رفتارهای نژادپرستانه، جان مسلمانان در آلمان را به خطر می‌اندازد

«سرنوشت مروه الشربینی، نشان می‌دهد که نژادپرستی علیه مسلمانان، باعث کشته‌شدن افراد بی‌گناه می‌شود.» این بخشی از صحبت‌های آیمان مازیک، رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان در مراسم یادبود مروه الشربینی در درسدن بود.

«سرنوشت مروه الشربینی، نشان می‌دهد که نژادپرستی علیه مسلمانان، باعث کشته‌شدن افراد بی‌گناه می‌شود.» این بخشی از صحبت‌های آیمان مازیک، رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان در مراسم یادبود مروه الشربینی در درسدن بود. مروه الشربینی، زن مسلمان مصری ساکن آلمان بود که در سال ۲۰۰۹ به دلیل پوشش اسلامی، جلوی چشم همسر و فرزند خردسالش به طرز فجیعی با ۱۸ ضربه چاقو به قتل رسید. هر چند، پس از این اقدام اسلام‌ستیزانه و شهادت مروه، موجی علیه نژادپرستی ضد مسلمانان در آلمان به راه افتاد، اما این موج به زودی آرام گرفت. در نتیجه، زنان مسلمان همچنان در شرایط سختی در آلمان زندگی می‌کنند. آن‌ها در زندگی روزمره خود مورد تبعیض قرار می‌گیرند و با رفتارهای نژادپرستانه مواجه می‌شوند. این رفتارها گاهی شامل حملات لفظی و فیزیکی است و حتی می‌تواند به کشته‌شدن آن‌ها نیز ختم شود. حال پس از ۱۳ سال از شهادت مروه الشربینی، نمایندگان سازمان‌های اسلامی آلمان و برخی از مسئولان سازمان‌های مقابله با نژادپرستی  درباره عواقب حمله به زنان مسلمان هشدار دادند.

در مراسم بزرگداشت مروه الشربینی، مسئولان شهر درسدن و اعضای سازمان‌های اسلامی آلمان حضور داشتند. آلمان مازیک در این مراسم با اشاره به شهادت الشربینی و سایر حملات مرگ‌بار در شهرهای هاله و هاناو، گفت: «مروه الشربینی توسط یک فرد نژادپرست و افراطی به قتل رسید. قاتل فکر می‌کرد که به خواست جامعه آلمان عمل کرده است. متاسفانه خصومت با مسلمانان در آلمان گسترش زیادی پیدا کرده است و این رفتارها همچنین می‌تواند جان مسلمانان در این کشور را به خطر اندازد.»

به گفته او،‌ شورای مرکزی مسلمانان بارها خواستار تشکیل کمیسیون ضد تبعیض علیه مسلمانان شده است:« ما خواستار تشکیل کمیسیون ضد تبعیض علیه مسلمانان در داخل دولت‌های ایالتی هستیم و همچنین می‌خواهیم که برنامه‌های آموزشی علیه نژادپرستی در شهرهای مختلف برگزار شود. چرا که آموزش و آگاه‌سازی، نقش مهمی در مبارزات علیه نژادپرستی ضد مسلمانان دارد و می‌تواند از شدت حملات علیه مسلمانان بکاهد.»

هفته گذشته، ریم آلابالی رادوان، کمیسر ضد نژادپرستی در دولت فدرال نیز به مناسبت هفته مقابله با نژادپرستی علیه مسلمانان سخنرانی کرد و گفت: « حدود شش میلیون مسلمان در آلمان زندگی می‌کنند که هر روز مورد تبعیض و نژادپرستی قرار می‌گیرند. متاسفانه، شهروندان و مسئولان آلمان در سال‌های اخیر نسبت به نژادپرستی علیه مسلمانان کم‌ توجه بوده‌اند. اما نژادپرستی، اساس دموکراسی ما را تضعیف می‌کند.»

اول ژوئیه روز مبارزه با نژادپرستی ضد مسلمانان به یاد مروه الشربینی است. این زن مسلمان مصری در اول جولای ۲۰۰۹ در مقابل چشمان پسر سه ساله و همسرش در دادگاه منطقه درسدن با ضربات چاقو کشته شد. الشربینی، چندی پیش از کشته شدنش، به دادگاهی مراجعه و از مردی آلمانی شکایت کرد که به دلیل حجاب اسلامی به او توهین کرده بود. دادگاه، شکایت الشربینی را پذیرفت و فرد خاطی را محکوم به پرداخت ۷۵۰ یورو کرد. با این وجود، مجرم، حکم را نپذیرفت و تقاضای تجید نظر کرد. در حین برگزاری جلسه دادگاه تجدید نظر در شهر درسدن، فرد آلمانی در جلوی چشمان قاضی و سایر حاضران به الشربینی حمله کرد و او را که سه‌ماهه باردار بود، با ضربات چاقو از پا درآورد.

روند کشته‌شدن الشربینی نشان داد که نژادپرستی علیه مسلمانان تا چه حد در آلمان ریشه‌دار است. از این‌رو، از سال ۲۰۱۷، شرایطی ایجاد شد تا جنایات با انگیزه اسلام‌هراسی ثبت شود. هرچند هنوز هم بسیاری از اقدامات با انگیزه اسلام‌هراسی ثبت نمی‌شوند.

ریما هانانو از موسسه اتحاد علیه اسلام هراسی و خصومت با مسلمانان(CLAIM) از دیگر کسانی بود که در هفته مقابله با نژادپرستی علیه مسلمانان سخنرانی کرد. او گفت: «از نظر اجتماعی و سیاسی، نژادپرستی علیه مسلمانان هنوز یک موضوع مهم است. جامعه آلمان باید متوجه شود که نژادپرستی تنها بر زندگی اقلیت‌ها تاثیر نمی‌گذارد، بلکه برای همه ما مشکل‌ساز خواهد بود.. بنابراین، مبارزه با نژادپرستی علیه مسلمانان باید به در اولویت قرارگیرد.»

ریم آلابالی رادوان نیز خواستار تشدید قوانین کیفری و مجازات برای مجرمان شد. به گفته او، قرار است قانونی در این زمینه تصویب شود.

آخرین آمارهای وزارت کشور فدرال نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱، حدود ۷۳۲ جنایت با انگیزه اسلام‌هراسی و ۵۴ حمله به نهادها و نمایندگان مسلمانان در آلمان ثبت شده است. اگرچه به نظر می‌رسد، این آمار نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش داشته است، اما بسیاری معتقدند که آمارها دقیق نیست. چرا که بسیاری از قربانیان حاضر به ثبت شکایت نیستند. علاوه بر این‌ها، نفرت‌پراکنی و نژادپرستی علیه مسلمانان در فضای آنلاین نیز به اوج خود رسیده است و کسی تاکنون برای مقابله با آن، راهکاری اعلام نکرده است. بنابراین، مسئولان دولت فدرال و همچنین سازمان‌های اسلامی در آلمان باید به فکر مقابله جدی با معضل نژادپرستی علیه مسلمانان باشند.

منبع: سایت اسلام

لینک گزارش:

https://islam.de/34004

کد خبر 13082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =