دیدگاههای تعدادی از پژوهشگران صرب در باره فلسطین

تعدادی از پژوهشگران و استادان صرب در سمیناری که بمناسبت روزجهانی قدس با عنوان "فلسطین دیروز، امروز، فردا" عصر پنجشنبه 24 فروردین در مرکز فرهنگی سیریلیک صربستان برگزار شد. دید گاههای خود را نسبت به موضوع فلسطین مطرح کردند. در این سمینار که توسط اسلوبدان یانکویچ پژوهشگر و مدیر بخش مطالعات مدیترانه و خاورمیانه موسسه اقتصاد و سیاست بین الملل برگزار شد.

تعدادی از پژوهشگران و استادان صرب در سمیناری که بمناسبت روزجهانی قدس با عنوان "فلسطین دیروز، امروز، فردا" عصر پنجشنبه 24 فروردین در مرکز فرهنگی سیریلیک صربستان برگزار شد. دید گاههای خود را نسبت به موضوع فلسطین مطرح کردند. در این سمینار که توسط اسلوبدان یانکویچ پژوهشگر و مدیر بخش مطالعات مدیترانه و خاورمیانه موسسه اقتصاد و سیاست بین الملل  حمایت  برگزار شد.رشید حسن پور سفیر جمهوری اسلامی ایران، درباره "رویکرد جمهوری اسلامی ایران به موضوع فلسطین"، صرلیوب پتروویچ، با عنوان "همزیستی در فلسطین  بعد از سلطه عثمانی"، دکتر میسون گارایبه، درباره "دریافت و درک ادبیات فلسطین"، دکتر اسلوبودان یانکوویچ، با موضوع "فلسطین: یک رویا، یک کشور خاموش یا یک شاهد ظهور و سقوط نظم جهانی معاصر" و دکتر استوان گاییچ تحت عنوان "صربستان و خاورمیانه"، سخن گفتند.

سمینار-فلسطین-1.jpeg

رشید حسن پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صربستان بااشاره به تاریخچه مسئله فلسطین گفت: فلسطین نه تنها. مسئله ای منطقه ای بلکه مسئله جهانی است. وی با تشریح سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله فلسطین افزود: میلیون ها فلسطینی در جهان آواره اند و بیش از 70 سال است که حقوق اولیه انسان ها در این سرزمین نقض می شود. برای حل مسئله فلسطین را ه حل های مختلفی ارائه شده است اما هیچیک از آنجا تحقق نیافته است و علت آن استانداردهای دوگانه غرب است. حسن پور گفت: این رژیم حقوق اولیه مردم فلسطین را رعایت نمی کند و ملت فلسطین چاره ای جز دفاع مشروع ندارد. وی راه حل عادلانه و پایدار را رفراندوم و بازگشت همه فلسطینی ها به سرزمینشان دانست.

دکتر میسون گارایبه استاد زبان و ادبیات عرب در دانشکده زبانشناسی بلگراد در سخنان خود به ادبیات فلسطین اشاره کرد و از حس تبعید در ادبیات عرب سخن گفت و در این مورد از شعرایی همچون محمود درویش و دیگران نام برد. او گفت نویسندگان فلسطینی، فلسطین را سرزمین خود می داند اما خود را متعلق به آن نمی بیند. آنها از احساساتشان سخن می گویند آنها شعر را فقط از سر خوشی و تفریح نمی سرایند بلکه با نوشته هایشان به روح هویتی ملتشان اشاره می کنند. در احساساتی که بر زبان می آورند از مکان زندگانیشان بعنوان یک مکان ملتهب و متغیر سخن می گویند چرا که آنها عملا نمی توانند مالک سرزمین خودشان که به آن تعلق دارند، باشند و در آن زندگی کنند. در صورتی که اسرائیلی ها آن سرزمین را متعلق به خودشان می خوانند. فلسطینی ها در هر نقطه از این سرزمین که بسر می برند احساس تبعید شدگی دارند و این احساس در آثار ادبی مملوس است. تبعیدی که نه تنها جسمی بلکه روحی نیز هست. وی افزود که این نوع ادبیات به اصطلاح به ادبیات مقاومت معروف است چرا که به موضوع مقاومت و سرزمینهای اشغالی اشارت دارد و مقاومتی از نوع ایستادگی در مقابل دشمن نیست بلکه از نوع مقاومت در برابر بی عدالتی ها و برخوردهای ضد انسانی است و هیچ اشاره ای به فعالیت های تروریستی و حملات نظامی نمی کند.

صرولیوب پتروویچ  در سخنان خود گفت: اگر به تاریخ بازگردیم می بینیم که در دوران عثمانی از فلسطین سخنی به میان نمی آید اما قبل از آن منطقه ای که در آن فلسطینی ها می زیسته اند این نام را به خود گرفته است، در ابتدا در شمال فلسطین یک دهکده شیعه وجود داشت و تعداد زیادی جوامع مسیحی کوچک . 80% جمعیت منطقه را مسلمان و 2% یهودی و الباقی را مسیحیان تشکیل میدادند.

این منطقه  یک محدوده چند مذهبی بود که مذاهب مختلف در کنار یکدیگر زندگی میکردند در آن موقع اکثر علمای یهود منطقه مخالف شکل گرفتن دولت اسرائیل بودند چرا که صهیونیست ها باعث به خطر افتادن منافع آنها می شدند. و صهیونیست ها اعتقاد داشتند که کلیه مسلمانان و مسیحیان از قوم ترک هستند که سولون و استانبول زندگی می کرده اند.دکتر اسلوبودان یانکوویچ اظهار داشت: فلسطین سرزمین مقدسی بوده است که دارای دو نام بوده است یکی یهودی است که یهودیان از این نام استفاده می کردند و دیگری فلسطین است که رومی ها استفاده می کردند.

درگیری های فلسطین ریشه در چندین پروسه تاریخی دارد: اولین دلیل آن اخراج یهودیان توسط رومی ها بود و دومین دلیل اینکه از نیمه قرن 7 تا اوان قرن بیستم مسلمانان در آن حکومت داشته اند. سومین علت بنیان گذاری حرکتهای صهیونیستی برای ایجاد دولت صهیونیستی است. جنبش های صهیونیستی تأثیر گذار در آمریکا بیشترین فعالیت را داشتند. وی افزود که حمایت آمریکا از اسرائیل ریشه در تفکرات مذهبیون مسیحی انگلستان دارد.از سال 1917 شمار یهودیان در فلسطین شروع به افزایش یافت و در سال 1941 جنبش صهیونیستی مهاجرت یهودیان به آمریکا را ممنوع می کند تا به قولی به فلسطین سرزمین خودشان بازگردند تا تعداد آنها به حد کافی برای تشکیل یک کشور برسد.پس از شکل گیری دولت اسرائیل جنگ میان اعراب و یهودیان شروع  شد. در آن زمان فلسطین بعنوان کشور وجود نداشت و در سازمان ملل به تازگی صحبت آن شده بود و لیکن بعد از جنگ بیشترین بخش آن تحت کنترل اسرائیل قرار گرفت و سواحل غربی توسط اردن و نوار غزه نیز  توسط مصر کنترل می شد. و فلسطین تا سال 1967 توسط دولت اردن کنترل می شد که پس از آن به اشغال یهودیان درآمد.

واقعیت این است که یهودیان و مسلمانان این منطقه را شهرمقدس خود می خوانند که این ریشه در تاریخ و دورانهای قدیم دارد. تا دهه شصت مسئله اخراج یهودیان توسط اعراب مطرح بود و از آن به بعد این تبدیل به مسئله اخراج یهودیان توسط فلسطینی ها شد. از سال 2012 بعنوان کشور غیر عضو سازمان ملل برسمیت شناخته شد و به عضویت یونسکو درآمد و دولت فلسطین ایجاد گردید.وی افزود: تا کنون دو حرکت صلح آمیز انجام شده است. یکی پیشنهاد امریکا که کشورهای عربی بصورت رسمی دولت اسرائیل را به رسمیت بشناسند. که از آغاز جنگ روسیه، آمریکا دخالت خود را در این مورد کاهش داده است. لیکن روسیه و چین با حمایت ایران برای ایجاد صلح در منطقه تصمیم به انجام  اقداماتی گرفتند.آنچه در این میان پیش آمد، عادی سازی روابط میان ایران و عربستان و امتداد صلح یمن برای یک سال دیگر وایجاد صلح در منطقه بود که به مذاق اسرائیل خوش نمی آید و به همین خاطر اسرائیل حملات تروریستی خود به ایران و سوریه که منافع مشترکی با ایران دارد را افزایش می دهد.

دکتر استفان گاییچ در سخنان خود به ابراز همدردی با مردم فلسطین پرداخت و اظهار داشت آنچه در منطقه کوزوو، استان جنوبی کشور صربستان به وقوع پیوسته است، سناریویی مشابه آن چیزی است که در فلسطین رخ داده است و این کمک می کند تا بتوانند درد مردم فلسطین را درک کنند.

کد خبر 15067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =