است .

این گروه برخلاف سایر گروه های دینی بدنبال اضافه کردن افراد به جامعه اسلامی نیستند بلکه بدنبال ارتقاء ، بالا بردن ایمان ،تقوی ،دانش و رفتار مسلمان در داخل جامعه اسلامی هستند . این شبهه از آنجا ناشی شد که برخی از اعضای این گروه ها در سراسر کشور اقدام به برخی تحرک ها ی خرابکارانه کرده اند ، نظیر ریچارد رید "بمب افکن کفش" که در سال ۲۰۰۱ تلاش کرد بمبی را در یک هواپیمای تجاری منفجر کند و یا جان واکر لیند شهروند آمریکایی که توسط نیروهای آمریکایی با سربازان طالبان در افغانستان در سال ۲۰۰۱ دستگیر شدند که مدتی را در محافل و مجالس تبلیغی الاحباب  گذرانده بود و بسیاری از پیروان این گروه‌ها درجلساتی که گروه های تروریستی و افراطی برگزار می کنند،شرکت کرده‌اند . ولی هنوز تبلیغات گسترده جهادی و ارتباط با فعالیت‌های تروریستی شناسایی شده نظیر داعش و طالبان . ... با گروه های ممنوع شده توسط عربستان پیدا نشده است. (۲۷ آذر)

نظر و تحللی کارشناسی :

آنچه بنیان اصلی این خبر را تشکیل می دهد این است که کشور عربستان ماری را که در آستین خود پرورانده بود امروز علاوه بر اینکه دیگران را نیش می زند ، به صاحب خود نیز رحم نمی کند . بنابرین دولت عربستان امروز بیش از هر زمان نیاز به حفظ وضعیت داخل کشور خود دارد تا به فکر توسعه افکار خود در قالب دین و مذهب در سراسر جهان باشد. درست است که این گروه بیشتر در ظاهر با جنبش اسلامی دیوبندی سنی هم آهنگ است ، ولی  شباهت بسیار زیادی هم به اسلام با قرائت وهابیت را دارد که بطور مستقیم با تشکیلات مذهبی عربستان سعودی مرتبط است .

 https://muslimnews.com.ng/۲۰۲۱/۱۲/۱۷/explained-saudi-arabias-ban-on-the-tablighi-and-dawah-group/  

کد خبر 10241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =