به مناسبت ۲۰۰امین سالگرد تولد مردی که تروآ را کشف کرد

آلمانی‌ها امسال ۲۰۰امین سالگرد تولد هاینریش شلیمان، باستان‌شناس غیر کلاسیک آلمان را جشن می‌گیرند. او کسی بود که توانست بخشی از شهر باستانی تروآ را کشف کند و از زیر خاک بیرون بیاورد.

آلمانی‌ها امسال ۲۰۰امین سالگرد تولد هاینریش شلیمان، باستان‌شناس غیر کلاسیک آلمان را جشن می‌گیرند. او کسی بود که توانست بخشی از شهر باستانی تروآ را کشف کند و از زیر خاک بیرون بیاورد.

هاینریش شلیمان در سال ۱۸۲۲، در آلمان زاده شد. پدرش به تاریخ باستان علاقه زیادی داشت و از این‌رو، او را نیز با داستانهایی که هومر درباره محاصره تروا و آوارگیهای اودوسئوس نوشته بود، بزرگ کردشلیمان تنها ده سال داشت که مطلبی درباره جنگ تروا به زبان لاتین نوشت و به پدرش تقدیم کرد.

او بالاخره در سال ۱۸۷۰، در حالیکه از راه‌ بازرگانی پول فراوانی به دست آورده و تازه به باستان‌شناسی روی آورده بود، کاوش در تپۀ حصارلیق ترکیه را آغاز کرد. این تپه از دیرباز به تروآ شهرت داشت. بدین‌ترتیب، باستان‌شناس آلمانی در آن مکان، چندین شهر بنا شده بر روی یکدیگر را پیدا کرد.

شلیمان در چهار دورۀ کاوش در تپۀ حصارلیق، خرابه‌های نه شهر را پیاپی شناسایی کرد که تروآی توصیف شده در ایلیاد هومر، در میان آن‌ها است. همچنین شلیمان پنج گور را در میسنی حفاری کرد که آثار به‌دست آمده در آن بسیار اهمیت دارند. این آثار، شامل شمشیر، جواهرآلات و تزیینات مارپیچ‌اند که شبیه آن‌ها در اروپای مرکزی یافت شده‌ است. علاوه بر این، یکی از قبور را به آگامِمنون، شاه اساطیری یونان، منسوب کرده‌اند. شلیمان بازرگان بود و ثروت فراوان خود را در راه کاوش‌های باستان‌شناسی صرف کرد. هرچند شیوه‌های باستان‌شناسی شلیمان با انتقاد برخی از باستان‌شناسان معاصر روبه‌رو شده ‌است. اما، خدمات او برای تکامل این رشته حائز اهمیت است.

منبع:رادیو شمال آلمان، کتابخانه ملی آلمان

لینک‌های گزارش:

https://portal.dnb.de/opac.htm?method=simpleSearch&query=118608215

https://www.ndr.de/wellenord/sendungen/hoer_maln_beten_to/Schliemann,hoermal2072.html

کد خبر 12175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =