افزایش تقاضا برای درس تعلیمات اسلامی در مدارس بایرن

درس تعلیمات اسلامی از سال تحصیلی جاری در ۴۰۵ مدرسه در ایالت بایرن ارائه می‌شود. به گفته مسئولان مدارس این ایالت، درخواست برای حضور در کلاس‌های تعلیمات اسلامی در بایرن به طرز قابل توجهی، افزایش یافته است.

درس تعلیمات اسلامی از سال تحصیلی جاری در ۴۰۵ مدرسه در ایالت بایرن ارائه می‌شود. به گفته مسئولان مدارس این ایالت، درخواست برای حضور در کلاس‌های تعلیمات اسلامی در بایرن به طرز قابل توجهی، افزایش یافته است.

دبیرستان دورر در نورنبرگ از جمله مدارس ایالت بایرن است که درس تعلیمات اسلامی را از پایه نهم ارائه می‌دهد. دانش‌آموزانی که در کلاس‌های تعلیمات اسلامی شرکت می‌کنند، با سوره‌های قرآن کریم آشنا می‌شوند. همچنین معلمان در این کلاس‌ها، در مورد قوانین رژیم غذایی مسلمانان برای دانش‌آموزان توضیح می‌دهند.

در حال‌حاضر، ۹۶۰ دانش‌آموز در دبیرستان دورر نورنبرگ در حال تحصیل هستند که حدود یک چهارم آن‌ها در کلاس‌های تعلیمات اسلامی شرکت می‌کنند. جالب است بدانید که این آمار به طور قابل توجهی در حال افزایش است و حتی در پایه ششم و نهم، دو کلاس تعلیمات اسلامی برای متقاضیان در نظر گرفته شده است. امره باسکال، معلم درس تعلیمات اسلامی در دبیرستان دورر است. او پیش‌تر به تدریس شیمی و جغرافیا در این مدرسه مشغول بود، اما در حال حاضر به دلیل تقاضای برگزاری کلاس تعلیمات اسلامی، قادر به انجام کارهای دیگر نیست.

در دبیرستان دورر، درس تعلیمات اسلامی با استقبال خوب دانش‌آموزان مواجه شده است. بسیاری از دانش‌آموزان این مدرسه، در خانه‌های خود و مساجد تحت تعلیمات اسلامی قرار دارند، اما باز هم ترجیح می‌دهند در کلاس‌های مدرسه شرکت کنند. یکی از دانش‌آموزانی که در کلاس تعلیمات اسلامی شرکت دارد، در این باره می‌گوید: «بعضی اوقات در مسجد نمی‌توانم سوالاتم را بپرسم و نظراتم را بیان کنم، اما در کلاس درس به راحتی می‌توانم با معلم و دوستانم درباره دغدغه‌هایم به صحبت بپردازم.»

نگاهی به تاریخ آموزش اسلامی در مدارس بایرن نشان می‌دهد که: از دهه ۸۰ میلادی "آموزش اسلامی" به عنوان بخشی از آموزش زبان مادری در مدارس بایرن آغاز شد. در آن زمان، اساتید معارف اسلامی از آنکارا آمده بودند و حتی برنامه درسی نیز با وزارت آموزش و پرورش وقت ترکیه هماهنگ می‌شد. بدین‌ترتیب، آموزش اسلامی تا سال ۲۰۰۹ به روش مذکور در بایرن وجود داشت. اما از ۲۰۰۹ به بعد، آموزش تعلیمات اسلامی به زبان آلمانی در مدارس بایرن آغاز شد. حال بیش از یک دهه از آن زمان گذشته است، اما هنوز هم هیچ دستورالعمل کاملی درباره تدریس تعلیمات اسلامی در مدارس وجود ندارد. با این وجود، والدین مسلمان از آموزش اسلامی در مدارس راضی هستند.

براساس آمارهایی وزارت آموزش در ایالت بایرن، در حال‌حاضر تقاضا برای درس تعلیمات اسلامی افزایش یافته و حتی این ایالت با کمبود معلم و مواجه است. نورسل اسیچلر، معلم تعلیمات اسلامی در نورنبرگ می‌گوید:« در شهر نورنبرگ، درس تعلیمات اسلامی کاملاً جا افتاده است و والدین و دانش‌آموزان مسلمان از این امر بسیار خوشنود هستند.»

پیش‌تر، تنها ۷ مدرسه در ایالت بایرن، درس تعلیمات اسلامی را ارئه می‌دادند. اما اکنون این درس در ۴۰۵ مدرسه بایرن تدریس می‌شود. در عین‌حال، مدارس هنوز با کمبود معلم تعلیمات اسلامی مواجه است. به گفته مایکل پیازولو، وزیر آموزش بایرن، ۱۰ درصد از دانش‌آموزان این ایالت، مسلمان هستند و بایرن به معلمان بیشتری برای تدریس تعلیمات اسلامی نیاز دارد.

پیازولو در این باره می‌گوید:« ما اکنون در حال برنامه‌ریزی منظم برای ارائه درس تعلیمات اسلامی در دبیرستان‌ها هستیم. من فکر می‌کنم که به تدریج می‌توانیم تعلیمات اسلامی را در تمام مدارس این ایالت گسترش دهیم. »

البته پیازولو تأکید دارد که درس‌ تعلیمات اسلامی در ایالت بایرن، جایگزین درس اخلاق است و به عنوان درس دینی شناخته می‌شود. او در این باره می‌گوید:«تعلیمات اسلامی در مدارس جایگزین درس اخلاق شده است، بنابراین در کلاس مربوط به آن، نه تنها مبانی اسلامی تدریس می‌شود، بلکه ارزش‌های جامعه آلمان نیز آموزش داده خواهد شد.»

علاوه بر این‌ها، مسئولان آموزش ایالت بایرن معتقدند که درس تعلیمات اسلامی در مدارس برای یکپارچه‌سازی و ادغام کودکان مسلمان در آلمان مناسب است.راینر گروس‌دورفر، مدیر مدرسه دورر در این باره می‌گوید:« من معتقدم که درس تعلیمات اسلامی در ادغام کودکان مسلمان در جامعه آلمان نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین این امر موجب می‌شود که کودکان مهاجر به حقوق خود واقف شوند. متاسفانه، کودکان مهاجر همیشه تبعیض و محرومیت در جامعه آلمان و اروپا را تجربه می‌کنند. بنابراین ادغام در مدارس اهمیت زیادی دارد و موجب می‌شود که دانش‌آموزان احساس بهتری پیدا کنند.»

علاوه بر این‌ها، مدتی است که بحث‌های بین‌مذهبی در مدارس بایرن شکل گرفته است. راینر گروس‌دورفر در این باره می‌گوید: « همکاری بسیار خوبی میان دانش‌آموزان کاتولیک، پروتستان و مسلمانان در برنامه‌ها و رویدادهای مدرسه وجود دارند. همچنین یک روز بین‌مذهبی در دبیرستان دورر وجود دارد و دانش‌آموزان مسلمان، کاتولیک و پروتستان گرد هم می‌آیند تا در مورد موضوعات مختلف با یکدیگر به بحث بپردازند. »

منبع: رادیو بایرن

لینک گزارش:

https://www.br.de/nachrichten/bayern/wahlpflichtfach-islam-grosse-nachfrage-in-bayern,T0Fk9ei

کد خبر 12116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =