انحلال مجلس ایالتی پنجاب در پاکستان

عمران خان نخست وزیر سابق به منظور فشار بر دولت فدرال برای برگزاری زودهنگام انتخابات سراسری، روز ۲۵ دی ماه ۱۴۰۱ مجلس ایالتی در پنجاب و روز ۲۸ دی ماه مجلس ایالتی خیبرپختونخوا را منحل کرد.

عمران خان نخست وزیر سابق به منظور فشار بر دولت فدرال برای برگزاری زودهنگام انتخابات سراسری، روز ۲۵ دی ماه ۱۴۰۱ مجلس ایالتی در پنجاب و روز ۲۸ دی ماه مجلس ایالتی خیبرپختونخوا را منحل کرد.

انحلال مجلس ایالتی پنجاب در پاکستان

حزب تحریک انصاف در ایالت خیبرپختونخوا به تنهایی و در ایالت پنجاب با ائتلاف حزب مسلم لیگ قائداعظم به رهبری چوهدری پرویز الهی دولت تشکیل داده بود.

بر اساس استدلال عمران خان انتخابات در این دو ایالت به معنای برگزاری رای‌گیری در ۶۶ درصد کشور است و از این رو دولت ممکن است انتخابات عمومی را نیز برگزار کند. ولی دولت فدرال پاکستان که از ائتلاف ۱۴ حزب سیاسی از جمله حزب مسلم لیگ نواز، حزب مردم و جمعیت علمای اسلام شاخه فضل تشکیل شده به ظاهر قصد برگزاری انتخابات زودهنگام ندارد و می خواهد دوره حکومت را تا مرداد ۱۴۰۲ تکمیل نماید.

بر اساس قوانین پاکستان، در صورت انحلال پارلمان یک ایالت باید در جریان ۹۰ روز انتخابات جدید در آن ایالت برگزار شود. هرچند به گونه تاریخی انتخابات ایالتی همزمان با انتخابات سرتاسری در پاکستان برگزار می‌شود، اما برگزاری این دو انتخابات در زمان‌های متفاوت، هیچ گونه مشکل قانونی ندارد.

عمران خان در اردیبهشت ۱۴۰۱ در اثر رای عدم اعتماد پارلمان سلب صلاحیت و از قدرت کنار رانده شد و دولت ائتلافی به رهبری شهباز شریف قدرت را در دست گرفت. در پی برکناری عمران خان، ۱۲۳ عضو حزب تحریک انصاف از مجلس ملی پاکستان استعفا دادند تا دولت فدرال را برای انتخابات زودهنگام تحت فشار قرار دهند ولی رئیس جدید مجلس پنجاب استعفای آنها را نپذیرفت.

انحلال مجلس ایالتی پنجاب در پاکستان

ولی زمانی که عارف علوی رئیس جمهور (متعلق به حزب تحریک انصاف) به درخواست از نخست وزیر برای رأی اعتماد اشاره کرد، دولت فدرال استعفای ۳۵ عضو حزب تحریک انصاف در مجلس ملی را قبول کرد تا شهباز شریف در صورت عدم موفقیت در اخذ رای اعتماد با توجه به اکثریت آراء در مجلس ملی بتواند بر سمت نخست وزیری بماند. 

منبع: روزنامه تریبیون، صدای آمریکا اردو، مذاکره با کارشناسان

ملاحظه (کارشناسی/ نمایندگی فرهنگی):

اکنون جای سوال دارد که چرا عمران خان برای انتخابات سراسری تا ۷ ماه دیگر صبر نمی کند و اینکه چرا ائتلاف دولتی با وجود فشار زیاد می خواهد به هر قیمتی شده مدت زمان دولت خود را که زیاد نمانده تکمیل کند. برای درک این موضوع به دلایل مختلف می پردازیم.

عمران خان پس از برکناری از دولت اعتراضات گسترده را در سراسر کشور آغاز نمود و در نتیجه ناآرامی سیاسی در کشور شدت گرفت. دولت فدرال هم که از ائتلاف ۱۴ حزب سیاسی تشکیل شده بود که هر کدام دارای ایدئولوژی مختلف بود، نتوانست وضعیت را کنترل کند و در پی آن تورم بی سابقه، افت ارزش روپیه و خسارات ناشی از سیل کشور پاکستان را با بحران شدید اقتصادی مواجه ساخت.

در مقابل عمران خان شعاری سر داد که در هر دوره از تاریخ مورد استقبال گرم مردم قرار گرفت و آن شعار «آزادی» است. وی برای نخستین بار در کشور نه تنها بسیاری از سیاستمداران برجسته کشور را برده کشورهای خارجی از جمله آمریکا معرفی کرد بلکه دولت پنهان پاکستان (که متشکل از نیروهای مسلح، سازمان اطلاعات،‌کارمندان دولتی و شهروندان حامی ارتش به رهبری رئیس ارتش پاکستان می باشد و با اسمestablishment  شناخته می شود) را نیز به حمایت و پشتیبانی از سیاستمداران فاسد متهم کرد.

عمران خان تصریح نمود که قمر جاوید باجواه رئیس ارتش سابق پاکستان مانع اصلی در راه محاکمه سیاستمداران متهم به فساد مالی از جمله سران و اعضای خانواده «زرداری» و «شریف» بود و همین امر موجب ایجاد فاصله میان حزب تحریک انصاف و دولت پنهان شد.

نخست وزیر سابق به مردم اطمینان داد که پس از رسیدن به قدرت سیاست خارجی پاکستان را مستقل ساخته و از هیچ کشوری و حتی از دولت پنهان پاکستان نیز دیکته نخواهد گرفت.

انحلال مجلس ایالتی پنجاب در پاکستان

نظرسنجی اخیر از طریق Interactive Research Intelligent System (سیستم هوشمند پژوهشی تعاملی) IRIS  نشان می دهد که عمران خان پس از سر دادن شعار آزادی و نه به غلامی محبوبیت بی سابقه در میان مردم پاکستان به دست آورده است. بنابراین در حال حاضر اگر انتخابات سراسری برگزار شود، حزب تحریک انصاف می تواند اکثریت لازم برای تشکیل دولت به تنهایی را به دست آورد و این امر در انتخابات میان دوره ای که در ماه اکتبر برگزار شد نیز به اثبات رسیده است. 

انحلال مجلس ایالتی پنجاب در پاکستان

محبوبیت بی سابقه عمران خان برای سران دولت پنهان هم نگران کننده است و سوء قصد علیه او در تاریخ ۱۲ آبان ۱۴۰۱ طی راهپیمایی و تشکیل پرونده برای سلب صلاحیت او در دادگاه جزو اقدامات پنهان دولت برای جلوگیری از پیشقدمی عمران خان می باشد.

حزب تحریک انصاف؛ شهباز شریف نخست وزیر و رانا ثناءالله وزیر کشور و ژنرال فیصل نصیر از مسئولین سازمان اطلاعات را متهم به دست داشتن در سوء قصد علیه عمران خان کرده بود ولی عمران خان با وجود اینکه نخست وزیر سابق بود و دولت پنجاب هم متعلق به حزب تحریک انصاف بود نتوانست علیه ژنرال فیصل نصیر شکایت درج کند.

عمران خان به خوبی می داند که هر لحظه ممکن است سلب صلاحیت و یا کشته شود و به همین دلیل می خواهد هرچه سریعتر انتخابات سراسری برگزار شده و دولت تشکیل دهد. وی بدین منظور به دولت خود در ایالت های پنجاب و خیبرپختونخوا قبل از موعد پایان داد تا دولت فدرال را برای انتخابات زودهنگام تحت فشار قرار دهد.

کد خبر 14922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =