۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۴

نگاهی به روابط فرهنگی متنوع آلمان و کاستاریکا؛

از تبادلات آکادمیک تا حمایت از سازمان‌های اجتماعی و فرهنگی
نگاهی به روابط فرهنگی متنوع آلمان و کاستاریکا؛

گزارش سایت وزارت خارجه آلمان درباره کاستاریکا نشان می‌دهد که بسیاری از مردم این کشور ریشه آلمانی دارند و حتی برخی از آن‌ها، جایگاه مهمی در دولت کاستاریکا پیدا کرده‌اند. به همین دلیل، دولت کاستاریکا، روابط گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف با دولت فدرال آلمان دارد. سال‌ها است که دو کشور در زمینه حفاظت از محیط‌زیست، آموزش و مبادلات تجاری، با یکدیگر کار می‌کنند. جالب است بدانید که مدرسه آلمانی هومبولت از سال ۱۹۱۲، فعالیت خود را در کاستاریکا آغار کرد. بعدها در سال ۲۰۱۹، امکان آموزش زبان آلمانی در تمام مدارس دولتی کاستاریکا فراهم شد. علاوه بر این‌ها، سازمان‌های مهم آلمان از دیرباز از پروژه‌های کاستاریکا در حوزه حاکمیت قانون، دیجیتال‌سازی، حمایت از حقوق زنان و اقلیت‌ها حمایت کرده‌اند. در کنار این‌ها، کاستاریکا به دلیل تنوع زیستی، سواحل زیبا و پارک‌های ملی متعدد، مقصد محبوبی برای مسافران آلمانی به شمار می‌رود.

منابع: موسسه تبادلات آکادمیک، گوته، بنیاد کونراد آدناور، بنیاد فردریش ابرت، بنیاد فردریش نویمان و جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی

گزارش سایت وزارت خارجه آلمان درباره کاستاریکا نشان می‌دهد که بسیاری از مردم این کشور ریشه آلمانی دارند و حتی برخی از آن‌ها، جایگاه مهمی در دولت کاستاریکا پیدا کرده‌اند.  به همین دلیل، دولت کاستاریکا، روابط گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف با دولت فدرال آلمان دارد. سال‌ها است که دو کشور در زمینه حفاظت از محیط‌زیست، آموزش و مبادلات تجاری، با یکدیگر کار می‌کنند. جالب است بدانید که مدرسه آلمانی هومبولت از سال ۱۹۱۲، فعالیت خود را در کاستاریکا آغار کرد. بعدها در سال ۲۰۱۹، امکان آموزش زبان آلمانی در تمام مدارس دولتی کاستاریکا فراهم شد. علاوه بر این‌ها، سازمان‌های مهم آلمان از دیرباز از پروژه‌های کاستاریکا در حوزه حاکمیت قانون، دیجیتال‌سازی، حمایت از حقوق زنان و اقلیت‌ها حمایت کرده‌اند. در کنار این‌ها، کاستاریکا به دلیل تنوع زیستی، سواحل زیبا و پارک‌های ملی متعدد، مقصد محبوبی برای مسافران آلمانی به شمار می‌رود.

حفاظت از محیط‌زیست

کاستاریکا در سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف پیشرفت داشته و رشد اقتصادی در این کشور، شرایط زندگی مردم را بهبود بخشیده است. هرچند، هنوز نابرابری اجتماعی در کاستاریکا وجود دارد، اما این کشور آمریکای مرکزی در زمینه حفاظت از محیط زیست و کاهش تغییرات آب و هوایی در جهان پیشرو است. حتی جالب است بدانید که ۹۸ درصد انرژی در کاستاریکا از منابع انرژی تجدیدپذیر تولید می‌شود. در اوایل سال ۲۰۱۹، دولت این کشور اعلام کرد که تا سال ۲۰۵۰، استفاده از سوخت‌های فسیلی را به طور کامل کنار خواهد گذاشت. با این وجود، دولت کاستاریکا برای رسیدن به این هدف، چالش‌های زیادی پیش رو دارد. در این راستا، سیاستمداران کاستاریکا باید تعامل خود را با سهامداران خصوصی، محلی و جامعه مدنی را افزایش دهند و بودجه بیشتری را برای حوزه محیط‌زیست در نظر بگیرند. از این‌رو، آن‌ها تلاش می‌کنند تا از کمک‌های مالی و معنوی کشورهای پیشرفته نیز استفاده کنند. آلمان از جمله کشورهایی است که در حوزه حفاظت از محیط‌زیست به کاستاریکا کمک می‌کند. در این راستا، دولت آلمان از طریق جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی برای حمایت از محیط‌زیست، حفاظت از تنوع زیستی و بهره‌وری بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر  به دولت و بخش خصوصی کاستاریکا یاری می‌رساند. این سازمان که از دهه ۶۰ میلادی در کاستاریکا فعالیت خود را آغاز کرده است، در زمینه حقوق بشر و دسترسی به عدالت نیز در کاستاریکا فعالیت می‌کند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این نهاد آلمانی در کاستاریکا در اختیار علاقمندان قرار دهد:

https://www.giz.de/en/worldwide/393.html

حمایت از سازمان‌های اجتماعی و فرهنگی

سیاست دولت کاستاریکا برای آینده، رسیدن به اقتصاد پایدار و عدالت اجتماعی است، اما شکاف میان نخبگان حاکم و مردم باعث افزایش نابرابری در این کشور شده است. نهادهای دولتی قادر به رفع همه نیازهای مردم نیستند و نمی‌توانند تسهیلات کافی در اختیار سازمان‌های مردم‌ نهاد و جامعه مدنی بگذارند. از این‌رو، دولت کاستاریکا برای مقابله با مشکلات از سازمان‌های بین‌المللی کمک می‌گیرد. بنیاد فردریش ابرت یکی از سازمان‌های بین‌المللی است که در این راستا به دولت کاستاریکا یاری می‌رساند. این بنیاد از سال ۱۹۶۵ در کاستاریکا در زمینه ایجاد پلتفرم‌های حمایتی برای سازمان‌های مردم نهاد و حمایت از گروه‌های اجتماعی و فرهنگی فعالیت می‌کند. دفتر این بنیاد در کاستاریکا، پروژه‌های متعددی در آمریکای مرکزی اجرا می‌کند که از آن جمله می‌توان به پروژه‌های مربوط به محیطزیست، توانمندسازی جوانان، توسعه اقتصاد پایدار و ... اشاره کرد. اگر مایلید اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این بنیاد در کاستاریکا به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://americacentral.fes.de/paises/costa-rica

ایجاد زیرساخت‌های آموزشی

بنیاد فردریش نویمان از دیگر نهادهای آلمانی است که به دولت کاستاریکا کمک می‌کند. این سازمان، بیش از ۳۵ سال است که در شهر تگوسیگالپا پایتخت هندوراس مستقر است و از آنجا با کشورهای کاستاریکا، گواتمالا، السالوادور، هندوراس، نیکاراگوئه و پاناما همکاری می‌کند. فعالیت بنیاد فردریش نویمان در این کشورها، تقویت دموکراسی، ایجاد زیرساخت‌های آموزشی، حمایت از حاکمیت قانون و توسعه اقتصادی است. همچنین اعضای این بنیاد، روابط گسترده‌ای با دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و اتاق‌های فکر در احزاب و جامعه مدنی کشورهای آمریکای مرکزی دارند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این بنیاد در اختیارتان بگذارد:

https://www.freiheit.org/central-america

توسعه مشارکت جوانان و زنان

یکی دیگر از موسسات مهم آلمان که در کاستاریکا فعالیت دارد، بنیاد کونراد آدناور است. این بنیاد بیش از ۴۰ سال است که در کاستاریکا با احزاب میانه‌رو، نهادهای دولتی، سازمان‌های اجتماعی، جامعه مدنی و همچنین موسسات تحقیقاتی همکاری می‌کند. بنیاد کونراد آدناور در سال‌های اخیر همکاری خود با گروه‌های محلی، نمایندگان رسانه‌ها و سازمان‌های تجاری را نیز گسترش داده است. فعالیت اصلی این سازمان در کاستاریکا، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی، سمینارها، کنفرانس‌ها و مناظره‌ها در فضای مجازی و آنالوگ در راستای افزایش مشارکت جوانان و زنان در جامعه است. این بنیاد همچنین به جوانان کاستاریکا که قصد ادامه تحصیل در آلمان را دارند، بورسیه اعطا می‌کند. علاوه بر این‌ها، بنیاد کونراد آدناور در زمینه حاکمیت قانون، توسعه فناوری، اقتصاد پایدار، بهره‌وری از انرژی، امنیت و ترویج گفت‌وگو میان سیاستمداران آلمانی و جامعه بین‌الملل به دولت کاستاریکا کمک می‌کند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره فعالیت‌های این بنیاد در کاستاریکا در اختیارتان قرار دهد:

https://www.kas.de/de/web/costa-rica/ueber-uns

تبادلات آکادمیک

دولت کاستاریکا، اهمیت زیادی به آموزش عالی می‌دهد و در این زمینه سرمایه‌گذاری زیادی کرده است. این کشور دانشگاه‌های دولتی و خصوصی زیادی دارد که از کیفیت آموزشی خوبی برخوردارند. علاوه بر این در زمینه علوم کاربردی نیز دوره‌های آموزشی متعددی در دانشگاه‌های کاستاریکا وجود دارد. هزینه زندگی در کشور کاستاریکا در مقایسه با کشورهای اروپای غربی یا آمریکای شمالی پایین‌تر است و به همین دلیل دانشجویان بین‌المللی زیادی نیز برای ادامه تحصیل و پژوهش به این کشور سفر می‌کنند. در این میان، مسئولان آموزش عالی کاستاریکا نیز تلاش می‌کنند تا روابط خود را با مراکز آموزشی و تحقیقاتی کشورهای پیشرفته جهان توسعه دهد. یکی از کشورهایی که در این زمینه با کاستاریکا همکاری می‌کند، آلمان است. موسسه تبادلات آکادمیک آلمان همراه با وزارت آموزش کاستاریکا تلاش می‌کنند تا تبادلات آکادمیک دو کشور را گسترش دهند. همچنین این موسسه در انتقال دانشجو از آلمان به کاستاریکا و برعکس نیز فعالیت دارد. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره تبادلات آکادمیک میان آلمان و کاستاریکا در اختیارتان قرار دهد:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/amerika/costa-rica/ueberblick-bildung-und-wissenschaft/

مدرسه آلمانی هومبولت

همان‌طور که در ابتدای گزارش گفته شد؛ مدرسه آلمانی هومبولت از سال ۱۹۱۲، فعالیت خود را در کاستاریکا آغار کرد. در آن زمان، این مدرسه تنها در سطح پیش‌ دبستان و دبستان فعالیت داشت. بعدها این مدرسه فعالیت خود را گسترش داد و  دوره‌های مختلفی از پیش‌دبستانی تا سال آخر دبیرستان در این مدرسه شکل گرفت. در حال‌حاضر این مدرسه ۱۰۰۶ دانش‌آموز دارد و یکی از بزرگ‌ترین مدارس آلمانی در آمریکای مرکزی به شمار می‌رود. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این مدرسه در اختیارتان قرار دهد:

https://www.lehrer-weltweit.de/schule/colegio-humboldt-san-jose-costa-rica






 

کد خبر 13274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =