جشن مذهبی نظام آموزشی صربستان با حضور مقامات و شخصیت های علمی، فرهنگی و سیاسی

روز7 بهمن 1401 برابر 27 ژانویه 2023 جشن مذهبی نظام آموزشی صربستان با عنوان "گنجینه صربستان" در سالن اصلی ام تی اس (خانه کارگر سابق) برگزار گردید و طی آن جایزه و لوح تقدیر ساوای مقدس به دانش آموزان و دانشجویان ساعی و همچنین استادانی که طی سال 2022 خدمات ارزنده ای را انجام داده بودند، اهدا شد. در این برنامه نخست وزیر، وزرای آموزش و علوم، امورخارجه و دیگر اعضای کابینه، نمایندگان اقلیت های مذهبی، جمعی از فرهیختگان صربستان، سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی حضور و رایزن فرهنگی کشورمان حضور داشتند.

روز7 بهمن 1401 برابر 27 ژانویه 2023 جشن مذهبی نظام آموزشی صربستان با عنوان "گنجینه صربستان" در سالن اصلی ام تی اس (خانه کارگر سابق) برگزار گردید و طی آن جایزه و لوح تقدیر ساوای مقدس به دانش آموزان و دانشجویان ساعی و همچنین استادانی که طی سال 2022 خدمات ارزنده ای را انجام داده بودند، اهدا شد. 

در این آیین آنا برنابیچ نخست وزیر، وزرای آموزش و علوم، امورخارجه و دیگر اعضای کابینه، نمایندگان اقلیت های مذهبی، جمعی از فرهیختگان صربستان، سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی حضور داشتند. امیر پورپزشک رایزن فرهنگی کشورمان نیز در این مراسم شرکت داشت.

در این مراسم آنا برنابیچ نخست وزیر صربستان و برانکو روژیچ وزیر آموزش و علوم و همچنین کشیش ایلاریون جانشین اسقف اعظم صربستان به ایراد سخن پرداختند. رایزن فرهنگی کشورمان نیز در این برنامه حضور داشت.

جشن مذهبی نظام آموزشی صربستان با حضور مقامات و شخصیت های علمی، فرهنگی و سیاسی

برنابیچ اظهار داشت که باید مردم صرب این روز را بخاطر داشته باشند و بدانند که سرمایه گذاری در آموزش و دانش بسیار مهم است و باید به آن توجه شود. وی افزود که آموزش و علم به عنوان یکی از اولویت های اساسی در دستور کار دولت قرار دارد و نیروی محرکه ای برای توسعه و تقویت کشور است. کودکان و نوجوانان باید به دانش و مهارتهای علمی مجهز و برای انقلاب صنعتی جدید آماده شوند. قدم های زیادی در این مسیر برداشته شده است ازجمله آماده سازی  1800 مدرسه در کشور که به اینترنت بی سیم و تجهیزات رایانه ای و راه اندازی پورتالهای مورد نیاز برای استفاده دانش آموزان مجهز و اقدامات مهم دیگری نیز انجام شده است. سرمایه گذاری بر روی جوانان با استعداد، سرمایه گذاری در علم، در تحقیق و توسعه و نوآوری و همچنین تأسیس موسسات علمی در شرف است و در همین راستا افزایش حقوق و مستمری و بهسازی شرایط کاری برای استادان و کارمندان آموزش و پرورش در اولویت قرار گرفته است. مسئولیت پذیری و تعهد دولت بر روی اصلاحات آموزشی در قرن بیست و یکم باید به مثابه همت و شجاعت ساوای مقدس در هزار سال پیش باشد تا تغییرات مناسب در کشور انجام گیرد.

وی افزود معلمان ستون فقرات سیستم آموزشی در صربستان را تشکیل می دهند و به خاطر آنهاست که همه ما در اینجا حضور داریم. وی یکی از اولویت‌های کار دولتش را افزایش حقوق و بهبود مستمر شرایط کارمعلمان ذکر کرد.

برگزاری این مراسم با  حضور مقامات بلندپایه سیاسی و نخبگان فرهنگی وعلمی، و پوشش رسانه ای گسترده آن  نشان دهنده توجه و تلاش جامعه صربستان برای حفظ مبانی دینی و سنت های مذهبی و انتقال آن به نسل جدید است.

جشن مذهبی نظام آموزشی صربستان با حضور مقامات و شخصیت های علمی، فرهنگی و سیاسی

در ادامه گروه های هنری دانش آموزی و دانشجویی برنامه های همخوانی، نمایشی، سرود خوانی و فولکلور نمودند و گوشه هایی از سنت ها و آئین های صربی را به نمایش گذاشتند

جشن مذهبی نظام آموزشی صربستان با حضور مقامات و شخصیت های علمی، فرهنگی و سیاسی

پورپزشک رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پایان مراسم در گفتگوی کوتاهی با برانکو روژیچ وزیر آموزش صربستان ضمن تبریک این روز، توجه دولت و مردم صربستان به حفظ سنت ها، فرهنگ، و آئین های ملی و مذهبی را ستود.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین در گفتگویی با کشیش ایلاریون جانشین اسقف اعظم صربستان ابراز امیدواری کرد دور سوم گفتگوهای دینی به میزبانی کلیسای ارتودوکس در بهار آینده در بلگراد برگزار شود.

 در گفتگو با خانم نیکولیج رئیس دانشگاه هنر بلگراد نیز ایشان از سفر اخیر خود به ایران و شرکت در کنگره بین المللی زنان تاثیر گذار در تهران و همچنین دیدار با رئیس دانشگاه هنر تهران ابراز خرسندی کرد و مراتب تشکر خود را  اعلام نمود.

لازم به ذکر است که ساوای مقدس یک شاهزاده و اولین اسقف کلیسای ارتدکس صربستان بود که بجای تکیه بر تخت سلطنت عمر خود را وقف دین و امر آموزش نمود، به تحقیق و نویسندگی پرداخت و در راه اعتلای سطح دانایی مردمش اقدامات شایسته ای انجام داد و مسیر را برای توسعه آموزش، یادگیری و انتقال دانش به نسل های آتی هموار کرد. از این رو وی را بنیان گذار آموزش و پرورش صربستان می خوانند و روز جشن مذهبی ساوای مقدس (سنت ساوا) را به "جشن مدارس" نام گذاری کرده اند که در روز 27 ژانویه برگزار می شود. قرنهاست که بسیاری از خانواده های صرب این روز را بعنوان جشن مذهبی خانوادگی خود نیز برگزیده اند و به همین مناسبت در این روز به کلیسا رفته و به عبادت می پردازند.

کد خبر 14395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =