لغو برگزاری تظاهرات «روز قدس» در برلین

تظاهرات «روز قدس» برلین که قرار بود روز 15 آوریل در «آدناوئرپلاتس» برگزار شود، لغو شد. ممنوعیت برگزاری این تظاهرات بارها به دلیل شعارهای ضد اسرائیلی و ضدیهودی آن مورد بحث قرار گرفته است.

دفتر اطلاع‌رسانی پلیس برلین روز چهارشنبه ۵ آوریل (۱۶ فروردین) تأیید کرد که راهپیمایی «روز قدس» در برلین لغو شده است. این راهپیمایی برای ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین) برنامه‌ریزی شده بود و برگزارکنندگان گفته بودند که حدود دو هزار نفر در آن شرکت خواهند کرد. این سومین سال متوالی است که برگزارکنندگان تظاهرات «روز قدس» آن را لغو می کنند. این راهپیمایی در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری کرونا برگزار نشد. از آن زمان، خود برگزارکنندگان هر سال این تظاهرات ضداسرائیلی را لغو می‌کنند. مقامات امنیتی آلمان می‌گویند، حزب‌الله لبنان پشت این جریان است که در سال ۲۰۲۰ فعالیت آن به عنوان یک سازمان تروریستی در آلمان ممنوع شده است. از این سال به بعد مقامات آلمان خواستار جلوگیری از برگزاری تظاهرات روز قدس در برلین هستند.حزب الله با ایران متحد و مورد حمایت ایران است و حامیان حزب‌الله و دیگر گروه‌های از نظرغرب تروریستی مانند حماس و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین همواره در میان شرکت‌کنندگان در تظاهرات‌های سالیان گذشته «روز قدس» بوده اند.

«روز قدس» آخرین جمعه ماه رمضان است در سال 1979 پس از انقلاب اسلامی ایران توسط «آیت الله خمینی» علیه موجودیت اسرائیل نامگذاری شد. در آلمان بارها بحث ممنوعیت تجمعات به مناسبت این روز مطرح شده است. شعارهای ضد اسرائیلی در مراسم روز قدس سر داده می شود. ممنوعیت تظاهرات «روز قدس»-که در شهرهای دیگر نیز برگزار می شود - در سراسر آلمان مورد بحث قرار گرفته است. هر ساله تعداد زیادی تظاهرات، ضد تظاهرات «روز قدس» نیز در این روز برگزار می شود. پلیس برلین گفته دو تجمع اعتراضی علیه این راهپیمایی که مجوز گرفته اند هنوز لغو نشده‌اند و با عنوان «نه به ضد یهود در برلین. اعتراض به راهپیمایی قدس در برلین» همزمان با تظاهرات لغو شده روز قدس در میدان «جورج گروس»، نرسیده به «آدناوئرپلاتس» برنامه ریزی شده و هنوز برقرار است.

منبع:تاگش اشپیگل

کد خبر 15095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =