دیدار وزیر امورخارجه با ایرانیان مقیم صربستان

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در دومین و آخرین روز سفر خود به بلگراد عصر دوشنبه 14 آذرماه 1401 با ایرانیان مقیم صربستان دیدار و گفتگو کرد . در این نشست خانواده های ایرانی، تجار و دانشجویان شاغل به تحصیل در این کشور حضور داشتند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در دومین و آخرین روز سفر خود به بلگراد عصر دوشنبه 14 آذرماه 1401 با ایرانیان مقیم صربستان دیدار و گفتگو کرد . در این نشست خانواده های ایرانی، تجار و دانشجویان شاغل به تحصیل در این کشور حضور داشتند.

در ابتدای این نشست امیرپورپزشک رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران ضمن خیرمقدم و خوشامد به مهمانان و هموطنان مقیم در سخنانی گفت: موضوع ایرانیان مقیم خارج از کشور از اولویت های دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی است. دراین راستا همه دستگاهها بخصوص وزارت امورخارجه و سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی که مستقیما با ایرانیان خارج از کشور در ارتباطند نسبت به برنامه ریزی و رسیدگی به مسائل هموطنان مقیم اهتمام ویژه دارند.

یک نشانه این عزم و اهتمام همین نشست امشب است که جناب آقای دکتر امیرعبداللهیان علیرغم این سفرکوتاه دیدار با هموطنان عزیز را در برنامه اصلی خود قراردادند و تفاوتی ندارد که در کشوری تعداد ایرانیان کم است یا زیاد. آنچه اهمیت دارد ارزش تک تک هموطنانی است که پرچمداران فرهنگ و هویت ایرانی و مدافع منافع ملی و عزت کشور هستند.در چارچوب این سیاست سفارت جمهوری اسلامی ایران  و رایزنی فرهنگی تلاش می کنند ارتباط مستقیم و مستمر و حتی روزانه با هموطنان عزیز داشته باشند.

رویکرد این است که هموطنان مقیم نه تنها مخاطب اصلی برنامه های فرهنگی باشند بلکه خود نیز درمعرفی و ترویج فرهنگ ایرانی و برنامه های فرهنگی نقش آفرین باشند و این مطلبی است که برای تقویت آن تلاش می کنیم

وی در ادامه گفت: صربستان کشوری است که بالاترین و بهترین سطح مناسبات را در همه عرصه ها ازجمله در زمینه فرهنگی داریم. ایران به دو دلیل اصلی جایگاه و احترام ویژه ای در افکار عمومی و در میان بسیاری از نخبگان این کشور دارد. اول فرهنگ و تمدن و تاریخ غنی و با شکوه و دوم استقلال طلبی و عدالت طلبی،  مقاومت و ایستادگی در برابر همه فشارها، تحریم ها، توطئه های نظام سلطه. به همین دلیل فرصت ها و ظرفیت های خوبی برای فعالیت های فرهنگی در اختیار ما قراردارد.

درادامه رشید حسن پورسفیر جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی ضمن خیرمقدم به وزیر امورخارجه و هیات همراه و همچنین تشکر از هموطنان حاضر در نشست گفت: تعداد ایرانیان مقیم در صربستان که در سفارت ثبت شده‌اند حدود 300 نفر است . تعداد قابل توجهی از این تعداد یعنی حدود ۱۰۰ نفر آنها دانشجویان ایرانی هستند که در قالب بورسیه "جهان در صربستان" مشغول تحصیل در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و ... هستند. سفیر ایران افزود «ایرانیان در این کشور از موقعیت و جایگاه بسیار خوبی برخوردارند و نزد مردم صربستان بسیار محترم هستند».

پس از سخنان سفیر کشورمان، سه نفر از دانشجویان به نمایندگی از دانشجویان مقیم طی سخنانی دیدگاهها و پیشنهادهای خود را از جمله در زمینه ارز دانشجویی، پرواز مستقیم به بلگراد و راههای افزایش همکاری های اقتصادی و تجاری بیان کردند.

همچنین برخی ایرانیان مقیم درگفتگوی مستقیم با دکتر امیرعبداللهیان مسائل و درخواست های خود را مطرح کردند.

در این نشست سارا فلاحی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی که در سفر وزیر خارجه کشورمان به صربستان حضور داشت، در جمع ایرانیان مقیم این کشور، گفت: برای حفظ این قطعه درخشان که از تاریخ تمدن دنیا به ما متعلق است، به هم‌افزایی فکری و مراودات بسیار زیاد و قوی‌تری نیاز داریم.

وی ادامه داد: برای بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس، تک‌تک ایرانیان در هر کجای دنیا ارزشمند هستند و دنبال این هستیم که بتوانیم حقوق این عزیزان را احقاق کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: در مجلس دنبال این هستیم که بتوانیم به راهکارهایی برسیم که بتوانیم از حقوق تک‌تک ایرانیان در هر کجای دنیا حمایت کنیم. وی افزود: شما ایرانیان فهیم و با اصالت تلاش کنید که ارتباط‌تان را با سرزمین‌تان بیشتر کنید، مراودات‌تان را افزایش دهید و هر جا که فکر می‌کنید ما می‌توانیم کمک کنیم، حتما ما را در جریان بگذارید.

 سپس دکتر امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه در جمع ایرانیان مقیم با ابراز خوشحالی از دیدار با هموطنان مقیم در سخنانی اظهار داشت:

سیاست خارجی ما در چارچوب سیاست خارجی متوازن با اولویت نگاه به همسایگان و آسیاست. ما با ایجاد توازن در هر جایی که منافع برای ملت باشد، حاضریم اما متناسب با منافع در غرب و شرق  حضور داریم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: امروز علیرغم  فشار ناعادلانه غرب در همه عرصه های صادرات نفتی و غیر نفتی در موقعیت خوبی قرار داریم.وی با  اشاره به فوت مهسا امینی در بیمارستان کسری این سوال را مطرح کرد که  چرا باید آمریکا و غرب برای مرگ مهسا امینی اظهار نگرانی کنند؟

وزیر خارجه با اشاره به این که مهسا امینی ۱۲ سال پیش مبتلا به بیماری بوده  و جراحی غده هیپوفیز شده است، گفت: ما ایرانی ها مردمان عاطفی هستیم. در اغتشاشات اخیر در ایران خانم ۴۱ ساله  تبعه یکی از کشورهای  غربی در شهری دستگیر شد که وظیفه داشت ماهرانه از تجمعات فیلمبرداری کند که مثلا  اگر ۲۰۰ نفر مطالبات دارند از طریق کواد کوپتر و با امکانات فنی ۲۰۰ نفر را ۲۰۰۰ نفر نشان دهد و  دستگاه‌های اینترنت پرسرعت  در اختیار داشت یاتبعه دیگری از غرب در زادگاه مهساامینی دستگیر شد که در اعترافاتش گفت سرویس امنیتی ما مسئولیت داده بود که  باید وضعیت را به خشونت حداکثری برسانید و ایران را به آشوب بکشانید تا در میز مذاکرات شروط ما را بپذیرد و برای این کار باید به منزل مهسا بروی  از لوازم شخصی اش که احساسات را جریحه دار می‌کند در فضای مجازی تصویر و کلیپ منتشر کنی.وی تاکید کرد: پاسخ مطالبه مسالمت آمیز باید در چارچوب وظایف ایران  و قانون اساسی  داده شود.

امیرعبداللهیان با بیان این که در دو و نیم ماه گذشته چون پلیس حق استفاده از سلاح نداشت ۶۷ نیروی پلیس با سلاح سرد و گرم آمریکایی و اسرائیلی کشته شدند و چند هزار نیروی پلیس مصدوم شدند، گفت:

در دنیایی زندگی می‌کنیم که از نظر آمریکا و برخی متحدین غربی اش تروریست خوب و بد داریم اگر در راستای کاخ سفید باشد خوب است اگر از عواطف ایران سو استفاده کند خوب است.اعتراضات خوب و بد داریم اگر با سلاح گرم در ایران باشد خوب است.

وزیر خارجه با اشاره به این که قبول داریم ایرادات و اشکالاتی وجود دارد تاکید کرد:  نمی‌خواهیم توافقی داشته باشیم که پایدار نباشد و منافعش به ایرانیان نرسد.

14/09/1401

کد خبر 13939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =