پنل دیپلماسی فرهنگی با حضور طیف گسترده‌ای از متخصصان و کارشناسان فرهنگی

مؤسسه ملی مطالعات توسعه فرهنگی پنل عمومی "فرهنگ و دیپلماسی" را با هدف آغاز گفتگو و بهبود تحقیقات دیپلماسی فرهنگی برگزار کرد. نویسندگان مقالات مجله فرهنگ و موضوع آن «فرهنگ و دیپلماسی» منتشر شده توسط مؤسسه و همچنین حلقه گسترده‌تری از گفتگوکنندگان از حوزه‌های مختلف در این پنل شرکت داشتند. سازمان‌دهنده موضوع و مجری بحث، الکساندرا کولاکوویچ، گفت که هدف این پنل این است که طیف گسترده‌ای از متخصصان و کارشناسان فرهنگی را در موضوع روابط بین فرهنگ و دیپلماسی وارد کند.

پنل دیپلماسی فرهنگی در بلگراد

https://www.politika.rs/thumbs/upload/Article/Image/2022_11/677z381_ppp-63851fc447405.jpg

مؤسسه ملی مطالعات توسعه فرهنگی پنل عمومی "فرهنگ و دیپلماسی" را با هدف آغاز گفتگو و بهبود تحقیقات دیپلماسی فرهنگی برگزار کرد.

نویسندگان مقالات مجله فرهنگ و موضوع آن «فرهنگ و دیپلماسی» منتشر شده توسط مؤسسه و همچنین حلقه گسترده‌تری از گفتگوکنندگان از حوزه‌های مختلف در این پنل شرکت داشتند.

سازمان‌دهنده موضوع و مجری بحث، الکساندرا کولاکوویچ، گفت که هدف این پنل این است که طیف گسترده‌ای از متخصصان و کارشناسان فرهنگی را در موضوع روابط بین فرهنگ و دیپلماسی وارد کند.

کولاکوویچ گفت: "هدف نهایی تدوین استراتژی هایی است که می تواند در برنامه های رسمی دولت، اعم از سیاست خارجی، فرهنگی و علمی گنجانده شود."

لیلیانا روگاچ میاتوویچ، دانشیار دانشکده هنرهای دراماتیک ارزیابی کرد که ما شاهد درگیری های جهانی و تغییر معنای دیپلماسی فرهنگی هستیم. روگاچ میاتوویچ، همچنین گفت توسعه روابط فرهنگی از طریق پروژه ها، برنامه ها و تبادلات خاص دائمی است.

روگاچ میاتوویچ با هشدار به اینکه دیپلماسی فرهنگی اغلب با تبلیغات همراه است، گفت صربستان در ایجاد یک مدل منسجم از سیاست فرهنگی شکست خورده است.

روگاچ میاتوویچ گفت: «ما نمونه‌های روشنی از اشتیاق افراد را می‌بینیم، اما راه‌حل‌های سیستمی نداریم، من در مورد اسناد استراتژیک صحبت نمی‌کنم، بلکه در مورد رویکردی بلندمدت صحبت می‌کنم که موفق شود ناپیوستگی‌های گذشته را از بین ببرد.»

مشاور علمی مؤسسه علوم اجتماعی در بلگراد، اوگنین پریبیچویچ، خاطرنشان کرد که ما در دوران تغییرات باورنکردنی زندگی می کنیم که در دیپلماسی نیز در حال وقوع است.

به گفته وی، امروز نخست وزیران، روسای جمهور و وزرای کشورهای مختلف با تلفن همراه صحبت می کنند و اغلب اتفاق می افتد که سفرا از این موضوع اطلاعی ندارند زیرا فراموش می کنند به آنها اطلاع دهند.

پریبیچویچ ارزیابی کرد که در دنیای توسعه فناوری، فرهنگ در دیپلماسی اهمیت پیدا کرده است که مانند اقتصاد غیر قابل جایگزینی است.

پریبیچویچ با یادآوری دوران سفارت خود در برلین و لندن گفت که تعداد زیادی گردهمایی با عناصر مختلف فرهنگ ما ترتیب داده شده است و تجربه نشان داده است که عوامل محدود کننده زبان، پول و رسانه ها هستند.

پریبیچویچ تاکید کرد: از طریق ستارگان بزرگ فرهنگ، فیلم، موسیقی و مد ما می توانیم به دستاوردهای زیادی برسیم.

پریبیچویچ هشدار داد که تصویر صربستان در غرب هنوز با دهه 1990 مرتبط است.

نمانیا رادونجیچ، استادیار دانشکده فلسفه در بلگراد، یادآور شد که یوگسلاوی سوسیالیستی و غیرمتعهد دیپلماسی فرهنگی توسعه یافته ای در قبال غرب داشت، زیرا اولین وظیفه این بود که از دیگر کشورهای شرقی متمایز شود.

نونا داکوویچ، استاد دانشکده هنرهای دراماتیک، از جمله یادآور شد که یوگسلاوی فیلم‌هایی را نامزد اسکار کرد که در ژانر جهانی صحبت می‌کردند و نه به معنای تجلیل ملی.داکوویچ گفت که صربستان مدرن شروع به استفاده از کانال‌های قدرت نرم به شیوه‌ای متفاوت کرده است تا هویت ملی خود را نشان دهد.

ملادن لیشانین، کارشناس موسسه مطالعات سیاسی خاطرنشان کرد که ایالات متحده موفق ترین بازیگر در استفاده از قدرت نرم پس از جنگ جهانی دوم است.

لیشانین گفت که نویسندگان و آهنگسازان، ستون‌های اصلی حضور روسیه برای قرن‌ها، کمکی به جلوگیری از انحراف افکار عمومی غرب علیه روسیه پس از حمله به اوکراین نکردند.

ایوانا وسیچ، محقق ارشد موسسه موسیقی شناسی آکادمی علوم و هنر صربستان  SANU، ارزیابی کرد که قدرت دیپلماسی فرهنگی محدود است، به خصوص وقتی صحبت از روابط در منطقه می شود. به گفته او، گذشته پر فراز و نشیب که درگیری های جدی در دهه 1990 و جنگ جهانی دوم به دوش کشیده شده است، بدون اجماع در مورد آنچه اتفاق می افتد، "بار سنگینی بر تمام تلاش های فرهنگی می گذارد".

وسیچ تصریح کرد: ما باید نگرش و موضع روشنی نسبت به خود داشته باشیم تا بتوانیم در حوزه دیپلماسی فرهنگی اثری داشته باشیم.

تحولات در روابط بین‌الملل در دهه‌های اخیر منجر به ایجاد جهانی وابسته به هم با چالش‌های جهانی شده است که پیامدهای مهمی برای تنوع فرهنگی و روابط بین ملت‌ها دارد. هدف این کنفرانس گفت‌وگویی آزاد درباره مفاهیم، ​​سیاست‌ها و ابزارهای موجود دیپلماسی فرهنگی و روابط فرهنگی و همچنین ترسیم چارچوب پارادایم‌ها و چشم‌اندازهای جدید برای آینده بود.

موسسه ملی مطالعات توسعه فرهنگی که امسال پنجاه و پنجمین سال تاسیس خود را پشت سر می گذارد تنها موسسه در زمینه پژوهش های کاربردی و سیاست های فرهنگی است. بحث دیپلماسی فرهنگی از مهمترین موضوعات مورد توجه در مباحث فرهنگی میان صاحبنظران این کشور است.

1401/09/08

کد خبر 13867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =