۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۶
سرمایه‌گذاری فرهنگی آلمان در آلبانی

آلمان از همان ابتدای استقلال آلبانی در اجرای اصلاحات برای تقویت دموکراسی، حقوق بشر، آزادی مطبوعات و حاکمیت قانون به دولت این کشور کمک کرد. براساس گزارشی که بر روی سایت وزارت خارجه آلمان قرار گرفته است؛ دولت فدرال از همان سال، بودجه‌ای را برای تامین آب آشامیدنی، فاضلاب و دفع زباله، انرژی‌های سازگار با محیط زیست و همچنین توسعه اقتصادی پایدار و آموزش حرفه‌ای در اختیار دولت آلمانی گذاشت.

پس از فروپاشی رژیم کمونیستی آلمانی در اواخر دهه ۸۰، کشور در سال ۱۹۹۰ استقلال خود را دوباره به‌دست ‌آورد و روابط خود را با کشورهای غرب اروپا توسعه داد. در این میان، آلمان جایگاه ویژه‌ای برای دولت آلبانی پیدا کرد. آلمان از همان ابتدای استقلال آلبانی در اجرای اصلاحات برای تقویت دموکراسی، حقوق بشر، آزادی مطبوعات و حاکمیت قانون به دولت این کشور کمک کرد. براساس گزارشی که بر روی سایت وزارت خارجه آلمان قرار گرفته است؛ دولت فدرال از همان سال، بودجه‌ای را برای تامین آب آشامیدنی، فاضلاب و دفع زباله، انرژی‌های سازگار با محیط زیست و همچنین توسعه اقتصادی پایدار و آموزش حرفه‌ای در اختیار دولت آلبانی گذاشت. همچنین در مارس سال ۲۰۱۹، دو کشور توافقنامه فرهنگی را امضا کردند. براساس این توافقنامه، سفارت آلمان در تیرانا و موسسات آلمانی فعال در آلبانی، هر ساله، ۳۰ رویداد فرهنگی را در این کشور برگزار می‌کنند. همچنین مرکز گوته تیرانا دوره‌های آموزش آلمانی ارائه می‌دهد و رویدادهای فرهنگی را سازماندهی می‌کند. علاوه بر این‌ها، مدارس آلمانی مدت‌هاست که در آلبانی فعالیت دارند. موسسه تبادلات آکادمیک آلمان نیز از دانشجویان و محققان آلبانی حمایت می‌کند.

اشتغال‌زایی برای جوانان

آلبانی که زمانی فقیرترین کشور اروپایی به شمار می‌رفت، پس از فروپاشی نظام کمونیستی شرایط بهتری پیدا کرد. با این وجود، این کشور هنوز هم با چالش‌های مختلفی مانند بیکاری جوانان، بهره‌وری پایین کشاورزی، نبود زیرساخت‌های مورد نیاز و جامعه مدنی ضعیف روبرو است. در این میان، دولت رومانی تلاش می‌کند تا با حمایت سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای پیشرفته شرایط بهتری در کشور ایجاد کند. جالب است بدانید که همکاری‌ آلمان و آلبانی در حوزه توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی از سال ۱۹۸۸ آغاز شد. جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی از آن زمان به نمایندگی از دولت فدرال آلمان در آلبانی فعال است. البته این سازمان در سال ۲۰۰۸، دفتری در تیرانا افتتاح کرد. این سازمان در آلبانی به مشکلات مربوط به بیکاری جوانان رسیدگی می‌کند. همچنین جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی در بخش کشاورزی نیز  برنامه‌هایی دارد. این سازمان تلاش می‌کند تا شرایط شهروندان در مناطق محروم آلبانی را بهبود بخشد. از دیگر فعالیت‌های این انجمن آلمانی، تامین آب آشامیدنی، کاهش آلودگی ناشی از زباله‌های جامد، حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی است. اگر مایلید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.giz.de/en/worldwide/294.html

آموزش حرفه‌ای

موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان از دیگر سازمان‌های آلمانی است که در آلبانی فعالیت دارد. این موسسه، پروژه‌هایی به ارزش حدود ۱.۲ میلیارد یورو در جهت کاهش فقر و تامین کمک‌های اضطراری راه‌اندازی کرده است. در این راستا، موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان تلاش می‌کند تا از کارآفرینان حمایت کند. همچنین این موسسه در حوزه بهره‌وری انرژی و منابع انرژی تجدیدپذیر در آلبانی فعالیت دارد. علاوه بر این، موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان در راستای ایجاد زیرساخت‌های شهری و توسعه اقتصادی پایدار و همچنین آموزش حرفه‌ای به دولت آلبانی کمک می‌کند. از طریق سایت زیر بیشتر می‌توانید با فعالیت‌های این موسسه آشنا شوید:

https://www.kfw-entwicklungsbank.de/International-financing/KfW-Development-Bank/Local-presence/Europe/Albania/

نوسازی حقوقی آلبانی

از دیگر سازمان‌های مهم آلمانی که در آلبانی فعالیت دارد، می‌توان به بنیاد کنراد آدناور اشاره کرد. این بنیاد در آلبانی در راستای حمایت از ساختارهای دموکراتیک فعالیت می‌کند. همچنین این سازمان به نوسازی سیستم حقوقی آلبانی و تطبیق آن با قوانین اتحادیه اروپا کمک می‌کند. بنیاد کونراد آدناور با سیاستمداران، نمایندگان مجلس، جامعه مدنی، اساتید و دانشجویان ارتباط نزدیکی دارد. اگر مایلید که با فعالیت‌های بنیاد کونراد آدناور در آلبانی آشنا شوید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.kas.de/de/web/albanien/ueber-uns

ایجاد ساختارهای آموزشی استاندارد

بنیاد فردریش ابرت از جمله دیگر سازمان‌هایی آلمانی است که در آلبانی فعالیت می‌کند. اعضای این بنیاد در تمام دوران فعالیت خود در آلبانی با طیف گسترده‌ای از اعضای دانشگاه‌ها، سازمان‌های جامعه مدنی، اتحادیه‌های کارگری، ادارات دولتی، جوامع محلی و احزاب سیاسی در این کشور همکاری کرده‌اند. از جمله فعالیت‌های بنیاد فردریش ابرت در آلبانی می‌توان به تقویت فضاهای گفت‌وگو، ایجاد ساختارهای آموزشی استاندارد، ترویج عدالت اجتماعی، حمایت از اتحادیه‌های کارگری و توانمندسازی زنان اشاره کرد. از طریق سایت زیر می‌توانید با فعالیت‌های این بنیاد بیشتر آشنا شوید:

https://tirana.fes.de/

انتقال دانشجو و محقق به آلمان

دولت آلبانی در دو دهه اخیر تلاش کرده است تا اصلاحاتی در سیستم آموزشی این کشور ایجاد و زیرساخت‌های مورد نیاز را نیز فراهم کند. در حال‌حاضر، آلبانی دارای ۱۵ دانشگاه دولتی و ۲۶ موسسه آموزش عالی خصوصی است. با این وجود، شرایط تحصیل در آلبانی هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی دارد. از یک سو، کیفیت آموزشی و امکانات دانشگاه‌های دولتی آلبانی مناسب نیست. از سوی دیگر شرایط تحصیل در موسسات خصوصی تنها برای خانواده‌های ثروتمند این کشور امکان‌پذیر است. علاوه بر این، جوانان آلبانی پس از فارغ‌التحصیلی برای پیدا کردن شغل مورد نظر خود با مشکل مواجه هستند. در این شرایط، طبیعی است که اکثر آن‌ها برای ادامه تحصیل و کار به کشورهای پیشرفته اروپا مهاجرت می‌کنند. آلمان از جمله کشورهایی است که به دلیل پایین بودن هزینه تحصیل در میان جوانان آلبانی محبوبیت زیادی دارد. در این میان، موسسه تبادلات اکادمیک آلمان نیز نقش پررنگی در انتقال دانشجویان و محققان آلبانی به آلمان ایفا می‌کند. به طور مثال، در سال ۲۰۲۰، موسسه تبادلات اکادمیک آلمان، ۴۰ دانشجو و محقق آلبانی را به کشور ژرمن‌ها منتقل کرد. همچنین این موسسه، شرایطی برای همکاری میان دانشگاه‌های دو کشور ایجاد می‌کند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این موسسه در اختیار علاقمندان قرار دهد:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/europa/albanien/ueberblick-bildung-und-wissenschaft/

آموزش زبان آلمانی

یکی از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی آلمان در آلبانی، تاسیس موسسه گوته در تیرانا است. این موسسه دوره‌های مختلفی برای آموزش زبان آلمانی دارد. علاوه بر این، مرکز گوته، نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری بسیاری را در آلبانی برگزار می‌کند و شرایطی برای تبادل هنرمندان به وجود آورده است. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های مرکز گوته در آلبانی به دست آورید:

http://www.goethe.al/sq/

فعالیت مدارس آلمانی

از دیگر فعالیت‌های فرهنگی آلمانی‌ها در آلبانی می‌توان به تاسیس مدارس مختلف اشاره کرد. دبیرستان سامی بی فراشری در تیرانا از جمله مدارسی است که از سال ۲۰۰۷ زیر نظر ابتکار آلمانی "مدارس - شرکای آینده" فعالیت می‌کند. این مدرسه که به نام فعال، شاعر و سیاستمدار معروف آلبانی در سال ۱۹۶۲ تاسیس شد، یکی از بهترین دبیرستان‌های این کشور محسوب می‌شود. دانش‌آموزان در این مدرسه، علاوه بر یادگیری زبان و تاریخ آلبانی، با فرهنگ و زبان آلمانی نیز آشنا می‌شوند و در پایان می‌توانند دیپلم آلمانی را نیز دریافت کنند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این مدرسه در اختیارتان قرار دهد:

https://www.pasch-net.de/de/pasch-schulen/schulportraets/europa/alb/gjimnazi-sami-frasheri.html

مدرسه جرونیم دی ردا در تیرانا نیز بخشی برای آموزش زبان و فرهنگ آلمانی دارد. این مدرسه که در سال ۱۹۶۵ در تیرانا، پایتخت آلبانی تاسیس شد، دارای چندین کلاس درس، یک اتاق برای معلمان، یک کتابخانه، یک اتاق کامپیوتر و سالن ورزشی است. همچنین علاوه بر ۴۵ معلم، یک روانشناس، یک پزشک و یک دندانپزشک نیز در این مدرسه حضور دارند. در مدرسه جرونیم دی ردا، دانش‌آموزان سه زبان آلمانی، ایتالیایی و انگلیسی را به عنوان زبان‌های خارجی فرا می‌گیرند و در پایان می‌توانند دیپلم زبان آلمانی را نیز دریافت کنند. همچنین این مدرسه برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری با حضور گروه‌های آلمانی‌زبان برگزار می‌کنند. اگر مایلید اطلاعات بیشتری به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.pasch-net.de/de/pasch-schulen/schulportraets/europa/alb/shkolla-jeronim-de-rada.html

از دیگر مدارس آلبانی که در پروژه آموزش زبان و فرهنگ آلمانی مشارکت دارند، می‌توان به مدرسه جردن میسجا در قلب تیرانا اشاره کرد. این مدرسه در حال‌حاضر ۸۲۶ دانش‌آموز در مقاطع ابتدای تا متوسطه دارد. دانش آموزان برای تحصیل در این مدرسه باید در آزمون ورودی شرکت کنند. دانش‌آموزان در پایان تحصیل در این مدرسه می‌توانند دیپلم آلمانی دریافت کنند و در بهترین دانشگاه‌های آلمان به ادامه تحصیل بپردازند. از طریق سایت زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره این مدرسه به دست آورید:

https://www.pasch-net.de/de/pasch-schulen/schulportraets/europa/alb/liceu-artistik-jordan-misja.html

منبع: موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، گوته، مدارس آلمانی، بنیاد فردریش ابرت، بنیاد کونراد آدناور، جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی، موسسه اعتباری برای بازسازی آلمان

کد خبر 12138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =