۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۴

بسیاری از تحلیل‌گران مسائل سیاسی آلمان معتقدند که جنگ "ماجی ماجی" و تلفات ناشی از آن، دولت آلمان را وادار به سرمایه‌گذاری‌های عظیم در شرق آفریقا و به خصوص در کشور تانزانیا کرده است.

بسیاری از تحلیل‌گران مسائل سیاسی آلمان معتقدند که جنگ "ماجی ماجی" و تلفات ناشی از آن، دولت آلمان را وادار به سرمایه‌گذاری‌های عظیم در شرق آفریقا و به خصوص در کشور تانزانیا کرده است. این جنگ که یکی از رخدادهای مهم تاریخ تانزانیا به حساب می‌آید، در طول سال‌های ۱۹۰۵ و ۱۹۰۶ آغاز شد. در آن زمان بخشی از کشورهای شرق آفریقا به عنوان مستعمره ژرمن‌ها شناخته می‌شد. از این‌رو، برخی از گروه‌های منطقه علیه استعمارگران آلمانی به مبارزه برخاستند و در نهایت، حدود ۱۰۰ هزار نفر از این افراد کشته شدند. البته در بر روی یک پاشنه نماند. پس از جنگ جهانی اول و شکست آلمان در این جنگ، معاهده صلح ورسای امضا شد و آلمانی‌ها بخش‌هایی زیادی از مستعمرات خود را از دست دادند. محتوای این معاهده شوک شدیدی به آلمان وارد کرد. با این وجود، ایده‌های استعماری در آلمان در زمان رایش سوم بار دیگر شدت گرفت. نازی‌ها به دنبال مستعمرات پیشین آلمان و به دست آوردن مستعمراتی جدید بودند. طرح‌های پاک‌سازی قومی و اسکان گروه‌های قومی در مناطقی جدید نیز در برنامه آن‌ها قرار داشت. اما جنگ جهانی دوم و سقوط هیتلر همه چیز را تغییر داد. پس از شکل‌گیری دولت فدرال آلمان، اعضای آن تلاش کردند تا روابط خود را با کشورهایی که در گذشته تحت استعمار آلمان قرار داشتند، از نو بسازند. از این‌رو، آن‌ها سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در شرق آفریقا انجام دادند. عمده فعالیت‌های ژرمن‌ها در تانزانیا شامل ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی، تامین آب آشامیدنی و دفع فاضلاب، حفاظت از پارک‌های ملی و حفظ تنوع زیستی می‌شود.  همچنین از سال ۱۹۹۲ یک توافقنامه فرهنگی میان مسئولان دو کشور به امضا رسیده است. نقاط محوری این توافقنامه، گسترش تبادلات آکادمیک و ترویج زبان آلمانی به عنوان یک زبان خارجی است. در این راستا، موسسه تبادلات آکادمیک و انستیتو گوته در دارالسلام فعالیت گسترده‌ای دارند. از دیگر پروژه‌های مشترک فرهنگی میان این دو کشور می‌توان به همکاری موزه‌ها نیز اشاره کرد.

ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی

تانزانیا با حدود ۵۰ میلیون نفر جمعیت، یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای آفریقایی است. اوضاع این کشور از زمان استقلال در سال ۱۹۶۱، تا حد زیادی پایدار بوده است. با این وجود، هنوز هم شهروندان و دولت این کشور با چالش‌های زیادی مانند فقر، کمبود آب آشامیدنی و مشکلات محیط‌زیستی مواجه است. از این‌رو، دولت تانزانیا برای حل مشکلات کشور، از سازمان‌های بین‌المللی و بزرگ کمک می‌گیرد. یکی از این سازمان‌ها، جامعه همکاری‌های بین‌المللی برای آلمان است. اعضای این سازمان از سال ۱۹۷۵ در تانزانیا مشغول به فعالیت بودند و در سال ۱۹۸۲ نیز به طور رسمی، دفتر خود را در شهر دارالسلام افتتاح کردند. عمده فعالیت‌های جامعه همکاری‌های آلمان، کمک به دولت تانزانیا برای تهیه آب آشامیدنی و حفاظت از تنوع محیط‌زیستی است. همچنین این سازمان در ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی و تهیه دارو و وسایل بهداشتی نیز به دولت تانزانیا کمکمی‌کند. اگر مایلید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت جامعه همکاری‌های بین‌المللی آلمان در تانزانیا به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.giz.de/de/weltweit/347.html

تهیه آب آشامیدنی

تانزانیا به دلیل میراث طبیعی و فرهنگی منحصر به فرد خود، شهرت زیادی دارد و اقتصاد این کشور نیز در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است. با این وجود ، این کشور هنوز در بین فقیرترین کشورهای جهان قرار دارد. دولت این کشور هر ساله با مشکلات زیادی از جمله تامین آب آشامیدنی، کمبود امکانات بهداشتی و پزشکی، ساختار ضعیف آموزشی و همچنین آلودگی‌های محیط‌زیستی مواجه است. از این‌رو، سازمان‌هایی مانند موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان به دولت تانزانیا کمک می‌کنند تا بر مشکلات فائق آید. به طور مثال، این موسسه در راستای تامین آب آشامیدنی، ایجاد ساختارهای آموزشی، تهیه امکانات بهداشتی و پزشکی و همچنین حفظ تنوع زیستی به دولت تانزانیا کمک می‌کند. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره این موسسه به دست آورید:

https://www.kfw-entwicklungsbank.de/International-financing/KfW-Development-Bank/Local-presence/Subsahara-Africa/Tanzania/

کمک به جامعه آفریقای شرقی

جامعه آفریقای شرقی، سازمانی است که با کمک شش کشور آفریقایی شامل بوروندی، کنیا، رواندا، سودان جنوبی، تانزانیا و اوگاندا در تانزانیا تشکیل شده است. اساسنامه جامعه آفریقای شرقی در ۳۰ نوامبر ۱۹۹۹ نوشته و پس از تصویب توسط سه کشور کنیا ، تانزانیا و اوگاندا در ۷ ژوئیه ۲۰۰۰ به اجرا گذاشته شد. دو کشور رواندا و بوروندی از اول ژوئیه سال ۲۰۰۷ به عضویت کامل این جامعه درآمدند و  سودان جنوبی نیز در ۱۵ آوریل ۲۰۱۶ به این پیمان ملحق شد. از آن زمان، اعضای این سازمان تلاش می‌کنند تا شرایط سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شرق آفریقا را برای ۱۷۷ میلیون شهروند این منطقه بهبود بخشند. مدیران این جامعه در راستای اهداف خود از دولت‌های کشورهای پیشرفته کمک می‌گیرند. از کشورهایی که از جامعه آفریقای شرقی حمایت می‌کند، می‌توان به آلمان اشاره کرد. این کشور پروژه‌های زیادی را در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی و اقتصادی با همکاری جامعه آفریقای شرقی انجام می‌دهد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های جامعه آفریقای شرقی در اختیارتان قرار دهد:

https://www.eac.int/overview-of-eac

ایجاد شبکه تانزانیا

شبکه تانزانیا، سازمانی است که در سال ۲۰۰۰ و در راستای گسترش همکاری گروه‌های سیاسی، اجتماعی و همچنین اعضای کلیساهای تانزانیا و آلمان تشکیل شد. اعضای این سازمان تلاش می‌کنند تا روابط میان گروه‌های مذهبی، سازمان‌های فرهنگی و موسسات آموزشی در آلمان و تانزانیا را گسترش دهند و بدین ترتیب به مردم دو کشور کمک کنند تا درک بهتری نسبت به یکدیگر داشته باشند. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره این شبکه به دست آورید:

http://www.tanzania-network.de/node/16

گفت‌وگوی بین ادیان

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های آلمانی‌ها در تانزانیا، تاسیس سازمان‌های مهم مانند بنیاد کنراد آدناورد است. این بنیاد در جهت آموزش سیاسی شهروندان، حمایت از زنان و جوانان، برقراری حاکمیت قانون و تامین سلامت انتخابات در تانزانیا فعالیت می‌کند. این بنیاد همچنین به توسعه اجتماعی و اقتصادی تانزانیا در سطح محلی و رفع فقر در این کشور کمک می‌کند. از سوی دیگر، بنیاد کونراد آدناور در راستای گفت‌وگوی بین‌ادیان فعالیت می‌کند. این بنیاد به ویژه به جوامع مذهبی کمک می‌کند تا با صلح و مدارا با یکدیگر همکاری کنند. اگر مایلید می‌توانید از طریق سایت زیر اطلاعات بیشتری درباره بنیاد کنراد آدناور به دست آورید:

https://www.kas.de/de/web/tansania/ueber-uns

گسترش عدالت اجتماعی

بنیاد فردریش ابرت از دیگر سازمان‌های آلمانی است که در تانزانیا فعالیت دارد. این بنیاد در سال ۱۹۸۳ با افتتاح یک دفتر واقع در دارالسلام، فعالیت خود را در تانزانیا آغاز کرد. اعضای بنیاد فردریش ابرت، تلاش می‌کنند تا در راستای گسترش عدالت اجتماعی، دموکراسی، صلح و همبستگی قدم بردارند. در این راستا، اعضای انجمن با احزاب سیاسی، نمایندگان مجالس، اعضای اتحادیه‌های کارگری، رسانه‌ها، گروه‌های جامعه مدنی و مردم علاقه‌مند نیز در تماس هستند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این بنیاد در اختیارتان قرار دهد:

https://tanzania.fes.de/about/fes-tanzania

آموزش روزنامه‌نگاران

از دیگر سازمان‌های آلمانی که در تانزانیا فعالیت دارد، می‌توان به بنیاد فردریش نویمان اشاره کرد. این بنیاد از سال ۱۹۹۱پروژه‌های متعددی در تانزانیا انجام می‌دهد. از جمله فعالیت‌های بنیاد فردریش نویمان در این کشور، می‌توان به آموزش روزنامه‌نگاران، ارتقای دموکراسی، برقراری حاکمیت قانون، ایجاد فرصت‌های برابر در حوزه آموزش و کارآفرینی اشاره کرد. همچنین این موسسه در کنیا به ایجاد یک اتاق فکر و ارتباط بیشتر میان اندیشمندان در این کشور کمک می‌کند. سایت زیر اطلاعات بیشتری در این باره در اختیار علاقمندان می‌گذارد:

https://www.freiheit.org/tanzania

افزایش آگاهی عمومی

همچنین بنیاد هانس زایدل نیز در تانزانیا، فعالیت گسترده‌ای دارد. اعضای این بنیاد در راستای ایجاد گفتمان انتقادی، تقویت جامعه مدنی، حمایت از جوانان و زنان به ویژه در مناطق محروم و روستایی، افزایش آگاهی عمومی و توسعه اقتصادی کار می‌کنند. این بنیاد در سال‌های اخیر، نقش مهمی در توسعه روابط میان دولت‌های آلمان و تانزانیا داشته است. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره این بنیاد به دست آورید:

https://www.hss.de/weltweit-aktiv/afrika/tansania/?searchQuery=tanzania

تحقیق در حوزه تحولات تاریخی و اجتماعی

از دیگر سازمان‌های مهم آلمانی که در حال‌حاضر در کشورهای آفریقایی از جمله تانزانیا فعالیت دارد، می‌توان به بنیاد رزا لوکزامبورگ اشاره کرد. تمرکز این سازمان در آفریقا، بر افزایش مشارکت اجتماعی، گسترش دموکراسی و توسعه فعالیت‌های صلح‌آمیز است. علاوه بر این، بنیاد رزا لوکزامبورگ در حوزه تحولات تاریخی و اجتماعی در آفریقا تحقیق می‌کند. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت این بنیاد به‌دست آورید:

www.rosalux.de/stiftung/zid/afrika/ostafrika/

راه‌اندازی سازمان شراکت تانزانیا و آلمان

از دیگر فعالیت‌های مهم آلمان در تانزانیا، راه‌اندازی سازمان “شراکت تانزانیا و آلمان” است. این سازمان از سال ۱۹۹۸، با هدف تقویت ساختارهای محلی در تانزانیا و نزدیک‌تر کردن جوانان دو کشور به هم راه‌اندازی شد. در حال‌حاضر، سازمان “شراکت تانزانیا و آلمان” پروژه‌های زیادی در حوزه‌های آموزش و محیط‌زیست در آلمان دارد. از طریق سایت زیر می‌توانید با فعالیت‌های این سازمان بیشتر آشنا شوید:

https://dtpev.de/

گردشگری در تانزانیا

گرچه بسیاری از گردشگران بین‌المللی، تانزانیا را به عنوان یک مقصد حیات‌وحش می‌شناسند، اما این کشور، سواحل بکر و زیبا و بناهای تاریخی ارزشمند زیادی را هم درون خود جای داده است. به همین دلیل است که بسیاری از اروپاییان از جمله شهروندان آلمانی، تانزانیا را مقصدی مناسب برای تفریح و گذران تعطیلات می‌دانند. از این‌رو، دولت تانزانیا، سایتی را طراحی کرده است که بر روی آن، اطلاعات مفیدی درباره مکان‌های دیدنی، ساحل‌ها، مسافت‌ها، فرهنگ مردم منطقه و ... وجود دارد. این سایت به زبان انگلیسی طراحی شده و آنطور که بخش فرهنگی وزارت خارجه آلمان عنوان کرده، برای گردشگران آلمانی بسیار مفید بوده است. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره این سایت به دست آورید:

https://www.tanzaniatouristboard.com/

اعطای بورسیه‌های تحصیلی و پژوهشی

اولین دانشگاه تانزانیا در سال ۱۹۶۱ در دارالسلام افتتاح شد. دانشگاه دارالسلام در ابتدا به عنوان شاخه‌ای از دانشگاه لندن فعالیت می‌کرد و از سال ۱۹۷۰ تبدیل به یک دانشگاه مستقل شد. پس از افتتاح این دانشگاه، چندین مرکز آموزش عالی دیگر نیز در تانزانیا تاسیس شدند که اکثر آن‌ها در رشته کشاورزی فعالیت می‌کردند. دو دهه پس از استقلال دانشگاه دارالسلام، یعنی از اواسط دهه ۹۰ میلادی دانشگاه‌های دولتی و خصوصی زیادی در رشته‌های مختلف در تانزانیا شروع به کار کردند. آنطور که آمارهای بخش آموزشی کشور تانزانیا نشان می‌دهد؛ در حال حاضر ۴۹ دانشگاه در این کشور ثبت شده است که اکثر آن‌ها به شکل خصوصی اداره می‌شوند. هر چند دولت تانزانیا در سال‌های اخیر تلاش کرده تا ساختار آموزشی و پژوهشی این کشور را ارتقا دهد، اما هنور هم سیستم آموزش عالی تانزانیا با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد. به طور مثال، کیفیت آموزشی هنوز بسیار پایین است و بسیاری از کادر آموزشی این کشور براساس سیستم قدیمی و منسوخ فعالیت می‌کنند. علاوه بر این، فقر و آمار بالای بیکاری نیز موجب شده که جوانان این کشور مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکا را به ماندن در تانزانیا ترجیح دهند. از این‌رو، بسیاری از آن‌ها تلاش می‌کنند تا با گرفتن بورسیه‌های تحصیلی و تحقیقاتی از کشورهای پیشرفته مانند آلمان، راه خود را هموار کنند. آنطور که آمارهای بخش فرهنگی وزارت خارجه آلمان نشان می‌دهد؛ موسسه تبادلات آکادمیک آلمان در تانزانیا از سال ۲۰۱۵، بیشتری تعداد بورسیه را به دانشجویان و محققان این کشور اعطا کرده است. این موسسه هر ساله، موقعیت‌های تحصیلی و پژوهشی در آلمان را برای جوانان و علاقمندان در تانزانیا منتشر می‌کند و در صورت نیاز به آن‌ها مشاوره می‌دهد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در این باره در اختیارتان قرار دهد:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/afrika/tansania/ueberblick-bildung-und-wissenschaft/

توسعه زبان آلمانی

آموزش زبان آلمانی از دیگر اقدامات مهم دولت فدرال در تانزانیا است. موسسه گوته در دارالسلام، مدت‌ها است که پذیرای زبان‌آموزان تانزانیایی است. این موسسه، کلاس‌هایی برای آموزش زبان به بزرگسالان به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌کند. همچنین در این مرکز، امتحانات رسمی موسسه گوته برگزار می‌شود. علاوه بر این‌ها، موسسه گوته در دارالسلام، پروژه‌های فرهنگی بسیاری را در طول سال اجرا می‌کند. لینک زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در این ارتباط به علاقمندان ارائه دهد:

https://www.goethe.de/ins/ts/de/kul.html

منابع: جامعه آفریقای شرقی، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، گوته، بنیاد فردریش نویمان، بنیاد فردریش ابرت، بنیاد کونراد آدناور، بنیاد هانس زایدل، بنیاد رزا لوکزامبورگ، موسسه اعتباری آلمان برای بازسازی، سازمان “شراکت تانزانیا و آلمان”، سایت گردشگری تانزانیا

https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/laender/tansania-node/bilateral/208668?openAccordionId=item-208678-1-panel

کد خبر 10253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =