جشن بهاران یا بسنت در پاکستان برگزار می شود

در آستانه فصل بهار جشن بهاران مانند سال های گذشته در سراسر پاکستان بویژه در ایالت پنجاب از جمله در در شهر راولپندی شمالی ترین شهر این ایالت و همچنین اسلام اباد پایتخت برگزار می شود.

روزنامه جنگ – ۶ مارس
در آستانه فصل بهار جشن بهاران مانند سال های گذشته در سراسر پاکستان بویژه در ایالت پنجاب از جمله در در شهر راولپندی شمالی ترین شهر این ایالت و همچنین اسلام اباد پایتخت برگزار می شود. این جشن قرار است از سوی بخش ورزش، فرهنگ و گردشگری متعلق به سازمان توسعه پایتخت( شهرداری اسلام آباد) با مشارکت و نظارت دیگر نهادهای انتظامی و شهری از ۲۵ ماه مارس آغاز و تا ۲۴ آوریل ادامه یابد.
قرار است در  این ایام در مکان های مختلف فرهنگی در دو شهر اسلام اباد و راولپندی به عنوان دو شهر دوقلو،  نمایشگاه ها و جشنواره هایی برگزار شود که در آن نمایندگان فرهنگی از ایالت های چهار گانه این کشور از جمله سند، پنجاب، خیبرپختون خواه و بلوچستان و همچنین منطقه گیلیگت بلتستان، کشمیر آزاد و مناطق هفتگانه قبایلی غرفه های متعددی را راه اندازی و در دید عموم قرار دهند.

در جشنواره جشن بهاران برنامه های متعددی پیش بینی شده است که مهم ترین آن، نمایش صنایع دستی، غذاهای محلی، موسیقی سنتی و بازی های محلی است. قرار است در حاشیه برنامه های فرهنگی و هنری در دو شهر اسلام آباد و راولپندی، یکصد هزار نهال در دو شهر کاشته شود. عامر شهزاد از مسئولان محلی در شهر اسلام آباد میگوید دولت قصد دارد جشن بهاران را به صورت باشکوه برگزار کند.

توضیح: کلمه بسنت Basant و بهار، دو کلمه هندی و ایرانی، از یک ریشه مشتق شده اند که آن را زبان آریائی" هندو ایرانی" می گویند. بسنت به معنی فصل بهار است که از اواسط ماهِ مارس آغاز شده تا ماه مه که مطابق با خرداد است ادامه می یابد. دو کلمه بسنت و بهار هم ریشه و هم معنی هستند. در پاکستان روز مشخصی برای آغاز فصل بهار نیست ولی در پنجاب بلکه سراسر این کشور از اواسط ماه مارس شروع می شود. مطالعه تاریخ گذشتگان نشان می دهد که مردم ایران و پاکستان آمدن بهار را به طرق مختلف جشن میگرفتند. ساکنان هر دو کشور در فرهنگ و تمدن و دین و مذهب دارای اشتراکات بوده اند. جشن نوروز  بتدریج در سرزمینهائی که ایرانیان به آنجا مهاجرت می کردند راه یافت .

یکی از سرزمینهائی که ایرانیان بی شماری در آنجا رفته، ساکن شدند و هیچگاه برنگشتند، پاکستان و هند است. در طول تاریخ تقریباً هشتصد و پنجاه سالة حکومت اسلامی در شبه قاره که بیشتر پادشاهان و سلسله ها از ایران و خراسان و فارسی زبانان بودند نه فقط زبان فارسی گسترش شایانی یافت بلکه فرهنگ ایرانی نیز در آنجا پیشرفت زیادی کرد. جشن های آغاز فصل بهار امروز تقریباً در تمام شهرهای بزرگ پاکستان برپا می شود و مردم روستاهای اطراف و حتی بسیار دور به آن جا آمده  شرکت می کنند .

برغم اینکه در ایران جشن نوروز جشن ملی است و آغاز فصل جدید را خبر می دهد در پاکستان و شبه قاره،  نوروز اولین روز سال نیست زیرا تقویم دو کشور باهم فرق دارد و در پاکستان تقویم ملی همان تقویم میلادی است و تقویم اسلامی فقط برای مقاصد اسلامی بکار برده می شود.

در پاکستان اکنون جشن بهاران رواج زیادی دارد. این جشن در سراسر پاکستان برگزار می شود و تقریباً همة مردم در آن شرکت می کنند و از نمایشهای حیوانات تا بازی های سنتی و کشوری و بین المللی در آن اجرا می شود. مسابقات ورزشی و زورآزمایی ها مانند کشتی، دو و میدانی، هاکی، فوتبال و همچنین اسب سواری و از همه مهمتر نیزه بازی و بازی مشهور کبدی از نمایش های دیدنی جشن بهاران در پاکستان است.

علاوه بر آن نمایش های هر نوع حیوان و حتی خرید و فروش آن و به مسابقه گذاشتن بهترین حیوانات و چهارپایان مانند گاو، گاومیش، شتر، اسب، گوسفند، بز و غیره اجرا می شود و به بهترین و سالم ترین حیوانات جوایزی تعلق می گیرد. این مسابقات بیشتر در مناطق روستایی صورت میگیرد. جشنها در محدوده یا مکان بزرگی برپا می شو و. دسته های سرود و آهنگ و رقص های محلی در همه جا مشهود و دیده می شود.

کد خبر 11683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =