"نگاهی اجمالی به وضعیت بهاییت در پاکستان"

در پاکستان نیز مانند دیگر کشورها بهاییت وجود دارد. ریشه رقه ضاله بهائی به اوایل سال ۱۸۴۴ میلادی بر می گردد که شیخ سعید هندی، اهل مولتان، نقش برجسته ای را در گسترش این مذهب ایفا کرد. بهاء ا... در حیات خود به عنوان بنیانگذار این دین، عده ای از پیروان خود را در این منطقه ترغیب کرده بود تا بروند و در منطقه ای که امروز به نام پاکستان معروف است، سکونت نمایند.

در پاکستان نیز مانند دیگر کشورها بهاییت وجود دارد. ریشه فرقه ضاله  بهائی به اوایل سال ۱۸۴۴ میلادی بر می گردد که شیخ سعید هندی، اهل مولتان، نقش برجسته ای را در گسترش این مذهب ایفا کرد. بهاء ا... در حیات خود به عنوان بنیانگذار این دین، عده ای از پیروان خود را در این منطقه ترغیب کرده بود تا بروند و در منطقه ای که امروز به نام پاکستان معروف است، سکونت نمایند.

اداره تبلیغی بهائیان تحت عنوان "دارالتبلیغ بین المللی" فعالیت می کند. این اداره افراد خود را برای انجام تبلیغات مذهبی به نقاط مختلف کشور اعزام می کند و برای انجام سفرها، کمیته های ویژه ای را تشکیل می دهد و از طرق مختلف گزارش هایی را از اوضاع تنظیم و به سازمان جاسوسی اسرائیل ( موساد ) ارسال می کند. مرکز بهائیان در اسرائیل پیروان این فرقه را در زمینه فعالیت در کشورهای حساسی مانند پاکستان با تمام دقت و مهارت راهنمایی می کند. بهائیان در پاکستان نقش نمایندگان اسرائیل را ایفا می کنند و با روش بسیار منظم و مخفیانه مشغول گسترش ارتداد و موبدگرایی ایرانی هستند. آنان با شعار صلح جهانی، تساوی زن و مرد و خاتمه تعصبات، توجه نسل جوان را به فرقه بهائیه جلب می کنند.

در پاکستان، بهائیان حق برگزاری جلسات عمومی، تأسیس مراکز آموزشی، آموزش عقاید خود و تشکیل شورای حکومتی خود را دارند. با این حال، دولت پاکستان آن ها را از انجام حج مذهبی خود در اسرائیل باز می دارد.

تبلیغ بهاییت در حال حاضر در مناطق محروم ایالت سند و در برخی از شهرها از جمله مولتان با روش های مختلفی صورت می گیرد. در روستاهای ایالت سند، مناطق بهائی نشین وجود دارد. در این مناطق، بهائیان با روشی بسیار منظم، اما مخفیانه، به فعالیت های تبلیغی خود مشغولند.

در قانونی اساسی پاکستان ( مصوب ۱۹۷۳.م) بهائیان در زمره اقلیت های دینی غیر مسلمان قرار گرفته اند و برای حفظ حقوق خود تلاش می کنند. لازم به ذکر است تاکنون هیچ فردی از میان آن ها در انتخابات مجلس ملی یا ایالتی کاندیدا نشده است.

با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران (سال ۱۹۷۹.م) بسیاری از بهائیان از ایران به پاکستان رفتند و پاکستان را بعنوان پناهگاهی مناسبی برای خود قرار دادند.

تقیه جزو مهمی از ایمان بهایی های پاکستان محسوب می شود. بهائیان با پیروی از شیوه بزرگان خود، هرگاه احساس خطر کنند، بلافاصله بهائی بودن خود را انکار می کنند.

بنا به نظر برخی کارشناسان؛ رواج بهایی‌گری در این کشور، ناشی از وابستگی‌های نفتی به دول عربی است. ایالات متحده و هم‌پیمانانش اثرگذاری‌ زیادی در حوزه فرهنگی این کشور داشته‌اند که در کنار آن، بهائیت همچون نوچه‌ای گوش به فرمان، پیش‌برنده بخش زیادی از اهداف ضداسلامی و انحرافی غرب در این منطقه می‌باشد.

جمعیت بهاییان در پاکستان.

آمار دقیقی از تعداد بهائی ها در پاکستان در دست نیست، اما دولت این کشور بهائی ها را به عنوان یک اقلیت قبول دارد و حقوقی مساوی سایر شهروندان پاکستانی را برای آنان قائل است.

گرچه ویکی‌پدیا، دایره المعارف بریتانیکا یا گزارش آزادی بین‌المللی مذهبی وزارت امور خارجه ایالات متحده، همه با هم متفقند که در مورد جمعیت بهائیان هر کشور و همچنین پاکستان، آمارهایی مبالغه‌آمیز ارائه دهند، تا بهائیت را باوری پذیرفته‌شده قلمداد کنند، اما واقعیت، خلاف این را نشان می‌دهد.

بر اساس منابع بهائی، جمعیت بهائیان پاکستان در سال ۲۰۰۱ میلادی حدود ۳۰۰۰۰ نفر بوده است. براساس گزارش دولت پاکستان، در سال ۲۰۱۲ میلادی، ۳۳۷۳۴ بهائی در پاکستان ثبت شده بودند. در سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد رای دهندگان بهایی ۳۱۵۴۳ نفر بوده است.

براساس مطالعه در خصوص مذهب بهائی در پاکستان معلوم می شود بهائیان در پاکستان به عنوان پارسی مطرح هستند و فقط در شهر کراچی سکونت دارند. در فرم سرشماری قبلاً ستونی تحت عنوان پارسی وجود داشته، اما اکنون حذف شده است و بهائیان می گویند علت کاهش تعداد بهائیان در پاکستان همین حذف ستون از فرم سرشماری است. زمانی که بهائیان متوجه شدند که از فرم سرشماری، ستون متعلق به آن ها حذف شده است بسیار ناراحت شدند و اکثر آنها تصمیم گرفتند به خارج از کشور مهاجرت کنند. آن ها می گویند قبلاً بهائیان مشکلی نداشتند حتی شهردار کراچی بهائی بوده و بهائیان موسسات آموزشی، دانشگاه، بیمارستان و همه نوع امکانات داشتند، اما با حذف این ستون، حق اساسی بهائیان غصب شده است. اکنون تعداد بهائیان در شهر کراچی بسیار کاهش یافته و حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر باشند که حتی مردم اهل کراچی نیز در مورد آن ها اطلاعات درستی ندارند.

کد خبر 10813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =