مسجد بانیا باشی در صوفیه

زمانی ۷۰ مسجد در صوفیه وجود داشت، اما امروزه مسجد بانیا باشی تنها مسجدی است که هنوز فعال است. این بنا در سال ۱۵۷۶ توسط بزرگترین معمار عثمانی که سازنده مسجد سلطان سلیم در ادرنه و مسجد آبی استانبول بود یعنی معمار سینان طراحی شد.

زمانی ۷۰ مسجد در صوفیه وجود داشت، اما امروزه مسجد بانیا باشی تنها مسجدی است که هنوز فعال است. این بنا در سال ۱۵۷۶ توسط بزرگترین معمار عثمانی که سازنده مسجد سلطان سلیم در ادرنه و مسجد آبی استانبول بود یعنی معمار سینان طراحی شد.این مسجد زیبا یک بنای تاریخی معمولی از معماری عثمانی است که به مرکز شهر صوفیا رنگ می بخشد. بانیا باشی به معنای "حمام های زیاد" است و نام آن از حمام های مرکزی کشور همسایه Tsentralnata Banya گرفته شده است. "بانیا" کلمه ترکی برای حمام است.

نمای بیرونی چندان خاص نیست، اما فضای داخلی کاملاً تماشایی است. دیوار شرقی با کاشی‌های آبی، کاشی‌های خوشنویسی با استناد به متون قرآنی پوشانده شده است و از آنجایی که نمایش چهره‌های انسانی در هنر اسلامی ممنوع است، کاشی بزرگی با تصویر کعبه، مسجد مکه وجود دارد. با این توضیح که همه مسلمانان باید حداقل یک بار در عمر خود به حج یا زیارت بروند.

آنچه برای مسجد قابل توجه است سقف گنبدی آن است که پس از سقوط کمونیسم به طرح اولیه خود بازسازی شد. همچنین با خط نفیس تزئین شده است. گنبد ۱۵ متر قطر دارد و این ساختمان تنها نمونه باقیمانده در بلغارستان از سقف گنبدی روی پایه مکعبی است. همچنین خرابه های یک حمام در مجاورت مسجد وجود دارد.

مؤذن هر روز ۵ بار نمازگزاران را با بلندگوی روی مناره به نماز فرا می خواند (تصمیمی برای کاهش صدا گرفته شده است زیرا باعث ایجاد مزاحمت برای ساکنان اطراف می شود!). حدود ۷۰۰ نمازگزار می توانند در مسجد جا شوند. روزهای جمعه که همه نمازگزاران برای اقامه نماز در داخل مسجد جا نمی ­گیرند فضای اطراف مسجد پر جنب و جوش است.

مسجد بانیا باشی به طور رسمی به عنوان یک جاذبه توریستی باز نیست و هزینه ورودی ندارد. بازدیدکنندگان در خارج از اوقات نماز، از جمله زنان، در صورتی که لباس پوشیده باشند، پذیرفته می شوند. بازدیدکنندگان باید هنگام ورود کفش های خود را در بیاورید. آنها می­توانند از داخل مسجد عکس بگیرند، البته در صورتی که کسی مشغول اقامه نماز نباشد.

منبع :

http://www.sofia-guide.com/attraction/banya-bashi-mosque-sofia/

کد خبر 13626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =