نزدیک به یک‌ماه از تیراندازی مرگ‌بار در شهر هاناو آلمان می‌گذرد، اما هنوز مسلمانان و مهاجران در این شهر و اکثر ایالت‌های فدرال از شوک این حمله خارج نشده‌اند. یک‌ماه پیش، یکی از طرفداران گروه‌های راست‌گرای افراطی، ۹ نفر از مهاجران را در شهر هاناو به قتل رساند. او پیش‌تر نفرت خود را از مهاجران و به خصوص مسلمانان در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بود. از این رو، اقدامات او با نگرانی‌های زیادی در میان مهاجران مسلمان روبرو شد. حال پس از یک‌ماه از این حادثه، سایت اسلامیک به سراغ امام بوزکورت، روحانی مسلمان این شهر رفته است. او که از روز اول حادثه، در کنار خانواده قربانیان بوده، معتقد است که مسلمانان نباید اجازه دهند این جنایت و قربانیان آن به فراموشی سپرده شوند.

یک‌ماه از تیراندازی مرگ‌بار در شهر هاناو می‌گذارد، اکنون احساس شما و جامعه اسلامی هاناو نسبت به این حادثه چیست؟

پاسخ این سوال بسیار دشوار است. پیدا کردن کلمات صحیح برای توصیف این حمله تروریستی و نژادپرستانه آسان نیست. جامعه اسلامی هاناو، هنوز سعی دارد تا بفهمد چه اتفاقی افتاده است.پس از این حادثه، ۱۹ فوریه سال ۲۰۲۰ ، به عنوان روز سیاه در تاریخ شهر زیبای هانائو ثبت شده است. جامعه اسلامی شهر هاناو از این حادثه عصبانی و ناراحت است. بسیاری از مسلمانان از این اتفاق ترسیده‌اند. در این حادثه، ۹ نفر کشته‌ شده‌اند. قربانیان، خواهر، برادر، همکار، دوست و عضوی از جامعه ما بوده‌اند. آن‌ها دیگر نمی‌توانند برای شرکت در جلسات مختلف به مسجد بیایند و یا در کنار ما نماز بخوانند. اکنون همه ما از اتفاقی که افتاده، رنج می‌بریم. ما همچنان از نفرت‌پراکنی و افزایش نژادپرستی علیه مسلمانان عصبانی هستیم. این نژادپرستی حتی در رسانه‌های اجتماعی نیز وجود دارد و هیچ‌کس در آلمان با آن مقابله نمی‌کند. در عین‌حال، همه ما می‌ترسیم و نگران امنیت کودکان و خانواده‌های خود هستیم.

شما پیش از این حادثه، در مصاحبه‌ای از وجود امنیت و امید در این شهر هاناو گفته بودید.

ما هنوز هم به زندگی در این شهر امیدواریم. هاناو نزدیک به ۴۰۰ سال است که میزبان مهاجران شده است. این شهر تا پیش از وقوع این حادثه برای مهاجران و مسلمانان بسیار امن بود.

شهروندان هاناو که مسلمان و مهاجر نیستند، درباره این حادثه چه اعتقادی دارند؟

شما می‌توانید حتی یک ماه پس از این حمله نیز عبارات‌هایی مانند "قربانیان غریبه نبودند"، "ما بی‌شماریم" ، "ما در کنار هم ایستاده‌ایم" ، "ما شهروندان شهر هاناو هستیم" و “به نژادپرستی و نفرت‌پراکنی امکان رشد ندهید" را در گوشه‌های مختلف شهر ببینید. در این سال‌ها، من متوجه شده‌ام که اکثریت جامعه هاناو مخالف نژادپرستی و خشونت هستند. این را می توان از تعداد زیاد شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع جنازه و بزرگداشت قربانیان متوجه شد. ما از حضور شهروندان در مراسم قربانیان بسیار سپاسگزاریم. البته هنوز هم افراد معدودی در شهر هستند که از بروز چنین حادثه‌ای احساس خوشحالی می‌کنند.

این حادثه چه تاثیری بر روند برنامه‌ها و زندگی مسلمانان هاناو داشته است؟

 ما برای حمایت از اعضای جامعه مسلمانان، مجبور شدیم بسیاری از برنامه‌های مسجد را لغو کنیم. به طور مثال بسیاری از برنامه‌های آموزشی برای کودکان و نوجوانان در مسجد تعطیل شد. خانواده‌های مسلمان نگران امنیت کودکان خود بودند و ما نمی‌توانستیم به تنهایی امنیت آن‌ها را تامین کنیم. حتی هنگام برگزاری نماز جماعت نیز استرس زیادی وجود دارد. من بارها به عنوان امام جماعت فکر کرده‌ام که هنگام نماز، در مسجد را قفل کنم و یا سخنرانی‌ها را کوتاه برگزار کنم تا اعضا برای مدت طولانی در مسجد نمانند. در عین‌حال، جوانان زیادی برای اولین‌بار به مسجد آمدند. آن‌ها می‌خواستند برای قربانیان دعا بخوانند و برای تامین امنیت مسجد به ما کمک کنند. صحبت‌های زیادی در این ارتباط با آن‌ها و سایر اعضا داشتیم. ما باید مراقب جوانان باشیم و آن‌ها را از گزند هر حادثه‌ای دور نگه داریم.

در این مدت، مقامات امنیتی، کاری برای محافظت از مسجد و مسلمانان انجام داده‌اند؟       

‌آن‌ها نه‌تنها تلاش کردند تا امنیت مسلمانان و مسجد را افزایش دهند، بلکه امنیت کل شهر بیشتر شده است. پیش از این اتفاق، این تعداد مامور امنیتی در شهر هاناو دیده نمی‌شد. حضور پلیس در اطراف مسجد و به خصوص در زمان نماز جمعه افزایش زیادی داشته است.

شما پس از این حادثه،‌ همواره کنار خانواده قربانیان بودید و اعلام کردید که جامعه اسلامی همراه آن‌ها خواهد ماند.

من همواره سعی می‌کنم خودم را در موقعیت خانواده قربانیان قرار دهم و فکر می‌کنم که اگر خواهر و یا برادر من در این حادثه کشته شده بود، چه حسی داشتم. به همین دلیل نگران بستگان قربانیان هستم و تلاش کردم تا هنگام خاکسپاری قربانیان و برگزاری مراسم در کنار خانواده‌ها باشم. هیچ‌کدام از ما(مسلمانان) نباید اجازه دهیم که این جنایت و قربانیان آن فراموش شوند. گرچه هیچ کلامی نمی‌تواند درد و رنج والدین یا نزدیکان آن‌ها را تسکین دهد، اما من معتقدم جامعه اسلامی باید کنار این خانواده‌ها باشد و به آن‌ها کمک کند که به کار و زندگی خود بازگردند. دین اسلام در هر شرایطی انسان‌ها را به ادامه زندگی ترغیب می‌کند. از نگاه ما، مرگ پایان زندگی نیست، بلکه شروع زندگی ابدی است. به همین‌دلیل ما معتقدیم که خداوند به بازماندگان صبر اعطا می‌کند.

شهردار و رئیس‌ شورای شهر هاناو نیز با جامعه مسلمانان اعلام همبستگی کرده‌اند. این برای مسلمانان چه معنایی دارد؟

این همبستگی برای مسلمانان اهمیت زیادی دارد. من از هردو آن‌ها تشکر می‌کنم. این دو نفر کنار خانواده قربانیان بودند و با آنها سوگواری کردند. علاوه بر این، سایر اعضای شهر نیز تلاش کردند تا با مسلمانان و مهاجران شهر همراهی کنند.

به نظر شما چه اقداماتی باید انجام شود که این حوادث ناراحت‌کننده تکرار نشود؟

همه ما باید خطر نژادپرستی و نفرت‌پراکنی در جامعه را جدی بگیریم و با گسترش این رفتارها به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی مبارزه کنیم. باید همه بدانیم که تنوع و تکثر، دارایی بزرگی برای جامعه ما است و این را به جوانان نیز آموزش دهیم. ما (مهاجران و مسلمانان) می‌خواهیم به زندگی در شهر هاناو ادامه دهیم. این شهر متعلق به همه ما است و فارغ از نژاد، قومیت و مذهب باید در کنار یکدیگر بایستیم.

منبع: سایت اسلامیک

لینک مصاحبه:

http://www.islamiq.de/۲۰۲۰/۰۳/۲۱/wir-duerfen-den-anschlag-und-die-opfer-niemals-vergessen/

کد خبر 1064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =