نگاهی به صنایع دستی متنوع در ایالت زاکسن

ایالت زاکسن برای علاقمندان به هنر صنایع‌ دستی در اروپا، نامی شناخته شده است. هنرهای دستی در این ایالت دارای تنوع زیاد و قدمت طولانی هستند. در زاکسن، کارگاه‌ها و فروشگاه‌های متعددی در حوزه صنایع دستی وجود دارند که در طول سال، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کنند. این کارگاه‌ها از زیورآلات سرامیکی تا سازهای بادی برنجی را به علاقمندان ارائه می‌دهند. در این گزارش تلاش کرده‌ایم تا به معرفی صنایع دستی این منطقه بپردازیم:

ایالت زاکسن برای علاقمندان به هنر صنایع‌ دستی در اروپا، نامی شناخته شده است. هنرهای دستی در این ایالت دارای تنوع زیاد و قدمت طولانی هستند. در زاکسن، کارگاه‌ها و فروشگاه‌های متعددی در حوزه صنایع دستی وجود دارند که در طول سال، گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کنند. این کارگاه‌ها از زیورآلات سرامیکی تا سازهای بادی برنجی را به علاقمندان ارائه می‌دهند. در این گزارش تلاش کرده‌ایم تا به معرفی صنایع دستی این منطقه بپردازیم:

محصولات سرامیکی

شهر لیمباخ-اوبرفرونا در ایالت زاکسن محل تولید محصولات سرامیکی است. در این منطقه کارگاه‌های سرامیک‌سازی وجود دارند که طیف گسترده‌ای از محصولات زیبا و جذاب را به علاقمندان ارائه می‌دهند. در شهر لیمباخ-اوبرفرونا، هنرمندان خلاق علاوه بر ظرف‌های سرامیکی، زیورآلات ساخته شده از سرامیک را نیز تولید می‌کنند. اما نکته جالب این است که گردشگران می‌توانند در کارگاه‌های سرامیک‌سازی، از نزدیک با روند ساخت محصولات آشنا شوند.

عروسک‌های دست‌ساز

قلعه کلافنباخ نیز محل دیگری در ایالت زاکسن است که گردشگران در آن می‌توانند صنایع دستی آلمان را پیدا کنند. آمارها نشان می دهد که در طول سال، بیش از ۵۰ هزار نفر از این قلعه بازدید می‌کنند. این فلعه که در اواسط قرن ۱۶ میلادی ساخته شده، برای قرن‌ها محل زندگی خاندان اشویگل بوده است. در حال‌حاضر در حیاط قلعه چند کارگاه تولید صنایع دستی وجود دارد. به طور مثال، کارگاه‌های نقره‌سازی شیشه‌سازی، شمع‌سازی و ظروف چینی از مهم‌ترین مکان‌های تولید صنایع دستی در کلافنباخ به شمار می‌روند. گردشگران در این‌ کارگاه‌ها می‌توانند از نزدیک با کار صنعت‌گران آشنا شوند. علاوه بر این، نمایشگاه “عروسک‌ها و خانه‌های عروسکی” نیز در این قلعه وجود دارد. در این نمایشگاه، بازدیدکنندگان با روش ساخت عروسک‌های دست‌ساز آشنا می‌شوند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید؛ محصولات دست‌ساز این نمایشگاه، متعلق به سال‌های ۱۸۲۰ تا ۱۹۲۰ است و به خوبی محیط زندگی مردم در آن یک سده را نشان می‌دهد.

سازهای بادی برنجی

علاقمندان به موسیقی نیز می‌توانند در شهر کمنیتس، سازهای بادی برنجی پیدا کنند. سازهای بادی برنجی، دسته‌ای از سازهای بادی ارکستر سمفونیک به شمار می‌روند که در گذشته از مس شکل می‌گرفتند و امروزه از برنج ساخته می‌شوند. از پایان سال ۲۰۱۷، آنا و برنهارد کرونینگ، زن و شوهر اهل کمنیتس، سازهای بادی برنجی تولید می‌کنند. در کارگاه‌ آن‌ها، می‌توان، ترومپت‌ها، ترومبون‌ها و توباهای دست‌ساز را یافت که با حکاکی‌های زیبا، تزئین شده‌اند. حتی در این کارگاه، کتاب‌های مربوط به تدریس تمام سازهای برنجی مناسب برای مبتدی تا پیشرفته وجود دارد. گردشگرانی که از این کارگاه خرید می‌کنند، می‌توانند نام خود را نیز بر روی ساز حکاکی کنند. البته سازهای بادی برنجی، تنها محصول فرهنگی شهر کمنتیس نیست، بلکه این شهر، هنرمندان زیادی در رشته‌های مختلف دارد. در حال حاضر، اتاق بازرگانی کمنیتس، دوره‌های آموزشی زیادی برای علاقمندان به هنرهای مختلف از جمله معماری، طراحی و ... برگزار می‌کند. شرکت کنندگان در این دوره‌ها می‌توانند، مهارت‌های خود را ارتقا دهند.

زینت‌دهنده‌های مخصوص سر

در آتلیه فاونوژ در شهر لایپزیگ نیز، هر وسیله‌ای که سر را زینت می‌دهد ساخته می شود. در این آتلیه می‌توان طیف گسترده‌ای از جواهرات مخصوص سر، هدبند، کلاه و گوشواره را یافت که به سبک‌های مختلف ساخته شده‌اند. گردشگران در این آتلیه می‌توانند با این وسایل زینتی آشنا شوند و نحوه ساخت آن‌ها را از نزدیک ببینند.

سبدبافی، زرگری، شال‌های دست‌باف

علاوه بر زیورآلات، لایپزیگ مقصد خوبی برای عاشقان هنر سبدبافی، طلاسازی و همچنین وسایل دست‌باف است. سبدبافی در لایپزیگ، صدها سال قدمت دارد. بسیاری از خانواده‌ها در شهر لایپزیگ، نسل به نسل در کار سبدبافی بوده‌اند. پیش‌تر تولید میزها و صندلی‌های حصیری در این شهر بسیار باب بود، اما در حال حاضر، اکثر کارگاه‌ها بر تعمیر وسایل حصیری تمرکز دارند. همچنین زرگری و تولید وسایل دست‌باف نیز در این شهر انجام می‌شود. از سال ۲۰۱۷، در لایپزیگ، کارگاهی با عنوان چمبرلین شکل گرفته است که آثار منحصر به فردی تولید می‌کند، جالب است که آثار تولید شده در این کارگاه،  تنها یک بار تولید می‌شوند. رابین چمبرلین، مدیر این کارگاه از ورق‌های طلا و نقره و همچنین سنگ‌های قیمتی، آثار بی‌نظیری تولید می‌کند. او همچنین با دستگاه چوبی قدیمی‌اش، شال و پارچه‌های جذاب می‌بافد. آثار او طرفداران زیادی در ایالت زاکسن دارد.

هنر فلزکاری

هنر فلزکاری نیز در شهر تسشپلین در ایالت زاکسن رواج دارد. بیش از سه دهه است که یکی از هنرمندان شهر به نام کارین ویدرمن، آثار منحصر به فردی را در کوره آهنگری خود می‌سازد. او با کمک آتش، فلز را به شکل چاقو، تابه‌های آهنی، وسایل تزئینی فلزی و ... تیدبل می‌کند. آثار او طرفداران زیادی دارد و در سطح شهر تسشپلین کاملا شناخته شده است.

نساجی

وقتی صحبت از ایالت زاکسن می‌شود، بسیاری به یاد هنر نساجی می‌افتند. در شهر کوچک نویکیرش/لاوزیتس، کارخانه نساجی دی آرک، فعالیت دارد. البته در این کارخانه، اجناس خاص و نوستالژی مانند پیش‌بندهای قدیمی و برخی منسوجات خانگی تولید می‌شود. جالب است بدانید که در کارخانه آرک، حتی سفارش‌های شخصی نیز پذیرفته می‌شود و افراد می‌توانند طرح‌های خود را برای محصول خود انتخاب کنند.

صحافی

تکنیک‌های صحافی کتاب سال‌ها است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود اینکه دستگاه‌ها و ماشین‌های چاپ، روش شکل‌گیری کتاب را تغییر داده‌اند، اما وقتی به کتابی دست‌ساز می‌نگریم، هنوز هم متوجه هنر زیبای صحافی دستی که در گذشته استفاده می‌شد، می‌شویم. جالب است بدانید که صحافی کتاب هنوز در برخی نقاط شهر درسدن به روش سنتی انجام می‌شود از قدیمی‌ترین صحافی‌های درسدن که هنوز فعال است، می‌توان به صحافی لودویگ نواک اشاره کرد. این صحافی در سال ۱۹۱۱ تأسیس شد و بخش زیادی از کتاب‌های کتابخانه ایالتی زاکسن نیز توسط این مرکز، صحافی شده است. حال گردشگران می‌توانند از این کارگاه دیدن کنند و از نزدیک با هنر صحافی دستی آشنا شوند.

منبع: شبکه رادیو و تلویزیون مرکز آلمان

لینک گزارش:

https://www.mdr.de/kultur/ausstellungen/sachsen-kunsthandwerk-dresden-chemnitz-leipzig-100.htm

کد خبر 12048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =