مجلس ایالتی پنجاب پاکستان قطعنامه ای را جهت برگزاری رسمی سالگرد وفات حضرت ابوبکر، صحابی پیامبر اکرم (ص) و خلیفه اول (براساس اعتقاد اهل سنت) تصویب کرد.

مجلس ایالتی پنجاب پاکستان قطعنامه ای را جهت برگزاری رسمی سالگرد وفات حضرت ابوبکر، صحابی پیامبر اکرم (ص) و خلیفه اول (براساس اعتقاد اهل سنت) تصویب کرد. قطعنامه برگزاری رسمی سالروز وفات حضرت ابوبکر و اعلام تعطیلی در آن روز از سوی دولت با اکثریت آرا تصویب گردید، این قطعنامه توسط معاویه اعظم طارق، عضو مجلس پنجاب و یکی از زعمای گروه سپاه صحابه پاکستان جهت تصویب در مجلس ایالتی پنجاب پاکستان ارائه شد و مجلس پنجاب با اتفاق آرا آن را تصویب کرد.

متن اصلی قطعنامه تصویب شده در خصوص تعطیل رسمی در سالروز وفات حضرت ابوبکر

 در متن قطعنامه ای که توسط معاویه اعظم طارق، عضو مجلس پنجاب در مجلس پنجاب ارائه شد، آمده است که رؤیای تشکیل پاکستان به سبک دولت پیامبر اکرم (ص) در مدینه منوره تنها در صورتی می‌ تواند تحقق یابد که خدمات، فضایل و مناقب "خلفای راشدین" (حضرت ابوبکر، حضرت عمر، حضرت عثمان و حضرت علی علیه السلام) در ملاء عام ذکر و اصولی که توسط آنها ایجاد شده، اعمال شوند. لذا برای آشنایی ملت پاکستان از خدمات و فضایل "خلفای راشدین " باید حداقل در سالروز وفات آنان تعطیل عمومی اعلام شود. این قطعنامه خواستار آن شد که ماه آینده در ژانویه ۲۰۲۲ میلادی، مطابق با ۲۲ جماد الثانی ۱۴۴۴ هجری قمری، در سالروز وفات خلیفه اول، حضرت ابوبکر تعطیل رسمی اعلام شود و برنامه هایی در این خصوص زیر نظر دولت برگزار شود. تصویر متن قطعنامه به زبان اردو به شرح زیر می باشد:

تصویر قطعنامه مذکور و ترجمه دقیق آن از زبان اردو به زبان فارسی:

ترجمه قطعنامه: کشوری که نعمت بزرگ خداوند است، براساس کلمه طیبه بوجود آمده است، همچنین منشور قطعنامه ۱۹۷۳ میلادی و قانون اساسی کشور نیز همین را تقاضا می کند. عمران خان، نخست وزیر پاکستان با اعلام مدیریت کشور به سبک دولت پیامبر اکرم (ص) در مدینه منوره، اهداف محمد علی جناح، بنیانگذار پاکستان و علامه محمد اقبال، دانشمند بزرگ شبه قاره و مفکر جهان اسلام را تکمیل کرد. این اقدام نخست وزیر پاکستان لایق قدردانی است. در دولتی که به دست پیامبر اکرم (ص) در مدینه منوره تشکیل شده بود، دومین سرپرست و نخستین خلیفه پیامبر اکرم (ص) حضرت ابوبکر بوده است. حضرت ابوبکر خلیفه اول مسلمانان، نایب (جانشین) پیامبر اکرم (ص)، دوست ایشان بوده و نخستین فردی که ایمان آورده است بود. خلافت در دولت مدینه منوره از حضرت ابوبکر آغاز شده است و در پاکستان رویای تشکیل دولت به سبک دولت پیامبر اکرم (ص) در مدینه زمانی تکمیل می شود که در آن فضایل و مناقب "خلفای راشدین " عمومیت یابند، همچنین اصول و مبانی اسلام توسط خلفا اعمال شوند. برای آگاهی مردم در خصوص خدمات و فضایل "خلفای راشدین " ضروری است حداقل در سالروز وفات آن ها در سطح رسمی تعطیل اعلام شود، لذا مجلس پنجاب با این قطعنامه خواستار این شده است که در ژوئیه، ماه آینده سال ۲۰۲۲ میلادی برابر با ۲۲ جمادی الثانی ۱۴۴۴هجری قمری در سالروز وفات حضرت ابوبکر، خلیفه اول مسلمانان در سراسر کشور تعطیل رسمی اعلام شود و زیر نظر دولت مراسمی در این خصوص برگزار شود. (روزنامه پاکستان/ نوای وقت / جنگ/ امت مورخ ۹ دیماه ۱۴۰۰).

 استقبال مجلس خیبرپختونخوا از تصویب قطعنامه مذکور توسط مجلس پنجاب:

مجلس ایالت خیبرپختونخوا از تصویب قطعنامه برگزاری سالروز "خلفای راشدین" توسط مجلس پنجاب استقبال کرد و از مجلس ایالتی خیبرپختونخوا نیز برای تصویب چنین قطعنامه درخواست کرد. با اینکه دولت حزب انصاف در دوره قبل در ایالت خیبرپختونخوا در سالروز صحابه تعطیل رسمی را اعلام کرده بود، اما اکنون اعضای این مجلس برای تصویب قطعنامه نیز درخواست کردند. لازم به ذکر است بیشترین جمعیت ایالت خیبرپختونخوا اهل سنت دیوبندی و از طرفدار مولانا فضل الرحمان هستند و تفکرات مولانا فضل الرحمان و مولانا معاویه اعظم تفاوت زیادی با هم ندارند لذا این خواست مشترک همه گروه های اهل سنت بوده است که قطعنامه آن اکنون توسط مجلس پنجاب به تصویب رسیده است. این امکان وجود دارد که ایالت بلوچستان نیز برای تصویب چنین قطعنامه اقدام نماید، زیرا در ایالت بلوچستان نیز مولانا فضل الرحمان طرفداران زیادی دارد. پیروان جمعیت علمای اسلام و گروه سپاه صحابه معاویه را صحابی پیامبر اکرم (ص) و کاتب وحی  قلمداد می کنند. آن ها احترام معاویه را واجب و اهانت را توهین تلقی می کنند. اشتراک دیدگاه و تفکر بین گروه سپاه صحابه و گروه مولانا فضل الرحمان این است که آن ها برای معاویه احترام و محبت قایل هستند و همینطور برای اهل بیت (ع) احترام و محبت قائل هستند ولی طرفداران فضل الرحمان  اهل بیت (ع)، یزید را خطا کار می دانند در حالی که گروه سپاه صحابه یزید را صحابی رسول خدا (ص) می خواند و قایل به معصیت وی نیست. همچنین براساس اظهارات علمای این جمع، گروه مولانا فضل الرحمان قایل به خلافت ابوبکر، عمر، عثمان و حضرت علی(ع) است، اما مقام اهل بیت (ع) را به دلیل انتساب به نسل پیامبر اکرم (ص) بالاتر از صحابه می دانند.  

 معرفی مختصری از معاویه اعظم طارق و فعالیت های دینی و سیاسی وی در پاکستان:

معاویه اعظم طارق عضو مجلس پنجاب و یکی از زعمای گروه سپاه صحابه پاکستان، فرزند طارق اعظم، رئیس اسبق گروه سپاه صحابه پاکستان، عضو مجلس ملی پاکستان و موهن امام زمان (عج) است که در زمان دولت پرویز مشرف در اسلام آباد ترور شد. وی یکی از زعمای فعال مذهبی و سیاسی گروه سپاه صحابه است که اکنون پس از ممنوعیت این عنوان به عنوان "اهل سنت و الجماعت پاکستان" فعالیت می نماید، ایشان تحصیلات حوزوی خود را تا سطح معادل فوق لیسانس در علوم اسلامی و عربی تکمیل نموده و اکنون در کنار امامت جماعت در مسجد جامع منطقه جهنگ، عضو هیأت مدیریت دانشگاه این منطقه نیز می باشد. وی در انتخابات سال ۲۰۱۸ میلادی از حوزه انتخابیه منطقه جهنگ به صورت مستقل بعنوان عضو مجلس پنجاب انتخاب شد. وی همیشه برای فعالیت گروه سپاه صحابه و معرفی بیشتر شخصیت صحابه از جمله معاویه و سایر دشمنان اهل بیت (ع) در تلاش است. معاویه اعظم طارق با همکاری چوهدری پرویز الهی، رئیس مجلس پنجاب قبلاً نیز لایحه ای را تحت عنوان"لایحه امنیت مبانی اسلام "برای احترام صحابه (معاویه و غیره) به تصویب رساند، ولی به امضاء فرماندار ایالت پنجاب نرسید و علمای شیعه به آن شدیدا اعتراض کرده و فرماندار ایالت پنجاب را از امضاء این قانون منع کردند، سپس برای اصلاح این لایحه با حضور علمای مکاتب فکری مختلف توافق شد و به دلیل عدم امکان توافق لایحه مذکور به تعویق افتاد.

 اعتقادات گروه سپاه صحابه، وحدت امت اسلامی و وابستگی این گروه با کشورهای اسلامی جهان:

گروه سپاه صحابه خود را به عنوان اهل سنت والجماعت معرفی می کند، اما اعتقاد این گروه با سایرگروه های اهل سنت بسیار متفاوت است. سایر گروه های اهل سنت از جمله بریلوی و دیوبندی از دوستداران اهل بیت (ع) هستند و قایل به خلافت صحابه از جمله ابوبکر، عمر، عثمان و حضرت علی(ع) هستند، ولی مقام اهل بیت (ع) را به دلیل انتساب به خانواده پیامبر اکرم (ص) بالاتر از اصحاب پیامبر اکرم (ص) می دانند، اما گروه سپاه صحابه به ظاهر ادعا می کند که ما نیز اهل بیت (ع) را دوست داریم، ولی قایل به احترام اهل بیت (ع) نیستند و مقام صحابه را بالاتر از اهل بیت (ع) می دانند. بسیاری از گروه های اهل سنت از جمله اهل سنت بریلوی و گروه دکتر طاهر القادری به معاویه اهانت نمی کنند، ولی برای احترامش اینقدر احترام قایل نیستند که وی را هم ردیف اصحاب ثلاثه قرار دهند.گروه سپاه صحابه معاویه را خلیفه پیامبر اکرم (ص) و کاتب وحی می دانند و در تلاش هستند تا تحت عنوان احترام به صحابه، معرفی و احترام به شخصیت معاویه است، سپاه صحابه همچنین با عربستان سعودی بسیار نزدیک است و ارتباط صمیمانه ای دارد. به طوری که تصویری از احمد لدهیانوی، رئیس گروه اهل سنت والجماعت (گروه سپاه صحابه) توسط رسانه ها منتشر شد که روی میز وی پرچم عربستان سعودی قرار دارد.

 ارتباط سپاه صحابه با سایر گروه های مذهبی پاکستان و تلاش آنان برای جذب سایر گروه ها:

زعمای گروه سپاه صحابه از جمله معاویه اعظم طارق همواره در تلاش هستند تا گروه های اهل سنت دیگر را به گروه خود جذب نمایند. در سال های اخیر دیده شد که گروه های اهل سنت بریلوی که اصلاً معاویه را قبول ندارند، در پاکستان و برای معاویه کنفرانس هایی را برگزار نموده اند، همچنین دیدار معاویه اعظم طارق با سعد رضوی، رئیس نهضت لبیک پاکستان همزمان با آزادی وی از زندان و حضور و فاتحه خوانی ایشان در مرقد علامه خادم حسین رضوی، رئیس سابق نهضت لبیک پاکستان (پدر علامه سعد رضوی) نشان از تلاش این گروه برای همسو نمودن سایر گروه ها را دارد. این در حالی است که گروه سپاه صحابه زیارت قبور را کفر و برابر با شرک قرار می دهد.

 مصاحبه معاویه اعظم همزمان با  بازدید از مرقد علامه خادم حسین رضوی:

ترجمه دقیق مصاحبه از زبان اردو به زبان فارسی:

مصاحبه کننده: السلام علیکم، امروز من در مرقد مرحوم علامه خادم حسین رضوی، رئیس سابق نهضت لبیک پاکستان در مسجد جامع رحمت للعالمین (ص) در مرکز نهضت لبیک پاکستان هستم و همراه اینجانب مولانا معاویه اعظم نیز هستند که پس از آزادی علامه سعد رضوی به طور ویژه برای دیدار ایشان حضور یافتند.

جناب مولانا وقتی که شما را در اینجا دیدم بسیار خوشحال شدم، جنابعالی در اوضاع فعلی پاکستان که تمامی گروه های سکولار سیاسی با هم متحد شدند و در این کیفیت فقط در صورتی از توطئه های ضد اسلامی جلوگیری ممکن است اتحاد وحدت بین گروهای مذهبی ایجاد شود، شما چه نظری دارید؟

مولانا معاویه اعظم: شما اگر تاریخ کشور را مطالعه کنید، کشوری که به نام دین اسلام به وجود آمده است از روز اول خار چشم دشمنان اسلام بوده و از نگرانی این که در این کشور اسلام حاکمیت را بدست نیآورد، دشمنان روی احزاب مذهبی، سازمان ها و موسسات آموزشی مختلف سرمایه گذاری کرده اند و در جاهای مختلف حامیان خود را جذب می کنند، از سوی دیگر مسلمانان می گویند برای استقلال این کشور به نام اسلام ششصد هزار نفر جان خود را فدا کردند، کشوری که به نام اسلام به وجود آمده است باید در آن نظام اسلامی حاکم باشد، ما از هند به پاکستان مهاجرت کردیم چون نمی توانیم با هندوها زندگی کنیم. بخاطر این نیآمده ایم که نماز می خوانیم  و روزه می گیریم، بلکه به خاطر این آمدیم که در کشور دولت اسلامی خواهد بود و کشور اصول و مبانی اسلام را رعایت خواهد کرد، در این کشور هر کس برای حاکمیت اسلام و نظام خلافت صحبت کرد، با توطئه دشمنان اسلام روبرو شد. گاهی قدرت های دینی قوی می شدند و گاهی قدرت های مخالف اسلام قوی می شدند. در جزء سیزدهم قرآن کریم آمده است: آتشی که از سوی دشمنان روشن می شود برای همیشه روشن نیست و به زودی خاموش می شود. شما در کشور همسایه (افغانستان) اگر ببینید، ۴۴ کشور با هم متحد شده و آمدند، اما گروه فقیری که لباس کهنه می پوشید موفق شد. به دلیل قدرت هسته موفق نشد، بلکه با قدرت خداوند و به دلیل پیروی از پیامبر اکرم (ص) موفق شده است. در پاکستان نه تنها نهضت لبیک یا گروه سپاه صحابه، جمعیت علمای اسلام یا مفتی محمود (پدر مولانا فضل الرحمان) رحمه ا...، بلکه هر گروه مذهبی که برای حاکمیت اسلام جلو آمد، آن را له کردند. شما گفتید: ما متحد شده و می توانیم با توطئه های دشمنان مقابله کنیم، من به این اعتقاد کامل دارم و ما باید از محدودیت (تقسیم) مذاهب اسلامی (مسالک) درآییم، پیامبر اکرم (ص) متعلق به همه هستند، حضرت ابوبکر صدیق متعلق به همه هستند، حضرت عایشه صدیقه متعلق به همه است، قرآن کریم کتابی توافق شده همه مذاهب اسلامی است. ما نیاز به متحد شدن داریم.

مصاحبه کننده: ما شاء... صحبت شما بسیار خوب بود که وحدت و اتحاد گروه های مذهبی برای جلوگیری از توطئه های دشمنان اسلام بسیار ضروری است، آیا امروز در شما در این دیدار (با علامه سعد رضوی) در این خصوص قصد صحبت دارید ؟ زیرا نهضت لبیک برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کرده است و حتی نمایندگان خود را نیز اعلام می کند، آیا امکان همکاری سیاسی با نهضت لبیک وجود دارد یا نه؟

مولانا معاویه اعظم: من گفتم گروه های دینی می بایست از محدودیت مسلکی خود درآیند و برای اهداف بلندتر متحد شوند، و براساس آیه "واعتصمو بحبل ............" متحد شوند، اما متاسفانه گروه های مذهبی بر اساس این شعار صرفا ادعای اتحاد می کنند، اما پرچم گروه خود را بلند می کنند، یعنی می گویند آن ریسمان خدا، پرچم حزب مذهبی ما است، واقعا ریسمان خدا کدام است؟ پرچم حزب دیوبندی است؟ ریسمان خدا کدام است؟ پرچم حزب بریلوی ها است؟ ریسمان خدا کدام است؟ پرچم حزب اهل حدیث است؟ این درست نیست، ریسمان خدا قرآن کریم است، ریسمان خدا سیره پیامبر(ص) است. لذا تا زمانی که ما با شعار وحدت "واعتصمو بحبل ............" پرچم حزب مذهبی خود را بلند کنیم و بگوییم این ریسمان خدا است و بیایید به این چنگ بزنید، اتحاد و وحدت ممکن نخواهد شد. شما نمی بینید دشمنان اسلام وابسته به کشورها، دین ها و تفکرهای مختلف چطور علیه دین اسلام متحد هستند؟ آیا مذاهب اسلامی مختلف نمی توانند برای حاکمیت دین اسلام و اجرای شریعت در این کشور متحد گردند؟ اما در قرآن کریم خداوند سختی با کفار را ابتدا ذکر کرده است و "رحما بینهم" را بعداً ذکر کرده، لذا من امیدوارم که در احزابی که سختی کار علیه کفار وجود دارد، در مرحله بعدی خود به خود مشمول تفسیر "رحما بینهم" قرار می گیرند. اما کسانی که علیه کفار شدت کم دارند از آن ها توقعی برای "رحما بینهم" نیز وجود ندارد.

جناب علامه (معاویه اعظم) آیا از مرکز نهضت لبیک می خواهید به مردم پاکستان پیام ویژه ای را بدهید؟

مولانا معاویه اعظم: این حدیث را که ترجمه و خلاصه آن را هر مسلمانی به خوبی می داند که باید احترام و محبت پیامبر اکرم (ص) از همه چیزمان از جمله؛ جان، مال، اولاد و حتی پدر مادر مان مقدم باشد. ما باید به عنوان فردی از امت اسلامی فکر کنیم. آیا در قلبم در نخستین مرحله محبت و احترام پیامبر اکرم (ص) وجود دارد یا تجارت و منافع شخصی مقدم است؟ آیا در قلبم در نخستین مرحله، محبت و احترام پیامبر اکرم (ص) است یا مسائل آموزشی فرزندانم، سیاستم، شغلم یا سایر منافع شخصی؟ اگر در قلب شما در نخستین مرحله محبت پیامبر اکرم (ص) است، سپس شما مصداق این حدیث هستید و اگر نیست در نخستین مرحله این مسائل مذکور است و محبت و احترام پیامبر اکرم (ص) در مرحله بعدی است. پس این نوع مسلمان باید این حدیث را دوباره بخواند و تفکر کند، آیا این درست است که پیامبر (ص) را در مرحله هشتم، هفتم ، ششم یا دوم قرار می دهد که برای نجات امت، شب ها دعا می و گریه می کرد. زمانی که از دنیا رفت از خدا دعا کرد خدایا امت مرا در روز قیامت شرمنده مکن. لذا ما باید در این مورد جداً تفکر کنیم، کسانی که در قلب آن ها محبت و احترام پیامبر اکرم (ص) در مرحله اول است، مبارکباد، اما اگر در مرحله دو یا بعدی است حتماً فکر کنیم، چطور روز قیامت جلوی پیامبر اکرم (ص) را خواهیم رفت.  (لینک ویدیویی مصاحبه https://youtu.be/fzsBwNikqYk)

 توضیح:

در نگاه اول به مصاحبه مذکور این طور به نظر می رسد که نوع فعالیت های افراط گرایانه گروه سپاه صحابه علاوه بر شیعیان با سایر مذاهب اسلامی مشکلی ندارند، زیرا اهداف این گروه علی الظاهر همان اهدافی هستند که تمام گروه های اهل سنت دارند، اما حقیقت این است که اهداف گروه مذکور فراتر از اهداف اعلام شده و ادعایی است.

 سوال اساسی این جا است که با وجود اهداف مشترک با سایر گروه های مذهبی اهل سنت، چرا گروه سپاه صحابه موفق نمی شود در جامعه پاکستان جایگاه مناسبی را به دست آورد؟

همانطوری که در مصاحبه معاویه اعظم طارق نشان می دهد که گروه سپاه صحابه همان اهداف وحدت گرایانه را دنبال می کند که سایر گروهای مذهبی اهل سنت همان اهداف را دنبال می کنند، حتی صحبت وی تا حدی مطابق با اهداف جمهوری اسلامی ایران و آرمان های هر مسلمان است. ولی اگر واقعا گروه مذکور همین اهداف را داشته باشد که تمام گروه های اهل سنت آن را دنبال می کنند، چرا این گروه نزد بیشتر اهل سنت، به عنوان گروه افراطی مطرح است؟ چون این گروه به ظاهر برای حاکمیت نظام اصحاب اربعه (ابوبکر، عمر، عثمان و حضرت علی (ع)) دنبال می کند، اما هدف اصلی آن ها معرفی شخصیت های اختلافی از جمله، معاویه و سایر همفکران و رهروان وی است، حتی این گروه یزید را نیز صحابی رسول (ص) می داند و فاجعه کربلا را داستانی دروغین قرار می دهند. این مسائل بین این گروه و سایر گروه های اهل سنت وجه اختلاف هستند، زیرا اهل سنت بریلوی صرفا مخالف با سینه زنی و قمه زنی شیعیان هستند، ولی یزید را مقصر و خاطی می دانند و واقعه کربلا را حقیقت می دانند. همچنین بسیاری از گروه های اهل سنت شخصیت معاویه را قبول ندارند. از سوی دیگر گروه سپاه صحابه، شیعیان را کافر، مشرک و مرتد قرار داده و تکفیر می کنند، در حالی که سایر گروه های اهل سنت شیعیان را جزو مسلمان می دانند و تکفیر آن ها را خلاف اسلام می دانند لذا گروه سپاه صحابه نه تنها شیعیان را کافر می دانند، بلکه اهل سنت بریلوی را نیز مشرک می دانند.

با توجه به موارد یاد شده می توان گفت؛ ادعای وحدت و اتحاد از سوی گروه سپاه صحابه جز رسیدن به اهداف شوم خود چیزی دیگری نیست هر چند سپاه صحابه با این سیاست شوم، تاکنون موفقیت هایی ظاهری را داشته است و حتی بسیاری از گروه های بریلوی از جمله نهضت لبیک و بسیاری از گروه های تندرو بریلوی را به خود جذب کرده است.      

کد خبر 10822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =