سینماگران ایتالیایی در تاریخ هنر و صنعت سینما جایگاه ویژه ای داشته و فعالیت های سینمایی در حوزه های ساخت فیلم؛ آموزش و برگزاری جشنواره همچنان در این کشور پر رونق است. اهالی و مخاطبان سینما در ایتالیا با سینمای ایران بیگانه نیستند و همکاری های سینمایی بین دو کشور نیز مسبوق به سابقه است.

بخش هایی از فیلم سینمایی "اسب باد" ساخته مشترک بهروز نشان و محمود رضا ثانی؛ محصول مشترک "ایموفیس" و مدرسه فیلمسازی "آکامپادوک" موسسه "ایندیکیری"؛ به تهیه‌کنندگی" ایرینا روییز" و" آلبرتو انیشتین فیگ روآ "از پاناما و بهروز نشان از ایران؛ در سه کشور پاناما، ایتالیا و ایران؛ به زبان های فارسی، عربی، ایتالیایی، و اسپانیایی؛ در مناطقی نظیر سکونتگاه قبایل سرخ‌پوست کاراییب در منطقه "کومارکا" پاناما؛ و شهر ونیز ایتالیا فیلمبرداری گردید. این فیلم داستان سفر خیالی جوانی از اهالی جنوب ایران به دوردست ها و اتفاقاتی در جریان آن را نقل می کند؛ که ریشه در تاریخ دارد. محمود رضا ثانی از سازندگان این فیلم، پیش از این، علاوه بر ساخت پانزده فیلم کوتاه، تجربه های برون مرزی ساخت فیلم های مستند "کیارستمی و عصای گمشده" در اسپانیا و کلمبیا؛  " سیامو" در افغانستان؛ "رویای شیرین کانیا" در ایالات متحده آمریکا؛ "از قبیله بنی اسد" در عراق و "خواب شیرین قرطبه" در اسپانیا را داشته و بهروز نشان نیز، علاوه بر تهیه‌کنندگی فیلم‌های "کیارستمی و عصای گمشده"؛ و "پسران دریا"؛ کارگردانی فیلم کوتاه" طلسم"  را برعهده داشته و پس از تجربه مشترک ساخت "مستند کیارستمی و عصای گمشده"، همکاری با محمود رضا ثانی را، در نگارش فیلمنامه و کارگردانی فیلم سینمایی" اسب باد" ادامه داده؛ فیلمی که محمودرضا ثانی، "اینتی الکساندر"، بهار بابا احمدی، رویا زارع، تارا عبود زاده، "آلبرتو انیشتین فیکگروآ"، و رضا نشان در آن نقش آفرینی نموده اند. علاوه بر این، موافقت اصولی ساخت فیلم سینمایی "تاجر ونیزی" هم از سوی شورای پروانه ساخت فیلم‌های سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ج.ا.ایران صادر شده است.  این فیلم به نویسندگی و کارگردانی صالح دلدم، محصول مشترک ایران و ایتالیا است؛ و سید علیرضا سجادپور و کمپانی "فیلمار اس.آر.ال" ایتالیا تهیه کنندگان آن می باشند.  این فیلم که نگاهی امروزی به نمایشنامه "تاجر ونیزی" اثر "ویلیام شکسپیر دارد، در ایران و ایتالیا جلوی دوربین خواهد رفت.

ملاحظات:  سینماگران ایتالیایی در تاریخ هنر و صنعت سینما جایگاه ویژه ای داشته و فعالیت های سینمایی در حوزه های ساخت فیلم؛ آموزش و برگزاری جشنواره همچنان در این کشور پر رونق است. اهالی و مخاطبان سینما در ایتالیا با سینمای ایران بیگانه نیستند و سینماگران ایرانی حضوری مستمر و موفق در جشنواره های ایتالیایی داشته اند و آثار برگزیده سینمایی ایران همواره در نمایش های عمومی و سراسری در سالن های سینمای ایتالیا با استقبال عمومی مواجه گردیده و ساخت فیلم توسط سینماگران ایرانی در ایتالیا و همکاری های سینمایی بین دو کشور نیز مسبوق به سابقه است؛ اما، این همکاری ها در دهه های اخیر غالبا در سطح سینمای هنری و... جریان داشته و در سطوح دیگر، تجربه کم شماری است؛ که فیلم های سابق الذکر می توانند،  نوید بخش آغاز فصلی نوین؛ و افزایش همکاری ها در جریان آن  باشند.   

کد خبر 10490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =