سبک زندگی شیعیان می‌تواند بسیاری از غیرمسلمانان را به خود جلب کند

کانال یوتیوب “ قلب معنویت”، تصاویری از حال‌وهوای معنوی ایران را به زبان آلمانی برای علاقمندان نمایش می‌دهد. این کانال یوتیوب متعلق به طلبه‌ای به نام ساشا عبدالکریم الصادق است که از مادری آلمانی و پدری فلسطینی متولد شده و در حال‌حاضر در دانشگاه بین‌المللی جامعة المصطفی (ص) در قم مشغول به تحصیل است. او تلاش می‌کند تا از طریق کانال یوتیوب خود، تصویر درستی از ایران و اسلام به مخاطبان ارائه دهد.

کانال یوتیوب “ قلب معنویت”، تصاویری از حال‌وهوای معنوی ایران را به زبان آلمانی برای علاقمندان نمایش می‌دهد. این کانال یوتیوب متعلق به طلبه‌ای به نام ساشا عبدالکریم الصادق است که از مادری آلمانی و پدری فلسطینی متولد شده و در حال‌حاضر در دانشگاه بین‌المللی جامعة المصطفی (ص) در قم مشغول به تحصیل است. او تلاش می‌کند تا از طریق کانال یوتیوب خود، تصویر درستی از ایران و اسلام به مخاطبان ارائه دهد. الصادق معتقد است که سبک زندگی شیعیان می‌تواند بسیاری از غیرمسلمانان را به خود جلب کند. حال سایت مسلم-مارکت با او درباره زندگی در ایران، شرایط تحصیل در دانشگاه بین‌المللی جامعة المصطفی (ص) و ... انجام داده است که در ادامه ترجمه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید:

کمتر کسی درباره شرایط طلبه‌های آلمانی‌زبان در قم اطلاعات دارد.، آیا شما می‌دانید که چند طلبه آلمانی‌زبان در حال‌حاضر در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل هستند؟

طبق اطلاعاتی که من دارم، حدود ۵۰ برادر در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل هستند، اما من اطلاعات زیادی درباره تعداد خواهران ندارم، حدس می‌زنم که آن‌ها هم حدود ۵۰ نفر باشند.

شما دانشجوی دانشگاه بین‌المللی جامعة المصطفی (ص) هستید. شرایط ورود و تحصیل در این دانشگاه چگونه است؟

همان‌طور که حتما می‌دانید؛ دانشگاه بین‌المللی جامعة المصطفی، نهادی آموزشی و یکی از ارگان‌های مهم ایران برای اشاعه اسلام شیعه در سایر کشورها است. این ارگان در شهر قم واقع شده و در کشورهای مختلف جهان شعبه‌های خود را دائر کرده‌ است. دانشجویان از طریق آزمون ورودی در دانشگاه المصطفی قبول می‌شوند و باید در یک دوره زبان فارسی شرکت کنند. طول این دوره بر حسب میزان مهارت آن‌ها در زبان فارسی ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد. سپس دوره تحصیلی آغاز می‌شود. دانشجویان باید در دو ترم ابتدایی، دروس پایه را بگذرانند و بعد در ترم سوم می‌توانند دروس انتخابی داشته باشند. همچنین علاقمندان به ادامه تحصیل، می‌توانند در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کنند و همچنین پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد، فرصت شرکت در آزمون دکتری را خواهند داشت.

افرادی که برای مدت طولانی در این دانشگاه به تحصیل می‌پردازند، از چه راهی هزینه‌های خود را تامین می‌کنند؟

گروهی از دانشجویان بورسیه هستند، اما مبلغ بورسیه‌ کفاف هزینه‌های زندگی در ایران را نمی‌دهد. دانشجویان یا باید توسط خانواده‌های خود تأمین مالی ‌شوند و یا پولی را که پس‌انداز کرده‌اند با خود به ایران می‌آورند. گروهی نیز به صورت پاره‌وقت کار می‌کنند.

گروهی از طلاب آلمانی‌زبان می‌خواهند پس از فارغ‌التحصیلی برای کار به عنوان روحانی به آلمان باز گردند، اما گروهی هم تصمیم دارند که در ایران بمانند. این گروه در ایران چه کار می‌کنند؟

من جزو دسته‌ای هستم که در ایران خواهم ماند. البته من سال‌ها است که در ایران زندگی می‌کنم، با یک زن ایرانی ازدواج کرده‌ام و یک دختر نیز دارم. به عبارتی ایران وطن من شده است. در حال حاضر، دانشجو هستم و روی ترجمه کتاب و فعالیت‌ در رسانه‌های اجتماعی متمرکز شده‌ام. اما من فکر می‌کنم در ایران کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد که از همه مهم‌تر نزدیک‌تر کردن دانشجویان دانشگاه‌ها و طلاب حوزه‌های علمیه است. من به عنوان یک آلمانی فکر می‌کتم بتوانم در این زمینه فعالیت کنم. چرا که میان آلمانی‌ها و ایرانی‌ها همواره رابطه خوبی وجود داشته است. این امر به من فرصت می‌دهد تا قلب ایرانی‌ها را به دست آورم و درنتیجه، به تقویت اسلام در ایران کمک کنم.

میان علمای اسلام درقم کدام یک محبوب‌ترند؟

اکثر روحانیون در ایران محبوب‌ هستند. اما اگر بخواهم چند نمونه نام ببرم، می‌توانم به آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی که به تازگی فوت شده‌اند، آیت الله مکارم، آیت‌ الله سید کمال حیدری و ....اشاره کنم.

کانال یوتیوب “ قلب معنویت”، چگونه شکل گرفت؟

حدود دو سال پیش، در ماه رمضان، تلویزیون ایران برنامه‌ای را با عنوان “زندگی پس از زندگی” پخش کرد که در آن، با افرادی که تجربیات نزدیک بعد از  مرگ داشتند، مصاحبه می‌شد. در واقع این برنامه، روایت افرادی بود که در تجربه مرگ تقریبی، از کالبد جسم خارج شدند، عالم برزخ را درک کردند و دوباره به این جهان بازگشتند.  تماشای این برنامه، عمیقاً مرا تحت تأثیر قرار داد. بنابراین تصمیم گرفتم، این برنامه را به آلمانی ترجمه کنم و در کانال یوتیوبی که خودم تأسیس کردم بگذارم. متاسفانه تاکنون این نوع تجربیات مسلمانان به ندرت منتشر شده است. به همین‌دلیل، من می‌خواستم این برنامه را با سایر آلمانی‌زبانان به اشتراک بگذارم. اما کار به همین جا ختم نشد. کمی بعد فکر کردم که در زبان فارسی و در کشور ایران، مطالب بسیار زیبا و آموزنده‌ای وجود دارد که مسلمانان آلمانی زبان باید با آن‌ها آشنا شوند. اساسا، سبک زندگی شیعیان می‌تواند بسیاری از غیرمسلمانان را به خود جلب کند.

گزیده‌ درس‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز در فضای اینترنت قابل مشاهده است. چطور می‌توان در کلاس‌های ایشان شرکت کرد؟

برای شرکت در دوره‌های ایشان باید حداقل سطح دهم حوزه (پایه دهم، کفایتین) را به پایان رسانده باشید. در واقع شاگردان ایشان، صلاحیت علمی بالایی دارند.

برای کسانی که مایل به تحصیل در درس الهیات اسلامی هستند اما از زندگی در ایران مطمئن نیستند، چه پیشنهادی دارید؟ من به همه آن‌ها می‌گویم که بدون هیچ‌گونه ترس و نگرانی باید به ایران بیایند و مطمئن باشند که عاشق این کشور می‌شوند.

منبع: مسلم-مارکت

لینک مصاحبه؛

http://www.muslim-markt.de/interview/2022/elsadek.htm

کد خبر 12031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =