نابرابری فرصت‌های تحصیلی برای کودکان در آلمان

نتیجه یک مطالعه در آلمان حاکی از نابرابری شدید فرصت‌های آموزشی و تحصیلی برای کودکان در نظام آموزشی این کشور بر اساس وضعیت تحصیلی و میزان درآمد والدین آنهاست. این مطالعه شانس کودکان برای ادامه تحصیل و اینکه چگونه فرصت‌های آموزشی در آلمان توزیع شده است و چه عواملی بر آنها تأثیر می‌گذارد را نشان داده است.

بر اساس مطالعه‌ای که توسط موسسه تحقیقات اقتصادی آیفو انجام شده است، کودکان خانواده‌هایی که پول و درآمد کمتری دارند و والدین آنها دیپلم دبیرستان ندارند، بسیار کمتر از کودکان خانواده‌های ثروتمندتر با والدین تحصیل کرده به دبیرستان راه پیدا می کنند. یک پنجم (21 درصد) کودکان دارای هر دو والد بدون دیپلم و درآمدکمتر از2600 یورو در ماه در دبیرستان تحصیل می کنند. در مقابل، چهار پنجم (80 درصد) کودکانی که والدین تحصیل کرده با درآمد5500 یورو داشتند، دانش‌آموز دبیرستانی بودند. بر اساس گزارش «Chancenmonitor 2023»که توسط موسسه تحقیقات اقتصادی آیفو و انجمن "یک قلب برای کودکان" ارائه شد، میزان قابل توجهی از نابرابری فرصت های آموزشی که در آلمان وجود دارد، به پیشینه خانوادگی که کودک از آن سرچشمه می گیرد، بستگی دارد. «بتینا اشتارک واتسینگر»، وزیر آموزش فدرال (FDP) گفت: «پیشینه اجتماعی و موفقیت تحصیلی دانش آموان، هنوز هم بسیار به هم مرتبط هستند و فرزندان والدینی که سطح تحصیلات پایینی دارند، در مدرسه دوران سخت تری خواهند داشت. این را نباید قبول کرد. هیچ کودکی محیطی را که در آن متولد می شود انتخاب نمی کند. مطالعات قبلی نشان داده بود که ارتباط قوی بین اصل ونسب و فرصت های تحصیلی در آلمان وجود دارد.»

مبنای این بررسی، سرشماری خرد با داده‌های سال 2019 است که در آن به طور خاص، نسبت کودکان بین 10 تا 18 سال در مدارس متوسطه با معیار درآمد والدین، وضعیت تحصیلی والدین، وضعیت تک‌والدی و سابقه مهاجرت والدین بررسی شد. بر اساس نتایج، عوامل پیشینه مهاجرت و تک والدی تأثیر کمتری بر دبیرستان رفتن فرزندان دارند و تحصیلات والدین و میزان درآمد آنها تأثیر بیشتری دارد. اگر هر دوی والدین دیپلم دبیرستان داشته باشند، 75 درصد فرزندان آنها نیز در دبیرستان تحصیل می کنند. این درصد برای  یکی از والدین با دیپلم دبیرستان 58 درصد و والدین بدون تحصیلات تنها 28 درصد است. درآمد نیز نقش مهمی ایفا می کند: 60 درصد از کودکان خانواده هایی با بیش از 5500 یورو خالص در ماه دانش آموزان دبیرستانی هستند، با کاهش درآمد این نسبت کاهش می یابد. با درآمد خانوار 2600 یورو در ماه و کمتر، تنها 26 درصد از کودکان به دبیرستان راه یافته بودند. از سوی دیگر سابقه مهاجرت و وضعیت تک‌والدی تأثیر کمتری بر مسیر تحصیلی فرزندان دارد، بنابراین شانس رفتن به دبیرستان برای کودکان دارای دو والد با سابقه مهاجرت 33.1 درصد، برای یکی از والدین با سابقه مهاجرت 40 درصد و برای والدین بدون سابقه مهاجرت به 44.3 درصد افزایش می‌یابد.

طبق گزارش اداره آمار فدرال، سرشماری خرد - "سرشماری جمعیت کوچک" - بزرگترین بررسی سالانه خانوارها از آمار رسمی در آلمان است و در آن حدود 810 هزار نفر در مورد شرایط کار و زندگی خود مورد بررسی قرار می گیرند. با توجه به نابرابری‌ها، نویسندگان «Chancenmonitor» حمایت هدفمند از کودکان دارای «پس‌زمینه‌های محرومیت» را از سنین پایین توصیه کردند.  محققان همچنین توصیه میکنند که کودکان بعد از کلاس چهارم در مدارس متوسطه آلمان از هم جدا نشوند، بلکه به آنها اجازه داده شود تا به دلیل «تأثیر متعادل کننده» قبل از تصمیم گیری در مورد انتخاب نوع مدرسه بالاتر، برای مدت طولانی تری با هم بمانند. ناگفته نماند که رفتن به یک دبیرستان حتما بهترین تصمیم آموزشی برای هر کودکی نیست. با این حال، اشاره به این واقعیت دارد که در آلمان گرفتن دیپلم دبیرستان همه مسیرهای تحصیلی و آینده شغلی را برای دانش آموزان باز می کند و بین تحصیلات عالی و درآمد آینده و رضایت از زندگی و امید به زندگی آنها ارتباط وجود دارد.

منبع: welt

کد خبر 15102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =