جماعت تبلیغ: «اتاق پذیرش تروریسم» صد ساله شد

امسال سازمان مذهبی بین‌المللی «جماعت تبلیغ» که در روسیه ممنوع و به گفته پیروانش با حدود 100 میلیون طرفدار یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های جهان است، صدمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد. شایان ذکر است که «جماعت تبلیغ» خود را یک جنبش غیرسیاسی مسالمت‌آمیز می‌داند که منحصراً به دعوت به اسلام مشغول است.

امسال سازمان مذهبی بین‌المللی «جماعت تبلیغ» که در روسیه ممنوع و به گفته پیروانش با حدود 100 میلیون طرفدار یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های جهان است، صدمین سالگرد خود را جشن می‌گیرد. شایان ذکر است که «جماعت تبلیغ» خود را یک جنبش غیرسیاسی مسالمت‌آمیز می‌داند که منحصراً به دعوت به اسلام مشغول است.

با این حال، هر قدر طرفداران این سازمان بیشتر بر پاکی افکار و قداست خود پافشاری می‌کنند، همان قدر تبلیغات منفی پیرامون آن مبنی بر سازماندهی اقدامات تروریستی با تعداد زیادی قربانی بی‌گناه و همچنین اختلاس‌ها و کلاهبرداری‌های مالی بیشتر می‌شود.

به گفته سرویس اطلاعاتی فرانسه، تا 80 درصد رادیکال‌ها از پیروان «حماعت تبلیغ» بوده‌اند و خطر آنها در این است که این جنبش اغلب به عنوان پوششی برای انواع سازمان‌های شبه‌نظامی و گروه‌های جنایتکار استفاده می‌شود، زیرا همچون یک ابزار کلیدی همه گروه‌های افراطی را ادغام می‌کند.

به گفته سایر منابع اطلاعاتی غربی، «جماعت تبلیغ» در واقع یک گروه تروریستی نیست، بلکه «فقط» به عنوان «اتاق پذیرش تروریسم» عمل می‌کند. پیروان آن وارد مساجد و مدارس مذهبی می‌شوند تا مسلمانان محلی را رادیکال و به شبه‌نظامی تبدیل کنند تا بدون اینکه خودشان مرتکب اعمال تروریستی شوند، آنها را به صحنه جنگ بفرستند.

برخلاف کشورهای غربی، در روسیه و کشورهای آسیای مرکزی که اخیراً مجموعه‌ای از دستگیری‌های پرسروصدا با انحلال سلول‌های این فرقه افراطی همراه بوده است، تبلیغی‌ها را «گرگ‌هایی در لباس میش» می‌دانند.

به گفته سرویس‌های مخفی کشورهای مذکور، آنها از طریق یک کمپین قدرتمند تبلیغی، توزیع مواد تبلیغاتی در بین جوامع اسلامی و راه‌اندازی اردوگاه‌های آموزشی برای جذب نیرو، مشغول یافتن پیروان جدید هستند.

 در نتیجه فعالیت این سرویس‌ها، تنها در روسیه چندین سلول به طور همزمان کشف شد. سال ۲۰۲۲ یک تبلیغی در مسکو به اتهام ایجاد شعبه، کمک و تبلیغ تروریسم و سال 2021 در ایوانُوو یک شرکت‌کننده «دیوانه» در مراسم مذهبی

بازداشت شدند. سال 2020 در مسکو هفت اسلام‌گرا که به عضوگیری و جذب طرفداران جدید و تبلیغ ایدئولوژی افراطی مشغول بودند و همچنین در مناطق وُلْگوگْراد، نیژْنی نووْگورود، پِنْزا، ساراتوف و اولْیانوفْسْک اعضای این گروه را دستگیر کردند.

در اواسط سال گذشته در آلماتی یکی از پیروان این جنبش مذهبی مخرب که در لیست تحت تعقیب بود و مدت‌ها در ترکیه و قرقیزستان مخفی شده بود، به جرم پدوفیلیا و چندین تجاوز جنسی وحشیانه به کودکان دستگیر شد. اما این اپیزود، هرچند بسیار زشت و قبیح است، تنها نوک کوه یخ است...

پوشیده نیست که نمایندگان سرسخت دو هسته افراطی «جماعت تبلیغ» بودند که بیشترین مشارکت را در شورش‌های قزاقستان در ژانویه خونین 2022 داشتند که کشور را در ورطه رنج و اندوه فرو برد. در نتیجه، رادیکال‌ها به ظن ارتکاب اقدامات غیرقانونی دسته‌جمعی، رهبری و یک سازمان افراطی و مشارکت در آن بازداشت شدند. هنگام بازرسی از آنان اسلحه گرم، نارنجک ضربه‌گیر و شوکر، فشنگ، ادبیات ممنوعه دینی و سایر مدارک مادی از آنان کشف و ضبط شد.

جالب اینجاست که رهبر یکی از هسته‌ها که شهروند خارجی است و با گروه‌های تروریستی خارج از کشور ارتباط دارد، عمداً وارد قزاقستان شده بود تا اقدامات غیرقانونی و حملات گسترده علیه نهادهای دولتی و مقامات انتظامی را تدارک ببیند.

برخی از شرکت‌کنندگان در این شورش بعداً به یاد آوردند که در میان خشمگین‌ترین تظاهرکنندگان افرادی بودند که نه قزاقی و نه روسی صحبت می‌کردند، اما الفاظ نمایندگان سوریه یا افغانستان به وضوح شنیده می‌شد. در نتیجه، «سناریوی سوریه» تندروها تقریباً در قزاقستان محقق شد.

با این وجود، بر اساس برخی گزارش‌ها، بیش از 20 هزار پیرو ایدئولوژی‌های مذهبی مخرب هنوز در این کشور زندگی می‌کنند و حدود 300 قزاق در مدارس مذهبی مصر و عربستان سعودی آموزش دیده‌اند.

اکثر منابع رسانه‌ای می‌گویند که نمایندگان «جماعت تبلیغ» در قتل عام ژانویه در قزاقستان شرکت داشته‌اند، اما باید تاکید کرد که سازمان‌دهندگان این اقدام خونین شاخه «جماعت تبلیغ» به نام «انکار یقین» بودند که اکنون به میدان آمده و شروع به ایجاد تهدید اصلی تروریستی برای مردم غیرنظامی کرده است.

اعضای «انکار یقین» بدون خجالت صریحاً به مقامات انتظامی اعلام کردند که هدف انجمن آنها ایجاد «خلافت» در یک کشور واحد، از جمله در قلمرو قزاقستان است که مستلزم تغییر خشونت‌آمیز نظم و ساختار قانونی و نقض حاکمیت این کشور است. آنها قاطعانه حق وجود ادیان دیگر را انکار و یک درگیری اجتناب‌ناپذیر با آنها را پیش‌بینی می‌کنند که به وضوح تحت مفهوم «افراط‌گرایی مذهبی» قرار می‌گیرد. هواداران همین شاخه «جماعت تبلیغ» چهار سال پیش به دلیل فعالیت‌های افراطی در خاک قزاقستان زندانی شدند.

31 مارس سال جاری در قرقیزستان در حین انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و عملیاتی تعدادی از افراد دستگیر شدند که به تبلیغ فعال ایدئولوژی افراطی همین «انکار یقین» مشغول بودند. در چارچوب این پرونده جنایی، اقدامات تحقیقاتی مقتضی انجام و کتب حاوی مطالب مذهبی، لوح‌ها و دفترچه‌های یادداشتی ضبط و ضبط شد.

شایان ذکر است که در قرقیزستان «انکار یقین» در سال 2017 به عنوان یک سازمان افراطی شناخته شد، در حالی که خود «جماعت تبلیغ» با وجود همه خشم مردم و سیاستمداران برجسته هنوز ممنوع نشده است. ضمناً، این سازمان سال 2006 در تاجیکستان، سال 2009 در روسیه و ازبکستان و سال 2013 در قزاقستان به طور رسمی ممنوع و به عنوان افراط‌گرا شناخته شد.

با این وجود، این فرقه رادیکال در قرقیزستان به شکوفایی خود ادامه می‌دهد و نمایندگان هرچه بیشتر نخبگان محلی را به صفوف خود جذب میکند، از جمله کارمندان دولت، نمایندگان مجلس و حتی افسران مقامات انتظامی. تعداد پیروان آن در این کشور در حال حاضر حدود 20 هزار نفر است.

 علاوه بر این، خیلی‌ها از کشورهای همسایه، به ویژه قزاقستان، تاجیکستان و ازبکستان به قرقیزستان برای دعوت و تبلیغ می‌آیند و پروازهای چارتر از لاهور که مقر «جماعت تبلیغ» است وارد این کشور می‌شوند. تنها در 1 تا 1،5 ماه در سال 2021 حدود 12 هزار پاکستانی ریشدار آماده رزم 25 تا 35 ساله که قادر به انجام عملیات نظامی تهاجمی و خرابکاری هستند، به قرقیزستان آمدند.

بدین ترتیب، قرقیزستان هنوز به طور سنتی به عنوان یک منطقه ترانزیت برای رادیکال‌های مختلف تلقی می‌شود، زیرا با آنها کاملاً مثبت رفتار می‌کند علیرغم عضویت در سازمان همکاری شانگهای که هدف آن مبارزه با افراطگرایی، تجزیه‌طلبی و رادیکالیسم است.

البته برخی اقدامات پیشگیرانه در کشور در حال انجام است. به عنوان مثال، صادر جباروف رئیس‌جمهور فرمان «پیرامون تدریس تاریخ ادیان در مدارس قرقیزستان» را امضا کرده است. این تصمیمی رهبر کشور با پیچیدگی شدید اوضاع اجتماعی و سیاسی سال‌های اخیر ناشی از رشد افراط‌گرایی مذهبی و رادیکالیسم چه در سراسر جهان و چه در منطقه آسیای مرکزی توجیه می‌شود. این روند مستلزم خطر گسترش خشونت و فعالیت‌های افراطی است که امنیت ملی کشور را تهدید میکند. بنابراین، لازم است بدون نسبت دادن افراط‌گرایی و تروریسم به دین با اشکال رادیکال آن مقابله کرد.

در عین حال درک این نکته حائز اهمیت است که گام مقامات قرقیزستان قطره‌ای در دریا است و کشورهای آسیای مرکزی و روسیه باید با اتکا به سازمان هایی سازمان پیمان امنیت جمعی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اتحادیه کشورهای مستقل و سازمان همکاری شانگهای علیه «جماعت تبلیغ» دست به اقدام بزنند.

ترجمه: جاوید میرزایف

منبع:

https://stanradar.com/news/full/52235-tabligi-dzhamaat-priemnaja-terrorizma-pereshagnula-vekovoj-jubilej.html

کد خبر 15429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =