نوزدهمین دوره جایزه ادبی "صبا" به دلیل بیماری همه گیر کرونا به صورت آنلاین در گرجستان برگزار شد و از بین ۲۶۰ شرکت کننده ، تعداد ۱۰ نفر به عنوان نامزد برتر برای دریافت جایزه از سوی هیات داوران معرفی شدند که در نامزدی بهترین ترجمه، آقای دکتر گیورگی لوبژانیدزه مترجم و ایرانشناس برجسته گرجی برای ترجمه دفتر اول«مثنوی معنوی مولانا » اثر جلال الدین محمد بلخی موفق به دریافت جایزه شد.

اهدای جایزه ادبی « صبا » در سال 2021 به آقای دکتر گیورگی لوبژانیدزه برای ترجمه دفتر اول مثنوی معنوی مولانا به زبان گرجی

نوزدهمین دوره جایزه ادبی "صبا" به دلیل بیماری همه گیر کرونا به صورت آنلاین در گرجستان برگزار شد و  از بین ۲۶۰ شرکت کننده ، تعداد ۱۰ نفر به عنوان نامزد برتر برای دریافت جایزه از سوی هیات داوران معرفی شدند که در نامزدی بهترین ترجمه، آقای دکتر گیورگی لوبژانیدزه مترجم و ایرانشناس برجسته گرجی برای ترجمه دفتر اول«مثنوی معنوی مولانا » اثر جلال الدین محمد بلخی موفق به دریافت جایزه شد.

شایان ذکر است ترجمه اثر ارزشمند دفتر اول و دوم «مثنوی معنوی مولانا » ازبرنامه های مصوب این نمایندگی درسال گذشته بود و به سفارش رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در گرجستان توسط آقای دکتر لوبژانیدزه (با پیشگفتار وتفسیرات) به زبان گرجی ترجمه شد که با استقبال نخبگان ،دانشگاهیان و نیزجامعه علمی ،ادبی و فرهنگی این کشور مواجه گردید. لذا در سال جاری نیز ترجمه دفتر سوم این اثر در برنامه و دستور کار قرار گرفت که با حمایت مرکز ساماندهی ترجمه و نشر ، ترجمه آن نیز به اتمام رسیده و در مرحله ویراستاری قرار دارد که پس از آن ، چاپ و منتشر خواهد شد.

از دیگر آثار مهم این مترجم میتوان به ترجمه کتاب "کلیله و دمنه" از زبان عربی به گرجی ، ترجمه قرآن کریم  به زبان  گرجی و ترجمه گلستان سعدی شیرازی از زبان فارسی به گرجی نیز اشاره کرد.

جایزه ادبی "صبا" (SABA) در سال ۲۰۰۳م. تاسیس شده است.  بنیان گذاران این جایزه ادبی بانک تی بی سی و آقای راتی آماغلوبِلی نویسنده گرجی می باشند. هدف این رویداد ادبی ترویج  توسعه ادبیات گرجی، کشف چهره ها و مراکز ادبی جدید و همچنین ارزیابی فرآیندهای ادبی سال گذشته، شناسایی بهترین کتاب ها و نویسندگان سال و تقدیر از آنها است. برگزارکنندگان جایزه ادبی به آن باورند که ادبیات مرزها  ندارد و مردم ، جوامع و کشورها را متحد می کند. جایزه صبا تمام آثار اصلی ادبی منتشر شده در سال گذشته (رمان، مجموعه نثر ، مجموعه شعر ، نمایشنامه) ، ترجمه گرجی آثار خارجی و همچنین نمونه های نقد ادبی و نثر مستند را مرور می کند و بابت ارزش ادبی متن اهدا می شود. جایزه ادبی صبا به صورت سالانه برگزار و جوایز در ده بخش شامل بهترین مقالات و مستند نثر، بهترین مجموعه نثر ،بهترین مجموعه شعر ،بهترین رمان ،بهترین نمایش ادبی ،بهترین نمایشنامه ،بهترین نقد ادبی و..) اهدا می گردد. به نویسندگان برنده، همراه با یک جایزه ویژه، جوایز نقدی نیز اهدا می شود. هیئت داوران مسابقه از پنج عضو تشکیل شده است. ترکیب هیئت داوران هر ساله تغییر می یابد و نویسندگان و ادیبان را شامل می شود که آثار آنها در مسابقه جاری شرکت نمی کند. هیئت منصفه رئیس ندارد و برنده با رای گیری مخفی اعلام می شود.

کد خبر 11420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =