نگاهی به سرمایه‌گذاری فرهنگی آلمان در گواتمالا

سال‌ها است که دولت‌های آلمان و گواتمالا، روابط خوب و فشرده‌ای در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با یکدیگر دارند. در حال حاضر حدود ۴ هزار شهروند آلمانی در گواتمالا زندگی و کار می‌کنند و از این‌رو، آلمانی‌ها شهرت خوبی در میان مردم گواتمالا پیدا کرده‌اند.از سوی دیگر، دولت فدرال آلمان در سال‌های اخیر در زمینه ترویج حاکمیت قانون و جلوگیری از خشونت به دولت گواتمالا کمک می‌کند.

سال‌ها است که دولت‌های آلمان و گواتمالا، روابط خوب و فشرده‌ای در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با یکدیگر دارند. در حال حاضر حدود ۴ هزار شهروند آلمانی در گواتمالا زندگی و کار می‌کنند و از این‌رو، آلمانی‌ها شهرت خوبی در میان مردم گواتمالا پیدا کرده‌اند.از سوی دیگر، دولت فدرال آلمان در سال‌های اخیر در زمینه ترویج حاکمیت قانون و جلوگیری از خشونت به دولت گواتمالا کمک می‌کند. همچنین آلمانی‌ها در حوزه آموزش، حفاظت از محیط‌زیست، توسعه اقتصاد پایدار، ایجاد اشتغال برای جوانان و حمایت از نهادهای مدنی و مذهبی به دولت گواتمالا یاری می‌رسانند. در کنار این‌ها، سازمان‌های مهم آلمانی مانند جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی و موسسه اعتباری توسعه آلمان نیز فعالیت گسترده‌ای در گواتمالا دارند. در این میان، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان در گواتمالا نیز به متقاضیان بی‌شمار گواتمالایی که قصد ادامه تحصیل در آلمان را دارند، مشاوره می‌دهد.

ایجاد زیرساخت‌های آموزشی

گواتمالا پرجمعیتترین کشور آمریکای مرکزی است. با وجود آنکه، اقتصاد این کشور در سال‌های اخیر روند رو به رشدی را طی کرده است، اما نیمی از جمعیت آن، هنوز زیر خط فقر زندگی می‌کنند. البته از سال ۲۰۲۰،  ظهور ویروس کرونا و سه طوفان گرمسیری نیز، وضعیت بد اقتصادی و اجتماعی گواتمالا را تشدید کرده است. از سوی دیگر، هنوز هم در برخی از شهرهای گواتمالا، آمار جرم و خشونت بالا است. از این‌رو، بسیاری از مردم این کشور در جست‌وجوی فرصت‌های بهتر سعی می‌کنند به ایالات متحده و یا کشورهای پیشرفته اروپا مهاجرت کنند. در این شرایط، دولت گواتمالا با کمک سازمان‌های بین‌المللی تلاش می‌کند تا از مشکلات بکاهد. یکی از سازمان‌های بین‌المللی که در این راه به دولت گواتمالا کمک می‌کند، موسسه اعتباری توسعه آلمان است. این سازمان در راستای ایجاد زیرساخت‌های آموزشی به دولت گواتمالا کمک می‌کند. در حال‌حاضر بسیاری از کودکان در شهرهای کوچک گواتمالا امکان تحصیل در مدارس متوسطه را ندارند. همچنین بسیاری از مدارس در شهرهای بزرگ نیز امکانات کافی در اختیار ندارند. از این‌رو، موسسه اعتباری توسعه آلمان در تامین امکانات و زیرساخت‌های آموزشی به دولت گوانمالا کمک می‌کند. از سوی دیگر، موسسه اعتباری توسعه آلمان در راستای محافظت از محیط‌زیست و انطباق با تغییرات آب‌وهوایی نیز به دولت گواتمالا یاری می‌رساند. گواتمالا مانند بسیاری از کشورهای آمریکای مرکزی، به شدت تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار دارد. در سال ۲۰۲۰، سه طوفان در این کشور به وقوع پیوست و حدود ۱۵۰ قربانی گرفت. در نتیجه این طوفان، بسیاری از مردم بی‌خانمان شدند، زمین‌های کشاورزی رو به نابودی رفتند و شرایط سختی برای دولت و مردم این کشور به‌وجود آمد. در نتیجه، موسسه اعتباری توسعه آلمان در راستای تغییرات اقلیمی، تامین سیستم‌های تولید کشاورزی و همچنین خاک و آب مرغوب در گواتمالا فعالیت می‌کند. از طریق سایت زیر می‌توانید بیشتر با فعالیت‌های این سازمان آشنا شوید:

https://www.kfw-entwicklungsbank.de/Internationale-Finanzierung/KfW-Entwicklungsbank/Weltweite-Pr%C3%A4senz/Lateinamerika-und-Karibik/Guatemala/

مقابله با تغییرات آب‌وهوایی

با امضای توافقنامه صلح در سال ۱۹۹۶، درگیری مسلحانه ۳۶ ساله در گواتمالا به پایان رسید. اما علیرغم تلاش‌های اصلاحی مختلف، این کشور هنوز هم با چالش‌های عمده‌ای مواجه است. به طور مثال، دولت گواتمالا برای تامین امکانات بهداشتی، امنیتی و آموزشی  با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. دولت این کشور همچنین نمی‌تواند نیازهای اساسی همه مردم این کشور را تامین کند. آمار فساد و جنایت نیز همچنان در گواتمالا بالا است. در این شرایط، نرخ جمعیت این کشور نیز  همواره رو به افزایش است.در این میان، سازمان‌های بین‌المللی مانند جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی به دولت گواتمالا کمک می‌کند تا مشکلات خود را برطرف کند. این سازمان در سال ۱۹۷۸ در گواتمالا تاسیس شده است و یکی از اهداف آن، توسعه آموزش حرفه‌ای در این کشور است. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، آموزش عمومی با استانداردهای بین‌المللی در گواتمالا وجود ندارد و ساختار آموزش فنی‌وحرفه‌ای در این کشور نیز بسیار ضعیف است. از این‌رو، جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی تلاش می‌کند تا فرصت‌ تحصیل را برای همه نوجوانان و جوانان گواتمالا در رشته‌های نظری و فنی و حرفه‌ای ایجاد کند. از سوی دیگر این سازمان در راستای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جنایات سازمان‌یافته در گواتمالا نیز فعالیت می‌کند. همچنین این سازمان، اصلاحاتی را برای مبارزه با فساد در گواتمالا انجام می‌دهد. در کنار این‌ها، جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی در حوزه محیط‌زیست و مقابله با تغییرات آب‌وهوایی نیز به دولت گواتمالا کمک می‌کند. اگر مایلید اطلاعات بیشتری درباره فعاالیت این سازمان به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.giz.de/de/weltweit/395.html

توانمندسازی زنان

از دیگر سازمان‌های معروف آلمانی که در گواتمالا فعالیت دارد، می‌توان به بنیاد کونراد آدناور اشاره کرد.  این سازمان در راستای توانمندسازی زنان و ایجاد مراکز آموزشی در مناطق روستایی در گواتمالا فعالیت می‌کند. در این راستا، بنیاد کونراد آدناور با سیاستمداران، نمایندگان مجلس، جامعه مدنی، اساتید و دانشجویان گواتمالا روابط نزدیکی دارد. همچنین دفتر بنیاد کونراد آدناور در گواتمالا به امور مربوط به کشور هندوراس نیز رسیدگی می‌کند. اگر مایلید که با فعالیت‌های این بنیاد بیشتر آشنا شوید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.kas.de/de/web/guatemala/ueber-uns

انتقال دانشجو به آلمان

سیستم آموزش عالی در گواتمالا به طور قابل توجهی با سیستم آلمان تفاوت دارد. با وجود آنکه در سال‌های اخیر بخش آموزش عالی در گواتمالا توسعه زیادی یافته، اما هنوز هم به استانداردهای لازم نرسیده است. در واقع امکانات و تجهیزات در بخش زیادی از دانشگاه‌های گواتمالا وجود ندارد و به همین دلیل بسیاری از دانشجویان این کشور برای ادامه تحصیل ترجیح می‌دهند که به کشورهای پیشرفته‌تر مهاجرت کنند. طبیعی است که دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در امریکالی شمالی به دلیل نزدیکی برای ساکنان گواتمالا جذابیت زیادی دارد. اما برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان نیز به دلیل هزینه پایین تحصیل، مقصد محبوبی در میان دانشجویان و محققان گواتمالایی به شمار می‌رود. از این‌رو، موسسه تبادلات آکادمیک آلمان هر ساله لیستی از فرصت‌های مطالعاتی و پژوهشی آلمان برای متقاضیان گواتمالا را در اختیار علاقمندان قرار می‌دهد. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری در این باره به‌دست آورید:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/amerika/guatemala/ueberblick-bildung-und-wissenschaft/

توسعه زبان آلمانی

از دیگر فعالیت‌های مهم آلمانی‌ها در گواتمالا، تاسیس مدرسه آلمانی در این کشور است. مدرسه آلمانی گوتمالا از سال ۱۹۵۸، با عنوان انجمن آموزش و فرهنگ الکساندر فون هومبولت کار خود را آغاز کرد، این مدرسه تنها مؤسسه آموزشی در گواتمالا به شمار می‌رود که دارای مجوز از مؤسسه گوته است و نقش مهمی در توسعه زبان و ارزش‌های آلمانی در گواتمالا دارد. مدرسه آلمانی گواتمالا دوره‌های آموزشی خود را به زبان آلمانی برگزار می‌کند. همچنین در این مرکز، امتحان دیپلم زبان آلمانی برگزار می‌شود. علاوه بر این‌ها، مدرسه آلمانی گواتمالا با انجمن‌ها و سازمان‌های فرهنگی و هنری آلمان همکاری دارد و برنامه‌های فرهنگی متفاوتی برگزار می‌کند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در اختیارتان قرار دهد:

https://www.lehrer-weltweit.de/schule/deutsche-schule-guatemala-guatemala

منبع: موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، گوته،، بنیاد کونراد آدناور، جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی و موسسه اعتباری توسعه آلمان

کد خبر 12052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =