مخالفت گسترده مردم صربستان با گردهمایی دگرباشان اروپا در بلگراد

برای نخستین با قرار بود درپایتخت صربستان اولین گردهمایی دگرباشان جنسی اروپا (یوروپراید) به مدت یک هفته از 12 تا 18 سپتامبر ( 21 تا 27 شهریور ) برگزار شود و رژه بزرگ نیز روز 26 شهریور انجام شود. حدود 130 رویداد پیش بینی شده بود از جمله :  مهمانی ها، کنسرت ها، نمایشگاه ها و اجراهای تئاتر. قراربود در طول هفته پانزده نماینده پارلمان اروپا ، کمیسر اروپایی برای برابری، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا و همچنین معاون رئیس دولت بلژیک نیز وارد بلگراد شود. هزاران نفر از مردم بلگراد در یک راهپیمایی بزرگ مخالفت خود را با برگزاری این گردهمایی اعلام کردند و از دولت خواستند مانع آن شود. الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان، گفت : یوروپراید که قرار بود در ماه سپتامبر برگزار شود، به تعویق افتاده است.ووچیچ گفت که این تصمیم با توافق اکثریت اعضای دولت گرفته شده است. موضوعی که مخالفان دولت آن را برخلاف قانون اساسی می دانند.

برای نخستین با قرار بود درپایتخت صربستان اولین گردهمایی دگرباشان جنسی اروپا (یوروپراید) به مدت یک هفته از 12 تا 18 سپتامبر ( 21 تا 27 شهریور ) برگزار شود و رژه بزرگ نیز روز 26 شهریور انجام شود. حدود 130 رویداد پیش بینی شده بود از جمله :  مهمانی ها، کنسرت ها، نمایشگاه ها و اجراهای تئاتر. قراربود در طول هفته پانزده نماینده پارلمان اروپا ، کمیسر اروپایی برای برابری، کمیسر حقوق بشر شورای اروپا و همچنین معاون رئیس دولت بلژیک نیز وارد بلگراد شود. هزاران نفر از مردم بلگراد در یک راهپیمایی بزرگ مخالفت خود را با برگزاری این گردهمایی اعلام کردند و از دولت خواستند مانع آن شود. الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان،  گفت : یوروپراید که قرار بود در ماه سپتامبر برگزار شود، به تعویق افتاده است.ووچیچ گفت که این تصمیم با توافق اکثریت اعضای دولت گرفته شده است. موضوعی که مخالفان دولت آن را برخلاف قانون اساسی می دانند.

تحلیل موضوع

این رویدادی است که تاکنون در صربستان در این ابعاد سابقه نداشته است. راهپیمایی های دگرباشان در سال های گذشته بصورت بسیار محدود و در یک روز با محافظت شدید پلیس برگزار می شد. امسال اما تدارک یک راهپیمایی صدهزار نفری که اکثریت آنها از خارج از صربستان وارد می شوند دیده شده است . برنامه های تبلیغاتی گسترده ای نیز پیش بینی شده است از جمله اعزام اکیپ های دو سه نفره از دگرباشان برای اعزام به مدارس و تببین دیدگاهها و نگرش های آنان و حتی پخش فیلم هایی در این زمینه .

گوران میلتیچ Goran Miletić سازمان دهنده یوروپراید گفته است این رویداد با کمک فنی دولت صربستان برگزار می شود، اما خاطرنشان کرده است که سازماندهی چنین رویدادی آسان نیست، زیرا "چیزهایی از این دست در بین مردم صربستان بیش از حد محبوب نیست." در عین حال معتقد است فکر نمی کند که در جامعه مقاومت بیش از حد برای برگزاری یوروپراید وجود دارد. او می‌گوید: «این  مخالفت ها بیشتر از سوی محافل خاص سیاسی یا بخش‌هایی از جامعه است که در مورد واکسن‌ها بسیج شده‌اند، یا به تئوری‌های توطئه مختلف اعتقاد دارند.

کلیسای ارتدوکس صربستان (SPC)موضع رسمی را اعلام نکرده است و فقط گفته است به تصمیم دولت احترام می گذارد. برخی از رهبران حزب مترقی صربستان (SNS) از برگزارکنندگان درخواست می‌کنند که این رویداد را لغو کنند یا اگر این کار را نکردند، دولت باید این کار را انجام دهد.

از سوی دیگر شهردار بلگراد، الکساندر شاپیچ، اظهار داشت "که مطمئنا پرچم یورو پراید در مقابل مجلس شهر برافراشته نخواهد شد".

برخی احزاب سیاسی آشکارا خواستار لغو این رویداد شده بودنداسقف نیکانور در سخنرانی خود شرکت کنندگان در یوروپراید و آنا برنابیچ، نخست وزیر را نفرین کرد و خواستار استفاده از سلاح علیه جامعه دگرباشان شد.

فراخوان لغو یوروپراید نیز از سوی برخی پزشکان مطرح شده که معتقدند یوروپراید یک "بمب اپیدمیولوژیک بالقوه" است و خاطرنشان می کنند که "سازمان بهداشت جهانی در صربستان باید در مورد خطرات برگزاری آن رویداد در بلگراد اظهارنظر کند.

دفتر WHO در بلگراد اعلام کرد که "آبله میمون ها جمعیت همجنس گرایان را بیشتر تهدید می کند، اما این بیماری فقط جمعیت همجنس گرایان نیست و تماس جنسی تنها راه انتقال آن نیست." این دفتر می گوید که "توصیه آنها لغو تجمعات جمعی نیست، بلکه اطلاع رسانی به مردم در مورد خطرات عفونت است."

به عنوان یکی از استدلال‌های مخالف برگزاری یوروپراید، مشکل کوزوو ذکر شده است، زیرا طبق برخی ارزیابی‌ها «مسئله کوزوو اکنون حیاتی است و همه باید به آن بپردازند و ساماندهی پراید یک موضوع فرعی است.

از نظر سازمان دهندگان یوروپراید این مسئله با موضوع رهایی جامعه دگرباشان جنسی، حل مشکل خشونت و تبعیض مرتبط است و نباید با هیچ موضوع سیاسی دیگری مرتبط شود.

کد خبر 13301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =