واکنش عجیب آلمانی‌ها نسبت به منتقدان اسرائیل

پس از آنکه دعوت از یک گروه هنری ضد اسرائیلی به نمایشگاه هنر جهانی” داکومنتا” در شهر کاسل با حواشی زیادی روبرو شد، حالا نمایش یک اثر انتقادی درباره اسرائیل در این نمایشگاه نیز مناقشه‌برانگیز شده است.

پس از آنکه دعوت از یک گروه هنری ضد اسرائیلی به نمایشگاه هنر جهانی” داکومنتا” در شهر کاسل با حواشی زیادی روبرو شد، حالا نمایش یک اثر انتقادی درباره اسرائیل در این نمایشگاه نیز مناقشه‌برانگیز شده است. در این شرایط، بسیاری از سیاستمداران آلمانی، انتقاد به اسرائیل را نوعی یهودی‌ستیزی دانسته‌اند و از نظارت بیشتر بر این نمایشگاه در سال‌های آینده خبر داده‌اند. این‌ در حالی است که صبا نورچیما، محقق حوزه یهودی‌ستیزی و اسلام‌هراسی در یادداشتی که برای نشریه “تسایت آنلاین” نوشته است،‌ واکنش سیاستمداران و بسیاری از شهروندان آلمانی نسبت به منتقدان اسرائیل را عجیب خوانده است. به گفته او، دولت آلمان هر بار، انتقادات به اسرائیل را یهودی‌ستیزی می‌خواند و با منتقدان برخورد می‌کند. در ادامه ترجمه بخش‌هایی از این گزارش را می‌خوانید:

در سال‌های اخیر، مسلمانان و برخی از شهروندان آلمان، بارها به دلیل انتقادات و اظهارات خود درباره اسرائیل و مناقشات خاورمیانه، به یهودی‌ستیزی متهم شده‌اند. به طور مثال، شبکه تلویزیونی عمومی غرب آلمان، یکی از مجربان خود به اسم نامی الحسن را به دلیل شرکت در تظاهرات روز قدس در سن ۱۹ سالگی و پست‌های انتقادی به اسرائیل، کنار گذاشت. همچنین شبکه دویچه‌وله آلمان نیز پنج نفر از کارمندان خود را به اتهام یهودی‌ستیزی اخراج کرد. به گفته مدیر شبکه دویچه‌وله، این افراد، چندین بیانیه‌ علیه رژیم صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌ بودند. همچنین نباید فراموش کرد که دعوت از آشیل مبمبه، مورخ و فیلسوف کامرونی در سخنرانی افتتاحیه جشنواره موسیقی روهرترینال در سال ۲۰۲۱، جنجال‌ساز شد. چرا که او به کمپین انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل گرایش دارد و به همین دلیل مورد انتقاد سیاستمداران آلمانی‌ قرار گرفت. این اتفاق برای جاستیر پوار، محقق مطالعات جنسیتی نیز افتاد. پس از آنکه دانشگاه فرانکفورت از او برای سخنرانی دعوت کرد، بسیاری به دلیل ضدیت پوار با اسرائیل، به انتقاد از او پرداختند.

به نظر می‌رسد که میان دیدگاه‌های دولت آلمان و مسلمانان و مهاجران این کشور که از خاورمیانه آمده‌اند، درباره اسرائیل اختلافات زیادی وجود دارد. آلمانی‌ها به دلیل اتفاقاتی که در زمان حکومت نازی‌ها برای یهودیان افتاده است، خود را مدیون قوم یهود می‌دانند. این در حالی است که جوامع اسلامی نیز به دلیل همبستگی با مردم فلسطین، همواره با اسرائیل مشکل دارند. 

حال، نمایشگاه هنر جهانی” داکومنتا” که یکی از بزرگ‌ترین فستیوال‌های هنر معاصر در جهان به شمار می‌رود نیز  با حاشیه زیادی همراه شده است. پیش از برگزاری این رویداد بزرگ هنری، برخی به دعوت‌شدن گروه “روئان گروپا” در این دوره اعتراض داشتند. این گروه که توسط هفت هنرمند در جاکارتای جنوبی تاسیس شده است، در مرکزی فعالیت می‌کنند که به نام خلیل قُسطندی سَکاکینی، یکی از ملی‌گرایان عرب نام‌گذاری شده است.  رفتار و عملکرد سَکاکینی در آلمان بسیار بحث‌برانگیز است. برخی از شهروندان او را هوادار هیتلر و برای برخی دیگر یک معلم اصلاحات در جهان عرب می‌دانند. با همه این‌ها، فعالیت در مرکزی که به اسم او نام‌گذاری شده، نباید مشکل‌ساز باشد. چرا که بر اساس این منطق، همه کسانی که در جشنواره ریچارد واگنر در بایروث شرکت داشتند نیز باید به یهودی ستیزی متهم می‌شدند.

یکی دیگر از مهم‌ترین اتهامات این گروه، گرایش به جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل است. از دیگر انتقاداتی که به این گروه وارد شده، این است که حتی یک هنرمند اسرائیلی به کارگاه‌های آنان دعوت نشده‌اند. اما آیا جای تعجب دارد که هیچ اسرائیلی توسط یک گروه اندونزیایی دعوت نشده است؟ اندونزی با بیش از ۲۰۰ میلیون مسلمان، بیشترین جمعیت مسلمان جهان را به خود اختصاص داده است. دولت اندونزی مانند بسیاری از کشورهای اسلامی، به دلیل همبستگی با فلسطینی‌ها، هیچ روابط دیپلماتیکی با اسرائیل ندارد. در ادامه با مثالی ساده نشان می‌دهم که کشور اندونزی تا چه اندازه با اسرائیل مشکل دارد: هنگامی که جامعه یهودی اندونزی که احتمالاً کوچکترین اقلیت مذهبی در این کشور هستند، موزه هولوکاست را در شمال جزیره سولاوسی افتتاح کردند، با مخالفت سیاستمداران این کشور مواجه شدند. همچنین مسئولان دولت اندونزی از تاسیس موزه خشمگین بودند. در همان زمان، سودارنوتو عبدالحکیم، رئیس روابط خارجی و همکاریی‌های بین‌المللی در شورای علمای اندونزی، اقدامات اسرائیل علیه فلسطینی‌ها را با هولوکاست مقایسه کرد. او گفت: «چرا اندونزی باید چنین رویدادی را برجسته کند، در حالی که قربانیان آن زمان، اکنون همان جنایات را مرتکب می‌شوند؟»

این اتفاقی است که در سایر کشورهای اسلامی نیز رخ می‌دهد. هنگامی که از یک پاکستانی در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین سوال بپرسید، درباره بی‌اعتباری اسرائیل صحبت خواهد کرد. اکثر سیاستمداران و مردم پاکستان، حق وجود اسرائیل را رد می‌کنند. تقریبا همه مسلمانان آلمان که هنوز با کشورهای مبدا خود ارتباط دارند، چنین ذهنیتی درباره اسرائیل دارند. برای بسیاری از آن‌ها، اسرائیل دشمن محسوب می‌شوند.

در اکثر کشورهایی که تجربه استعمار توسط کشور دیگری را داشته‌اند، دولت اسرائیل در درجه اول به عنوان یک پروژه استعماری شناخته می‌شود. بنابراین تصور مردم در این کشورها از اسرائیل با تصویری که شهروندان آلمان دارند، کاملا متفاوت است. در آلمان، حتی نسبت به انتفاد از اسرائیل نیز حساس زیادی وجود دارد. برخی حتی پا را فراتر گذاشته‌اند و به نژادپرستی علیه مسلمانان و فلسطین‌ستیزی همراه شده‌اند.

جالب است بدانید که اتهامات علیه نمایشگاه داکومنتا نیز از این طیف سرچشمه گرفته است. در واقع، همه چیز از پست صفحه‌ای به نام "اتحاد علیه یهودستیزی کاسل" در فیس‌بوک آغاز شد. نگاهی گذرا به پست‌های این صفحه نشان می‌دهد که هدف شکل‌گیری آن چیست. گردانندگان این صفحه معتقدند که هر کسی که از اسرائیل انتقاد کند، با کشتار جمعی یهودیان در اروپا موافقت کرده است! آن‌ها حتی، فانتزی‌های زیادی برای نابودی فلسطین مطرح کرده‌اند.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد؛ اتهامات علیه نمایشگاه هنر جهانی” داکومنتا” توسط این گروه صورت گرفت. شگفت‌آور است که چگونه رسانه‌ها و سیاستمداران آلمان هیچ‌گاه به این صفحه فیس‌بوکی توجه نکرده‌اند. البته سیاستمداران و بخش زیادی از مردم این کشور در برابر اسرائیل تسلیم هستند. شاید اگر حمایت نامحدود آلمان از اسرائیل پایان یابد و صدای مسلمانان و مهاجران از خاورمیانه نیز شنیده شود، این مناقشات در آلمان پایان یابد.

هرچند نویسنده این گزارش تلاش کرده است تا به دیدگاه‌های مسلمانان درباره اسرائیل نیز اشاره کند، اما اکثر رسانه‌های آلمان، نویسنده این گزارش را مورد انتقادات شدید قرار داده‌اند. متاسفانه نه تنها فلسطینیان در کشور خود مورد ظلم واقع می‌شوند، بلکه طرفداران فلسطین و منتقدان رژیم صهیونیستی در کشورهای دیگر به خصوص آلمان نیز مورد انتقاد و اعتراض قرار دارند. آلمان در سال‌های اخیر بر مسلمانان فشار می‌آورد تا اسرائیل را به عنوان کشوری مستقل بپذیرند، اما خود جزو معدود کشورهای اروپایی است که کشور فلسطین را به رسمیت نشناخته است. مسئولان دولت فدرال از مسلمانان می‌خواهند که حقوق بشر را در این کشور رعایت کنند، اما خود حقوق مردم فلسطین را نادیده می‌گیرند. آن‌ها حتی از منتقدان اسرائیل می‌خواهند که به شیوه‌ای صلح‌آمیز با دولت آپارتاید یهود برخورد کنند، اما افراد و گروه‌هایی که از سیاست‌های اسرائیل انتقاد می‌کنند را به یهودی‌ستیزی متهم می‌کنند و به حاشیه می‌رانند.

 منبع: سایت تسایت

لینک گزارش:

https://www.zeit.de/kultur/kunst/2022-06/antisemitismus-nahostkonflikt-documenta-fifteen-palaestina-israel

کد خبر 13005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =