جایزه فخر پاکستان برای متخصص امنیت سایبری پاکستان

جایزه "فخر پاکستان" به متخصص امنیت سایبری پاکستانی که در جهان نامی برای خود دست و پا کرد اختصاص یافت.

جایزه "فخر پاکستان" به متخصص امنیت سایبری پاکستانی که در جهان نامی برای خود دست و پا کرد  اختصاص یافت.

رفیع بلوچ، ۲۸ ساله و تبعه پاکستان به عنوان یک متخصص امنیت سایبری قبلا به دلیل جستجوی نقص در گوگل و اندروید به شهرت جهانی دست یافت.

وی یکی از برترین کارشناسان امنیت سایبری جهان، در ۲۳ مارس توسط روابط عمومی ارتش پاکستان  (ISPR) به عنوان سرمایه افتخار ملی مورد تقدیر قرار گرفت.

امسال، ISPR از خدماتش به عنوان بخشی از کمپین "غرور پاکستان" در روز پاکستان ضمن تقدیر از خدماتش در زمینه امنیت سایبری برای کشور از وی قدردانی به عمل آمد.

بلوچ در گذشته بر اساس توانایی‌هایش از سوی شرکت‌هایی مانند فیس‌بوک و پی‌پال پیشنهاد شغلی داشته است، اما او پاکستان را انتخاب کرد و پس از تکمیل کارشناسی ارشد در حوزه امنیت سایبری از لندن، به عنوان مشاور ارشد در اداره مخابرات پاکستان مشغول به کار شد.

رفیع بلوچ گفت: از اینکه در کشور مورد قدردانی قرار گرفته است خوشحال است و امیدوار است که این عمل وی در خدمتگزاری به کشور برای دیگر جوانان با استعداد و نخبه این کشور به یک الگو تبدیل شود.

وی افزود: من از کشورهای زیادی پیشنهاد خوب شغلی داشتم. زمانی که در انگلیس بودم، از فیس بوک نیز پیشنهادهایی داشتم اما این پیشنهاد ها را نپذیرفتم زیرا در ایالات متحده، انگلیس و غیره در زمینه امنیت سایبری کارهای زیادی صورت گرفته است، اما پاکستان به آن نیاز بیشتری دارد زیرا که ما در مراحل اولیه دیجیتالی شدن هستیم و سیاست هایی که در پاکستان در حال تدوین شدن است، آینده نسل های جدید را تعیین می کند.

نخبه پاکستانی با اشاره به فعالیت خود گفت: در چشم انداز سازمان مخابرات و ارتباطات دیجیتالی PTA ، اقدامات امنیتی سایبری زیادی در حال انجام است که تا کنون انجام نشده است.

بلوچ گفت: من فکر می‌کنم دو موضوع عمده در مورد امنیت سایبری در پاکستان وجود دارد، یکی فرار مغزی افراد شایسته از کشور در این حوزه و دیگری عدم آگاهی مردم از امنیت سایبری.

به گفته وی، تمرکز اقدامات PTA تامین امنیت فضای مجازی پاکستان و محافظت از آن در برابر حملات و خطرات سایبری است.

او گفت: "دولت پاکستان اهمیت زیادی به دیجیتالی شدن نهادها و ادارات دولتی می دهد و فکر کنم که این یک نیاز فوری در زمان حال است. وی خاطرنشان کرد: جنبه امنیت سایبری بسیار مهم است و باید در این حوزه سرمایه گذاری صورت گیرد.

بلوچ دو کشور ایالت متحده عربی و سنگاپور را مدل حکومت الکترونیکی خواند که آنها را به سمت توسعه مثال زدنی سوق داده است. وی با اشاره به اداره ثبت و صدور کارت ملی پاکستان موسوم به NADRA گفت که این اداره گام های مهمی در زمینه امنیت سایبری برداشته است.

وی با بیان اینکه امنیت سایبری و امنیت ملی در هم تنیده شده است افزود: ابتکارات سازمان مخابرات و ارتباطات دیجیتالی PTA می تواند استفاده عموم مردم از تلفن های همراه را ایمن تر کند.

رفیع بلوچ که نه تنها یکی از بهترین کارشناسان امنیت سایبری در جهان است، در نواختن پیانو نیز بسیار خوب است. او ابراز کرد که پاکستان باید آنقدر در امنیت سایبری مستقل باشد که روزی با ابرقدرت های جهان برابری کند.

سایت خبری تحلیلی ایندپندنت – ۳۱ مارس( ۱۱ فروردین)

کد خبر 12546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =