دولت ژاپن از سالیان طولانی پس از جنگ، توسعه جایگاه و قدرت نرم خود در میان جهانیان را در دستور کار قرار داده است که نمونه آن کمک به کشورهای جهان سوم و یا در حال توسعه و اختصاص وام های بلا عوض علاوه بر کمک های فنی است که توانسته در کنار توسعه تکنولوژی و ... نفوذ این کشور را افزایش بدهد.

مقدمه :

دولت ژاپن از سالیان طولانی پس از جنگ، توسعه جایگاه و قدرت نرم خود در میان جهانیان را در دستور کار قرار داده است که نمونه آن کمک به کشورهای جهان سوم و یا در حال توسعه و اختصاص وام های بلا عوض علاوه بر کمک های فنی است که توانسته در کنار توسعه تکنولوژی و ... نفوذ این کشور را افزایش بدهد.

از جمله این اقدامات، کمک های فراوان به کشورهای آفریقایی است که به ویژه اخیرا پس از برگزاری اجلاس ticad  با جدیت بیشتری دنیال گردید است.

مطلب:

ژاپن به منظور تهیه ماشین آلات برای پردازش و ارزش افزوده محصولات خود تسهیلات اعتباری در اختیار کشاورزان دهقان غنا قرار می دهد.

سفیر ژاپن در غنا، آقایTsutomu Himeno  که این موضوع را اعلام کرد، گفت: هدف از این اقدام این است که کشاورزان دهقانی غنا بتوانند برای کسب درآمد بیشتر به محصولات خود بیفزایند  و این برنامه از کاشت دولت برای توسعه غذا و مشاغل که به دنبال افزایش تولید و بهبود وضعیت معیشت کشاورزان است پرده برداری می نماید.

وی افزود : در این برنامه تعمیق روابط دو جانبه غنا و ژاپن مورد توجه قرار گرفته است که همزمان با سفر رئیس جمهور غنا به ژاپن برای هفتمین کنفرانس بین المللی توسعه آفریقا در توکیو (TICAD) محقق گردید که پشتیبانی از بخش کشاورزی بخش اصلی پشتیبانی ژاپن از کشورها و از جمله غناست.

سفیر ژاپن در غنا گفت: ژاپن بر اساس نیاز کشورهای ذی نفع از پروژه هایی پشتیبانی می کند و تمرکز حمایت کشاورزی از غنا بر افزایش تولید برنج خواهد بود.

علاوه بر این ، آقای Tsutomu گفت: ژاپن برای جلوگیری از شیوع بیماری ها همکاری با غنا را در بخش بهداشت گسترش می دهد زیرا سالم ماندن راحت تر از معالجه است و ژاپن همچنین برای تقویت مهارت ها برای افزایش بهره وری، آموزش فنی و حرفه ای را به غنایی ها نیز ارائه می دهد.

در همین رابطه باید گفت که سرمایه گذاران ژاپنی علاقه مند هستند که در زمینه های خودرو، محصولات پزشکی و تغذیه، انرژی، نفت و اکتشاف گاز طبیعی و تولید برق در غنا سرمایه گذاری کنند و ژاپن روابط خود با غنا را گرامی داشته و متعهد به تعمیق روابط برای منافع متقابل است.

دیدگاه غنا

مقامات غنایی هم در این ارتباط تاکید دارند که کشاورزان غنایی تلاش های زیادی را برای افزایش تولید به کار برده اند اما فاقد امکانات ذخیره سازی برای حفظ محصول یا هرگونه تجهیزات برای پردازش محصول هستند، بنابراین تصمیم دولت ژاپن برای تأمین تسهیلات اعتباری به کشاورزان خبر خوبی بود زیرا این امر به تولید غنا می افزاید و رونق مالی کشاورزان دهقانی را بهبود می بخشد , این اقدام بخشی از محرک صنعتی سازی کشور است

نکته اصلی در این پروژه کاهش فقر است و کشاورزان باید ماشین آلات لازم برای افزودن و فرآوری محصول را داشته باشند ضمن آن که ژاپن برای استفاده از الگوی آموزش فنی و حرفه ای خود برای آموزش غنائی ها اهتمام جدی داشته زیرا این امر باعث ایجاد نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز برای پشتیبانی از توسعه غنا می شود.

ملاحظات:

۱- کمک های مالی، فنی و علمی به کشورهای جهان سوم و در حال توسعه به عنوان یکی از سیاست های جدی ژاپن همواره مورد توجه بوده و موسسات مختلفی همچون جایکا فعالیت های گسترده ای را در اینز مینه داشته و دارند.

۲- ژاپن با استفاده از این امکان و با رویکردی  غیر تحمیلی و استعماری در واقع توانسته قدرت نرم خود را در بسیاری از کشورها به خوبی توسعه بخشد که نمونه های فراوان ان را در کشورهای آفریقایی و آسیایی می توان مشاهده نمود.

۳- ژاپن در همین راستا در ایران نیز در حوزه محیط زیست، آب، تحقیقات، دریاچه ارومیه، آموزش نیروی ماهر و ... در قالب دوره های مختلف آموزشی، همکاری های علمی، وام های بلاعوض و ... فعالیت داشته و توانسته جایگاه مناسبی را در داخل کشور به دست آورد.

کد خبر 1422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =