دولت آلمان قصد دارد تا دانشجویان و پناهجویان را به جای کارگران فصلی در بخش کشاورزی به کار گیرد. این تصمیم در پی کاهش تعداد کارگران فصلی در زمان بحران کورونا گرفته شده است.

یولیا کروکنر، وزیر کشاورزی آلمان معتقد است که بخش کشاورزی در آلمان شرایط وخیمی دارد. او در این باره گفت:« پناهجویان باید در کاشت و برداشت به کشاورزان کمک کنند. البته باید شرایط این امر نیز مهیا شود.»

دولت فدرال با توجه به کمبود کارگران در بخش کشاورزی، تصمیم گرفته است تا محدودیت‌های موجود برای کار پناهجویان را برطرف کند. وزیر کشاورزی آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره شرایط کار پناهجویان در حوزه کشاورزی گفت: «من با هورست زی‌هوفر، وزیر کشور فدرال صحبت کرده‌ام. او به زودی بررسی خواهد کرد که آیا می‌توان ممنوعیت کار برای پناهجویان را لغو کرد یا خیر.»

در شرایطی که بحران کورونا در آلمان شیوع پیدا کرده است، کارگران فصلی از کشورهای مختلف اروپایی امکان حضور در آلمان را ندارند. کروکنر در این باره گفت:« «در این بخش با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم. در حال حاضر برای برداشت برخی محصولات نیاز به ۳۰ هزار کارگر جدید داریم. در ماه مه که فصل کاشت است، نیاز ما به ۸۰ هزار نیرو، افزایش خواهد یافت. از این رو، تصمیم گرفته‌ایم تا از دانشجویان و پناهجویان داوطلب استفاده کنیم.»

او افزود:« در شرایط خاص مجبوریم تصمیمات متفاوتی بگیریم. اگر ممنوعیت کار برای پناهجویان از میان برداشته شود، این برای هر دو طرف خوب خواهد بود. بسیاری از پناهجویان به دنبال کار هستند و قوانین به آن‌ها اجازه کار نمی‌دهد. ما نیز به نیروی کار در بخش کشاورزی نیاز داریم. بدین ترتیب، می‌توانیم موقعیت برد-برد داشته باشیم.»

او همچنین درباره دانشجویان گفت:«در صورتی که دانشجویان در بخش کشاورزی مشغول به کار شوند، کمک هزینه دانشجویی آنها قطع نخواهد شد.»

به نظر می‌رسد که این پیشنهاد با استقبال سایر اعضای کابینه دولت فدرال مواجه شده است. آندریاس شویر، وزیر راه و ترابری آلمان نیز در این باره گفت:« ما درهای کشور را به روی پناهجویان باز کردیم. آن‌ها مدتی مهمان ما بوده‌اند و خوب است که حالا بتوانند برای کمک به آلمان قدمی بردارند.»

آلمان تولیدکننده مواد کشاورزی مثل غلات، گوشت، سبزیجات و لبنیات است و این مواد را به کشورهای دیگر صادر می‌کند. این در حالی است که به دلیل بحران کورونا، ممنوعیت رفت و آمد و مسدود شدن راه‌ها، مشکلاتی در این حوزه ایجاد شده است.

منبع: تلویزیون شمال آلمان

لینک گزارش:

https://www.n-tv.de/politik/Kloeckner-will-Fluechtlinge-fuer-Landwirtschaft-article۲۱۶۷۱۵۶۹.html

کد خبر 1076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =