نرخ سواد در پاکستان چالشی بزرگ برای پاکستان

نرخ سواد و آموزش نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها بازی می کند اما پاکستان به عنوان یک کشور پرجمعیت و در حال توسعه سال ها و دهه های اخیر نتوانسته است در این زمینه پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته باشد .

نرخ سواد و آموزش نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها بازی می کند اما پاکستان به عنوان یک کشور پرجمعیت و در حال توسعه سال ها و دهه های اخیر نتوانسته است در این زمینه پیشرفت قابل     ملاحظه ای داشته باشد . تخصیص ناچیز و اندک بودجه برای آموزش و پرورش خود نشان دهنده عدم تمایل دولتمردان پاکستان برای رشد و ارتقاء سطح سواد در این کشور است. امسال از کل ۹ هزار ۵۲ میلیارد روپیه بودجه این کشور یک هزار ۵۲۳ میلیارد روپیه به امور نظامی اختصاص داده شده است اما به طور باورنکردنی بودجه امسال این کشور برای آموزش و پرورش تنها ۱۰۹ میلیارد روپیه در نظر گرفته شده است.

شهباز شریف؛ نخست وزیر پاکستان هم ادعا کرده  که این بودجه کاملا مردم دوست و عامه پسند است و نقش مهمی در پیشرفت پاکستان بازی می کند.

سطح سواد در پاکستان اکنون چقدر است؟   

دولت پاکستان در سال گذشته کمتر از دو درصد یعنی ۱.۶۶ درصد از تولید ناخالص داخلی را به آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان تخصیص داده است.

بر اساس بررسی های اقتصادی پاکستان در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ میلادی، مجموع هزینه‌های آموزشی دولت‌های فدرال و ایالت ها در سال مالی ۲۰۲۱ میلادی، ۱.۷۷ درصد از تولید ناخالص داخلی (برآورد تجدیدنظر شده) بوده است. در سال مالی ۲۰۲۱ کل هزینه های آموزش و پرورش ۹.۷ درصد افزایش داشته است.بنابراین مقدار این هزینه ها از ۹۰۱ میلیارد روپیه به ۹۸۸ میلیارد روپیه افزایش یافته است. البته این آمار مجموع کل بودجه در نظر گرفته شده از سوی دولت مرکزی و دولت های ایالتی پنجاب، سند، خیبرپختون خواه، بلوچستان و مناطق گیلگت بلتستان است. مثلا برای سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۳ دولت فدرال یا مرکزی همانطور که در بالا به آن اشاره شد تنها ۱۰۹ میلیارد روپیه به آموزش و پرورش اختصاص داده است اما در کنار آن حکومت های محلی ایالت ها هم خود بودجه جداگانه ای دارند.

قرار در سال ۲۰۲۲ سرشماری جمعیت در سراسر پاکستان صورت گیرد به همین دلیل در سال ۲۰۲۱  اقدامات برای تخمین استانداردهای زندگی و اجتماعی در این کشور صورت نگرفت. البته با توجه به تغییر دولت این امر در حال حاضر بعید به نظر می رسد

بر اساس گزارش سرشماری نیروی کار سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ میلادی، نرخ سواد در پاکستان ۶۲.۸درصد بوده است.  در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ نرخ سواد در این کشور ۶۲.۵۴درصد بوده است که از این میان نرخ سواد در میان مردان ۷۳ درصد و زنان ۵۱ درصد بوده است.

در طی این دو سال نرخ سواد در مناطق روستایی از ۵۳.۷ به ۵۴ درصد  و در مناطق شهری از  ۷۶.۱ به ۷۷.۳ درصد افزایش جزئی داشته است.

بر اساس این گزارش، نابرابری های جنسیتی نیز در حال کاهش است. این نظرسنجی نشان داد که نرخ باسوادی در همه ایالت ها از جمله در ایالت پنجاب از۶۶.۱ درصد به ۶۶.۳ درصد ، در ایالت سند از ۶۱.۶ درصد به ۶۱.۸ درصد ، در ایالت خیبر پختونخوا از۵۲.۴ درصد به ۵۵.۱ درصد  و در ایالت بلوچستان نیز به ۵۳.۹ درصد افزایش بسیار جزئی داشته است.
منبع و تاریخ خبر : روزنامه دان – ۱۰ ژوئن مطابق با ۲۰خرداد ماه

کد خبر 12476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =