فضای رسانه ای در غرب و در ماههای اخیر به ویژه در آلمان، فضایی کاملا ضد ایرانی و ضد نظام جمهوری اسلامی ایران است. هر چه منسوب به ایران باشد یا نمادی از جمهوری اسلامی ایران باشد از نظر رسانه های غربی باید در زیر ضربات تحریفها و دروغ های رسانه ای نابود شود. سردار حاج قاسم به طور خاص مورد نفرت رسانه های غربی است. از این رو آنها که مستمرا برای تحریف شخصیت این قهرمان مدافع آزادی در تلاش هستند، هرگز اجازه نمی دهند تا کسی از شخصیت واقعی حاج قاسم سخن به میان آورد. هر صدا و قلمی که در این مسیر باشد با انواع ابزارها تخطئه می کنند. در چنین این فضای بسته و محدودی دکتر مارکوس فیدلر دل به دریا زده و به مناسبت بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سردار بزرگ اسلام و ایران چند مقاله به نگارش در آورده است. متن زیر ترجمه یکی از مقالات وی با عنوان نقش سلیمانی در نابودی داعش است.

فضای رسانه ای در غرب و در ماههای اخیر به ویژه در آلمان، فضایی کاملا ضد ایرانی و ضد نظام جمهوری اسلامی ایران است. هر چه منسوب به ایران باشد یا نمادی از جمهوری اسلامی ایران باشد از نظر رسانه های غربی باید در زیر ضربات تحریفها و دروغ های رسانه ای نابود شود. سردار حاج قاسم به طور خاص مورد نفرت رسانه های غربی است. از این رو آنها که مستمرا برای تحریف شخصیت این قهرمان مدافع آزادی در تلاش هستند، هرگز اجازه نمی دهند تا کسی از شخصیت واقعی حاج قاسم سخن به میان آورد. 

هر صدا و قلمی که در این مسیر باشد با انواع ابزارها تخطئه می کنند. در چنین این فضای بسته و محدودی دکتر مارکوس فیدلر دل به دریا زده و به مناسبت بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سردار بزرگ اسلام و ایران چند مقاله به نگارش در آورده است. متن زیر ترجمه یکی از مقالات وی با عنوان نقش سلیمانی در نابودی داعش است. 

ظهور شبه نظامیان تروریستی داعش و تأسیس خلافت

در اولین روز از ماه رمضان ۱۴۳۶ که مصادف با ۲۹ ژوئن ۲۰۱۴ است (8 تیر 1393)، شبه نظامیان تروریستی داعش با معرفی رئیس شبه نظامیان تروریستی، ابوبکر بغدادی که اکنون خود را «خلیفه ابراهیم» می نامد، اعلام خلافت کردند. البغدادی در فوریه ۲۰۰۴ به گفته ارتش آمریکا در فلوجه اسیر شد و سپس ده ماه را در کمپ بوکا گذراند که «مدرسه القاعده» محسوب می شد. جیمز اسکایلار جروند، افسر امنیتی  سابق کمپ بوکا، این اردوگاه را «فضای پر فشار برای افراط گرایی (عبارت دقیق تر در ترجمه زودپز برای افراط گرایی)» نامید.  عجیب به نظر می رسد که یک اردوگاه زندان در آمریکا، محل ملاقات تروریست ها محسوب می شد و به آنها این فرصت را می داد که تماس برقرار کنند و خود را برای مبارزه آموزش دهند و به همین دلیل کاملا قابل قبول به نظر می رسد که بسیاری از این تروریست ها توسط سازمان های آمریکایی جذب شده اند. فرمانده عالی سابق ناتو، ژنرال آمریکایی به نام وسلی کلارک، در این باره اظهار نظر کرد: «ما هیولای فرانکنشتاین را خلق کردیم.» در هر صورت البغدادی با افسران ارتش سابق در کمپ بوکا تماس گرفت که پس از آن به عنوان رهبر داعش بالا رفت و موفقیت بی سابقه چند سال آینده را برای خودش ممکن کرد. 

پیشروی داعش در بغداد

«خلافت» پس از اعلام آن، جاذبه خاصی را برای سلفی های جوان در سراسر جهان ایجاد کرد و آنها را به مبارزه برای تحقق رویای خود از یک دولت اسلامی در خاک داعش دعوت کرد. هزاران مرد و دختر جوان در اروپا با تبلیغات داعش اغوا شدند و از طریق ترکیه وارد منطقه رزمی شدند که منجر به افزایش بی وقفه تعداد جنگجویان داعش شد. برخی از «جهادگران» جوان از آلمان نیز وارد خاک تحت سلطه داعش شدند.

 شبه نظامیان تروریستی داعش در تابستان ۲۰۱۴ برای حمله به عراق رفتند. داعش تنها با ۱۵۰۰ تا 2000 جنگجو، شهر موصل را با جمعیت ۱٫۵ میلیون نفر در ۶ ژوئن ۲۰۱۴ تصرف کرد که پلیس و ارتش آن رسماً 25000 تن بودند. مجموعه ای از بمب گذاری های انتحاری در این شهر و پیشروی جنگجویان داعش در آن سوی مرز سوریه در وانت ها ، نظامی های عراقی را به عقب راندند. در نتیجه مقدار زیادی سلاح و مهمات به دست داعش افتاد. علاوه بر این حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار از بانک ها غارت شد.

داعش در پیشروی خود در عراق با نارضایتی گسترده جمعیت اهل سنت نسبت به سیاست های شکست خورده الملکی نخست وزیر عراق مواجه شد. در مبارزه با ارتش عراق، همچنین غسل تعمید «ارتش مردان» به عنوان ابزاری بود.

پس از تصرف شهر موصل در شمال عراق، البغدادی رهبر داعش در ژوئن ۲۰۱۴ خلافت داعش را در اینجا اعلام کرد. در ژوئن ۲۰۱۴ داعش شهر تکریت در عراق زادگاه صدام حسین را تصرف کرد. پیشروی بیشتر بر بغداد و سقوط شهر قریب الوقوع به نظر می رسید. چه کسی باید این دولت جهانی را متوقف کند؟

ماموریت سردار سلیمانی نقطه عطف بود 

حضور سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران بود که جزر و مد را چرخانید و برنامه های داعش را خنثی کرد. این توصیه نظامی کارشناسی او بود که مانع از تصرف بغداد و اربیل شد و حملات داعش را دفع کرد. سلیمانی به عنوان یک «فرمانده بی نظیر» توصیف شده است، که نیروهای شیعه و کرد را در مبارزه با داعش و عملیات مشترک هماهنگ گرد هم آورد. شکست داعش نتیجه مشارکت غیرمعمول سربازان عراقی و کرد بود که از طریق تلاش ها و توصیه های سردار سلیمانی به وجود آورد.

در جریان آزاد سازی شهر آمرلی عراق از محاصره داعش در تابستان ۲۰۱۴، سلیمانی در ابتدا به عنوان مستشار نظامی  از شبه نظامیان عراقی حمایت کرد. این شهر که مدت طولانی بود مه در محاصره داعش قرار داشت اولین شهر عراق بود که در برابر حمله  بزرگ داعش مقاومت کرده بود. در اینجا نیز سلیمانی نیروهای عراقی و کرد را گرد هم آورده بود و عملیات آنها را هماهنگ کرده بود.

سلیمانی در حمله بزرگ به تکریت در مارس ۲۰۱۵ فرماندهی تیپ بدر شیعیان را در دست گرفت که می توان آن را بزرگترین حمله علیه داعش تا به امروز محسوب کرد. این یک حمله موفق بود و اولین شکست بزرگ برای داعش بود. این موفقیت ها به گونه ای بود که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا علناً به شایستگی های سلیمانی در آزادی تکریت - نقش این مرد در مبارزه با داعش- که اکنون به عنوان یک تروریست او را می شناسند- اذعان کرد.

با گذشت زمان، این امکان به وجود آمد که داعش بیشتر و بیشتر در عراق عقب رانده شود. قاسم سلیمانی نقشی را بازی کرد که نمی توان آن را مورد ارزیابی قرار داد. سردار سلیمانی نه تنها استراتژیست نظامی با استعدادی بود، بلکه شخصیتی بود که می توانست رقبا و دشمنان را گرد هم بیاورد و حتی آشتی کند. حتی مفسر ARD راینهارد باومگارتن به این سوال پاسخ می دهد که آیا سردار سلیمانی فقط یک اسب جنگی نظامی ساده است: «نه، این مرد یک استاد با استعداد بود. او گروه ها و افرادی را گرد هم آورده است که واقعا نمی توانند با هم کار کنند. به عنوان مثال در عراق جایی که شبه نظامیان شیعه رقیب را گرد هم آورده است و همچنین موفق شده است گروه های سنی را برای مقاصد خودش مهار کند.» سلیمانی در نهایت شیعیان و سنی ها از جمله مسلمانان و مسیحیان را در عراق در مبارزه مشترک با داعش گرد هم آورده است و در آنجا نیز مورد احترام همگان قرار می گیرد و به خاطر رهایی از داعش از او قدردانی می شود.  

قاسم سلیمانی شخصاً فرماندهی عملیاتی با نام رمز فجر ۳ را در دست گرفت و  حمله نظامی برای آزاد سازی شهر بوکمال در شرق سوریه و هم مرز با عراق را برنامه ریزی و هماهنگ کرد. شهر اشغال شده توسط داعش به وسیله طرف های سوریه و عراق احاطه شده بود و داعش در اینجا شکست خورد. یک شاهد عینی در مورد سردار قاسم سلیمانی در جریان این نبرد گزارش داد: «شما باید او را در بوکمال سوریه می دیدید. نبرد به اوج خود رسیده بود. جنگی تن به تن بود و او تنها چند متر با داعش فاصله داشت. [...]یک مبارز حزب الله به دشمنان نگاه می کرد و سپس به حاجی (سردار سلیمانی) رو برمی گرداند و نسبت به امنیت او خیالش آسوده بود.» این آخرین ماموریت رزمی واقعی سردار سلیمانی در عراق بود. مثل همیشه به نظر می رسید ژنرال متدین هیچ ترسی ندارد و یارانش به همراه او با شجاعت و فداکاری نبرد می کردند.  

مرجعیت بزرگ شیعیان عراق، آیه الله سیستانی در پیامی به رهبر انقلاب ایران، آیه الله خامنه ای، از خدمات سردار قاسم سلیمانی در آزادسازی عراق به این صورت ادای احترام کرد: «خبر شهادت سردار عالی رتبه قاسم سلیمانی (رحمت خدا بر او) غم سنگینی است. نقش منحصر به فرد او در طول سال ها مبارزه با داعش در عراق و تلاش های بی شمار او در طول این مسیر همچنان فراموش نشدنی باقی می ماند.»


 

کد خبر 14255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =