سرمایه انسانی: چگونگی بهبود کیفیت زندگی قزاقستانی ها

سرمایه انسانی نیروی محرکه اصلی و مبنای رشد اقتصادی پایدار برای هر کشور توسعه یافته است. بر اساس برآوردهای بانک جهانی، در کشورهای پیشرفته، سرمایه انسانی حدود 70 درصد از ثروت ملی آنها است و 30 درصد باقیمانده بین منابع طبیعی و تولیدی توزیع می شود. در قزاقستان این رقم کمی بیش از 40 درصد است.

سرمایه انسانی نیروی محرکه اصلی و مبنای رشد اقتصادی پایدار برای هر کشور توسعه یافته است. بر اساس برآوردهای بانک جهانی، در کشورهای پیشرفته، سرمایه انسانی حدود 70 درصد از ثروت ملی آنها است و 30 درصد باقیمانده بین منابع طبیعی و تولیدی توزیع می شود. در قزاقستان این رقم کمی بیش از 40 درصد است.

چرا سرمایه گذاری در سرمایه انسانی مهم است؟

نمونه‌های زیادی در دنیا وجود دارد که کشورهایی که منابع طبیعی و دارایی‌های اقتصادی قابل توجهی ندارند، به لطف توسعه آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و مهارت‌های مردم به اوج بالایی رسیده‌اند. به عنوان نمونه، در سنگاپور، در غیاب منابع طبیعی غنی، آنها با سرمایه گذاری در درجه اول در سلامت و آموزش زنان به استانداردهای زندگی بالایی دست یافته اند. زنان سالم و باهوش نه تنها می توانند زایمان کنند، بلکه شهروندانی سالم و تحصیلکرده تربیت می کنند که در نهایت منافع بیشتری برای جامعه به همراه خواهد داشت.

بر اساس تعریف بانک جهانی، سرمایه انسانی دانش، مهارت و سلامتی است که افراد در طول عمر خود روی آن سرمایه گذاری کرده و انباشته می کنند.

این به آنها اجازه می دهد تا پتانسیل خود را به عنوان اعضای مفید جامعه برآورده سازند. سرمایه گذاری روی افراد از طریق بهبود تغذیه، مراقبت های بهداشتی، آموزش با کیفیت بالا، ایجاد شغل و آموزش مهارت ها انجام می شود. همه اینها به توسعه سرمایه انسانی کمک می کند، که شرط کلیدی برای پایان دادن به فقر شدید و ایجاد جامعه ای منسجم تر از نظر اجتماعی است.

در قزاقستان، سطح سرمایه انسانی در ثروت ملی هنوز در سطح پایینی است - بیش از 40٪. یعنی این حوزه برای ارتقای کیفیت زندگی مردم و همچنین کمک آنها به رفاه کشور نیازمند سرمایه گذاری است.

آرکن اوتنوف، معاون آژانس برنامه ریزی استراتژیک و اصلاحات، که به مسائل سرمایه انسانی و حوزه اجتماعی می پردازد، خاطرنشان می کند که شاخص های دیگری وجود دارد که نشان دهنده نیاز به توسعه این حوزه در قزاقستان است.

وی گفت :"واقعیت این است که پیش از شروع همه‌گیری، قزاقستان نتایج نسبتاً خوبی در شاخص سرمایه انسانی (HCI) طبق متدولوژی بانک جهانی نشان داد. برای دوره 2017-2019، مقدار HCI در سطح 0.79-0.81 با حداکثر مقدار ممکن 1 باقی مانده است. با این حال، در سال 2020، در مقابل پس‌زمینه پیامدهای منفی همه‌گیری، HCI در قزاقستان 1.3 برابر کاهش یافت و به 0.63 رسید. و این نشان می دهد که بهره وری آینده کودکی که امروز به دنیا می آید 37 درصد کمتر از آنچه با تحصیلات کامل و سلامت کامل انتظار دارد خواهد بود."

به گفته سخنران، برای معکوس کردن این روند منفی، انجام اقدامات به موقع و صحیح بسیار مهم است.

وظایف اولیه در مراقبت های بهداشتی و آموزشی

به طور کلی، موضوع سرمایه انسانی یک موضوع کلیدی در سیاست گذاری عمومی است. رئیس جمهور قزاقستان در تمام سخنرانی های خود بر توسعه این مولفه تاکید دارد. پیام شهریور رئیس جمهور نیز از این قاعده مستثنی نبود و وی ابتکارات خود را در این زمینه «سرمایه گذاری های راهبردی در آینده کشور» نامید.

در هر کشوری، از جمله در قزاقستان، مشکلات و چالش هایی در زمینه مراقبت های بهداشتی و آموزشی وجود دارد. اولویت های مختلف وجود دارد. در کشور ما مشکل شکاف روستا و شهر هم از نظر دسترسی به پزشکی واجد شرایط و هم از نظر تامین سطح تحصیلات یکسان وجود دارد. علاوه بر این، مشکل کمبود فضای مناسب دانش آموزی و تحت پوشش قرار دادن کودکان با آموزش پیش دبستانی و با کیفیت بالا وجود دارد.

یکی از محورهای سخنرانی رئیس دولت در اول شهریور ماه بحث آموزش بود.

چه مشکلاتی در آموزش و پرورش مدارس باید رفع شود

یکی از مشکلات اصلی سیستم آموزشی کشور کمبود فضای آموزشی و تفاوت کیفیت آموزش شهری و روستایی است.

ایشان  افزود:"امروز کشور همچنان دارای مدارس سه شیفت (147 واحد) و اورژانس (33 واحد)، مشکلات کمبود فضای آموزشی (420 هزار واحد) است. سطح پایینی از تجهیز مدارس به کلاس های درس با تغییرات جدید وجود دارد: زیست شناسی، فیزیک، علوم کامپیوتر و رباتیک. این مشکلات سال هاست که حل نشده و مانع سازماندهی یک فرآیند آموزشی با کیفیت می شود."

در عین حال، با در نظر گرفتن روندهای جمعیتی و مهاجرتی، این مشکلات روز به روز بدتر خواهد شد.

از سال آینده طرح ملی "مدرسه راحت" آغاز می شود که در چارچوب آن 800 هزار فضای آموزشی در سراسر کشور با افتتاح مدارس مدرن مجهز به اتاق های موضوعی با آزمایشگاه های آموزشی، زیرساخت های ورزشی، کتابخانه ها، سالن های غذاخوری ایجاد می شود.

"آرکن یوتنوف معتقد است که این پروژه نه تنها باید تقاضا برای مکان های آموزشی را برآورده کند، بلکه باید تفاوت کیفیت بین شهر و روستا را با فراهم کردن شرایط یکسان برای زیرساخت های آموزشی کاهش دهد."

مراقبت های پزشکی با کیفیت بالا برای جمعیت روستایی

برای حل این مشکل به نمایندگی از رئیس جمهور، طرح ملی «نوسازی بهداشت و درمان روستایی» در کشور انجام می شود. در چارچوب این طرح در روستاهایی که امکانات پزشکی وجود ندارد و یا در وضعیت نامناسبی قرار دارند، احداث ۶۵۵ مرکز بهداشتی اولیه شامل ایستگاه فلدشر مامایی، کلینیک‌های سرپایی و پایگاه‌های پزشکی در نظر گرفته شده است. همچنین شبکه ای متشکل از 32 بیمارستان چند رشته ای بین منطقه ای در سراسر کشور ایجاد می شود که ارائه خدمات اورژانسی، تخصصی و پزشکی با فناوری پیشرفته را به 4 میلیون نفر از روستائیان افزایش خواهد داد.

درآمد بالای جمعیت

افزون بر ارائه دارو و آموزش با کیفیت، توسعه سرمایه انسانی بدون درآمد مناسب برای جمعیت همچنان پیچیده خواهد بود.

اکنون در ساختار تولید ناخالص داخلی، بیشترین سهم را سود ناخالص کسب و کار و بنگاه ها - 61.5٪، اشغال می کند، در حالی که سهم دستمزد کارکنان 31.2٪ است، سهم مالیات بر تولید و واردات 7.3٪ است. این به طور قابل توجهی با ساختار کشورهای توسعه یافته متفاوت است، جایی که سهم دستمزد بیش از 45 درصد از تولید ناخالص داخلی است. این نشان می دهد که در قزاقستان منافع اقتصادی بیشتر در تجارت و شرکت ها متمرکز است.

در این راستا، رئیس جمهوری دستور داد تا روشی مشابه ایجاد کند که امکان بازنگری منظم دستمزدها را با در نظر گرفتن پارامترهای اقتصادی فراهم کند.

کارت دیجیتال خانواده

اغلب، اقدامات حمایت اجتماعی نیازهای واقعی شهروندان را در نظر نمی گیرد. این منجر به این واقعیت می شود که حمایت دولتی بین کسانی که به آن نیاز دارند و کسانی که به چنین حمایتی نیاز ندارند پراکنده است. و در نهایت زمانی به نتیجه می رسیم که اقدامات انجام شده منجر به بهبود رفاه مردم نشود.

در این راستا، رئیس جمهور به منظور افزایش هدفمندی اقدامات حمایتی اجتماعی از شهروندان، معرفی کارت دیجیتال خانواده، ابزاری برای ایجاد رفاه اجتماعی برای خانواده ها و شناسایی فعال نیازمندان بر اساس بانک های اطلاعاتی دولتی معرفی شد.

توسعه سرمایه انسانی فرآیندی چند عاملی است که به چیزهای زیادی بستگی دارد. بنابراین، اثربخشی اجرای وظایف تعیین شده، موفقیت کشور در این عرصه را نیازمند رویکردی یکپارچه می‌کند. اما در این فرآیند مشارکت فعال خود شهروندان در تقویت سلامت، آموزش و مهارت های آنان حائز اهمیت است.

ملاحظه

سرمایه انسانی مهم ترین منبع ایجاد تحول و داشتن چشم انداز روشن و پویا برای آینده است. تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که در صورت توجه لازم به  سرمایه انسانی که موتور محرک تحول اساسی هر کشور است ، می توان شاهد موفقیتهای پرشمار در عرصه های مختلف بود.

با توجه به محدودیت منابع ، افزایش رو به رشد جمعیت و سیاستهای جدید دولت قزاقستان ، ضروری است راهکار جدیدی برای دست یابی به منابع و افزایش درآمد صورت گیرد.، سرمایه انسانی پویا و متحول می تواند رسیدن به اهداف و چشم انداز را سرعت بیشتری ببخشد و گام نخست و با اهمیت برای رسیدن به کشور توسعه یافته توجه به سرمایه انسانی و به ویژه توجه به سرمایه جوانان است و بهبود کیفیت زندگی شهروندان مهمترین گام برای حرکت به سمت توسعه پایدار می باشد. به نظر می رسد دولتمردان این کشور در تلاش هستند کاستی های گذشته را به مرور مرتفع و با استفاده از تجربیات دیگر کشورها ، با برنامه ریز ی مناسب طی برنامه های کلان اعلام شده از سوی دستگاههای مسئول به اهداف ترسیم شده دست یابند.

نویسنده: رابیگا نوربای

https://www.inform.kz/ru/chelovecheskiy-kapital-kak-budet-povyshat-sya-kachestvo-zhizni-kazahstancev_a3987909

کد خبر 13599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =