پس از ١٨ سال ممنوعیت، حجاب معلمان درمدارس برلین آزاد شد

دولت آلمان اعلام کرد که به معلمان مسلمان در برلین اجازه داده می شود که از حجاب استفاده کنند. این اجازه در پی شکست ایالت برلین در شکایتی در این زمینه در دادگاه قانون اساسی فدرال صادر شده است.

اداره آموزش و پرورش برلین طی نامه ای رسمی که به مدیران مدارس فرستاد تأکید کرد که پوشیدن حجاب و استفاده از نمادهای مذهبی توسط معلمان به طور کلی مجاز خواهد بود و تنها در مواردی محدود می شود که برای آرامش مدارس خطری ایجاد کند. به موجب قانون بی طرفی در برلین که مانع پوشیدن لباس ها و سمبل های دینی کارکنان خدمات مدنی می شود از سال 2005 تا کنون از پوشش حجاب توسط معلم ها در مدرسه جلوگیری شده است.

وزارت آموزش، جوانان و خانواده به مدیران مدارس اعلام کرده است که باید از احکام اخیر دادگاه تبعیت کنند. در سال ۲۰۰۳ میلادی دادگاه قانون اساسی کارلسروهه در مورد معلمی به نام فرشته لودین در شهر اشتوتگارت آلمان حکم داد که «ممنوعیت پیشگیرانه پوشیدن حجاب» در مدرسه می‌تواند اجرا شود، اگر مبنای قانونی داشته باشد. به دنبال این حکم در بسیاری از ایالت‌های آلمان پوشیدن حجاب اسلامی در مدارس را برای معلمان زن ممنوع کردند. شایان ذکر است که در سال 2020 دادگاه کار فدرال(بی ای جی)حکم داد که برلین نباید مانع پوشش حجاب توسط معلم های زن مسلمان شود اما برلین تدابیری را علیه این حکم اتخاذ کرد و شکایتی نیز ارائه کرد اما دادگاه قانون اساسی فدرال شکایت را رد کرد، لذا حکم دادگاه نهایی به شمار می رود.

در سال ۲۰۰۳ میلادی دادگاه قانون اساسی کارلسروهه در مورد معلمی به نام فرشته لودین در شهر اشتوتگارت آلمان حکم داد که «ممنوعیت پیشگیرانه پوشیدن حجاب» در مدرسه می‌تواند اجرا شود، اگر مبنای قانونی داشته باشد. به دنبال این حکم در بسیاری از ایالت‌های آلمان پوشیدن حجاب اسلامی در مدارس را برای معلمان زن ممنوع کردند.

منبع: خبرگزاری آناتولی, واشینگتن پست

کد خبر 15094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =