۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹
چالش افزایش جمیعت در پاکستان

پاکستان یکی از کشورهای جهان است که جمعیت آن به سرعت رو به افزایش است. بر اساس گزارش منتشر شده از جمله ویب سایتworldometers.info میزان رشد جمعیت پاکستان در سال ۲ درصد است.

پاکستان یکی از کشورهای جهان است که جمعیت آن به سرعت رو به افزایش است. بر اساس گزارش منتشر شده از جمله ویب سایتworldometers.info میزان رشد جمعیت پاکستان در سال ۲ درصد است. جمعیت این کشور اکنون به ۲۳۰ میلیون نفر رسیده است. و در رتبه پنجم جهان قرار دارد.  مساحت آن ۷۷۰ هزار و ۸۸۰ کیلومتر مربع است که در هر کیلومتر مربع آن ۲۸۷ نفر زندگی می کنند. میانگین سنی در این کشور مسلمان و همسایه نیز ۲۲.۸ سال است. ۳۵.۱ درصد جمیعت این کشور نیز در مناطق شهری زندگی می کنند.

به مناسبت روز جهانی جمعیت در ۱۱ ژوئیه رئیس جمهور پاکستان در پیامی نسبت به سرعت افزایش جمعیت این کشور اظهار نگرانی کرد و گفت: باید به مردم قبولاند که رشد جمعیت مانع جدی برای توسعه کشور است.

وی بر استفاده از همه گزینه ها برای کنترل جمعیت تاکید کرد و گفت: مردم باید بدانند که رشد جمعیت تأثیر منفی بر سلامت انسان به ویژه زندگی اقتصادی و اجتماعی از جمله سلامت مادر و کودک دارد.

دکتر عارف علوی در پیام خود گفت که در حال حاضر جمعیت جهان حدود ۸ میلیارد نفر است

بر اساس آمارهای منتشر شده پاکستان هر چند از نظر مساحت سی و سومین کشور جهان است اما این کشور در ردیف پنجمین کشور پرجمعیت جهان قرا رگرفته است. مصرف دائمی منابع زیرزمینی  و کاهش منابع آبی به تهدیدی جدی برای امنیت ملی این کشور تبدیل شده است.

رئیس جمهور پاکستان در ادامه پیام ویدویی خود گفت: مردم پاکستان باید از اهمیت کاهش نرخ رشد جمعیت آگاه شوند زیرا که این امر باعث می شود که خود آنها از تسهیلات بهتر در حوزه مراقبت های بهداشتی و آموزشی  بهره مند شوند .

وی اقتصاد پایدار را برای کشور مهم خواند و افزود: کنترل جمعیت بر ریشه کنی فقر، برابری جنسیتی، سلامت مادران، ریشه کنی گرسنگی، رشد اقتصادی، تغییرات آب و هوایی و حقوق بشر تاثیر خواهد داشت.

عارف علوی هشدار داد در صورت عدم توجه به موضوع مهم کنترل جمعیت، این کشور در ۳۰ سال اینده با جمعیت مضاعف روبرو خواهند شد.

بر اساس آمارها، میزان مرگ و میر مادران پاکستانی ۱۸۶ نفر در ازای یک صد هزار نفر است که برای یک کشور در حال توسعه امری نگران کننده است.

رئیس جمهور پاکستان گفت درباره هر نوع کنترل جمعیت دیدگاه غلط در جامعه وجود دارد که باید این دیدگاه ها تصحیح شود.

وی گفت: برای ایجاد تحول واقعی در این زمینه و رواج تنظیم خانواده در بین مردم، نیاز به تدوین کمپینی برای تغییر نگرش عمومی با استفاده از رسانه ها می باشد.

به گفته عارف علوی هر سال در پاکستان ۹۰۰ هزار زن که نباید باردار شوند متاسفانه باردار می شود که این امر نه تنها جان آنها را میگیرد بلکه در صورت زنده ماندن مشکلات روحی روانی و جسمی برای آنها بوجود می آورد.

رئیس جمهور پاکستان  با بیان اینکه دولت برای کنترل جمیعت از حمایت علما و شخصیت های مهم اجتماعی و مذهبی برخوردار است گفت: استفاده بهتر از منابع ملی و ارائه  خدمات بهداشتی و درمانی مسئولیت مشترک ماست که ضامن توسعه پایدار کشور است.

شایان ذکر است که در تلاش برای افزایش سطح آگاهی در مورد تنظیم خانواده، کمپین "حسن نیت" در روز جهانی جمعیت با پیام های ویدئویی از سوی مقامات دولتی از جمله رئیس جمهور راه اندازی شده است..

هدف از این پیام های ویدیویی درگیر کردن اذهان عمومی نسبت به چالش های پیش روی افزایش جمعیت در پاکستان و مشکلات ناشی از آن از جمله بحران اقتصادی، بیکاری، نبود بهداشت و آموزش برای کودکان و مردم است.

گزارش چشم انداز جمعیت جهان در سال ۲۰۲۲ که توسط سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی جمعیت منتشر شد، نشان می دهد که علاوه بر پاکستان، هشت کشور کنگو، مصر، اتیوپی، هند، نیجریه، فیلیپین و تانزانیا نیز با افزایش سریع جمعیت روبرو هستند.

در سال ۱۹۹۰ میلادی جمیت پاکستان در بین ۱۰ کشور پرجمعیت جهان رتبه هشتم را داشت، اما در سال ۲۰۲۲ این کشور در بین ۱۰ کشور برتر، رتبه پنجم را به خود اختصاص داد و این تا سال ۲۰۵۰ ادامه خواهد یافت مگر ا ینکه این کشور شاهد تحولات خاص و غی رقابل پیش بینی باشد.

منبع خبر: روزنامه داون ۱۱ زوئیه مطابق با ۲۰ تیرماه

لینک خبر:

https://www.dawnnews.tv/news/1184806/

کد خبر 13162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =