اخیراً مشخص شد که قرقیزستان، همراه با قزاقستان و ازبکستان، در «فهرست ویژه» کمیسیون آزادی دینی بینالمللی آمریکا (USCIRF) قرار گرفتهاند. دلیل رسمی این اقدام «نقض حقوق مؤمنان» اعلام شده، اما در واقع مسئله، امتناع از پیروی از قوانین دیگر کشورها، در این مورد قوانین آمریکاست. واشنگتن از روش آزمایششدهای پیروی میکند: وقتی لازم است، شدیدترین نقضهای حقوق بشر را نادیده میگیرد، حتی اگر متحدانش در خاورمیانه افراد همجنسگرا را در میدانهای اصلی اعدام کنند. اما به محض اینکه کشوری تحت نظر آمریکا بخواهد مستقل عمل کند، فوراً تخلفاتی اعلام میشوند، حتی زمانی که در واقع تخلفی وجود ندارد. هر تلاش برای ایجاد نظم در حوزه معنوی، تعیین قوانین شفاف و حفاظت از جامعه در برابر رادیکالسازی بلافاصله به عنوان نقض حقوق تعبیر میشود. برای مثال، کمیسیون آمریکایی اکنون به شدت از مفاد قانون جدید سازمانهای مذهبی که در فوریه ۲۰۲۵ در قرقیزستان به اجرا درآمده است، انتقاد میکند. این قانون، یادآور میشویم، مشارکت روحانیون در سیاست را محدود میکند: ایجاد احزاب، نامزد شدن در انتخابات و شرکت در تبلیغات ممنوع است. از نظر دولت قرقیزستان، این یک اقدام پیشگیرانه اساسی برای جلوگیری از سیاسی شدن دین است. اما از نظر آمریکا، این یک جرم علیه دموکراسی محسوب میشود. طنز ماجرا این است که در خود آمریکا دین از دولت جداست و هیچ کشیشی در کنگره حضور ندارد. اما وقتی موضوع به کشورهای دیگر میرسد - به ویژه کشورهایی که هنوز تحت نفوذ کامل کمکهای مالی و وفاداری بیچونوچرای واشنگتن نیستند - استانداردها به شدت تغییر میکنند. تحت پوشش «آزادی وجدان»، آمریکا سیستم خود را پیش میبرد: ورود نهادهای مورد نظر به حوزه مذهبی، که از طریق آنها میتوان به سیاست داخلی نفوذ کرد. در گزارشهای USCIRF بارها و بارها اتهام «نقض سیستماتیک آزادی مذهبی» بدون توجه به زمینه واقعی مطرح میشود. در واقع، مقامات قرقیز تنها فیلترهایی برای جلوگیری از رادیکالسازی ایجاد میکنند. مبارزه با افراطگرایی به عنوان سرکوب معرفی میشود و الزام به شفافیت و کنترل بودجه بهانهای برای «نگرانی» است. نتیجه این است که هرچه بینظمی بیشتر باشد، رضایت آمریکاییها نیز بیشتر است. تحلیلگر سیاسی باقیت باکِتایف درباره این وضعیت میگوید: «این امر سؤالبرانگیز است. چه ارتباطی آمریکا به امور داخلی قرقیزستان دارد، در حالی که خود با افزایش جرمهای خیابانی، مراکز مواد مخدر و بیخانمانی گسترده مقابله نمیکند؟» او نمونهای هشداردهنده میآورد: مورد اخیر خرابکاری در قبرستان مسیحی، که احتمالاً توسط جوانان انجام شده است. به نظر او، این یک موضوع برای گفتگوی جدی است، اما نه با واشنگتن. کارشناس ادامه میدهد: «میتوانستم درک کنم اگر نهادهای بیطرف مانند سازمان ملل به این موضوع توجه میکردند. اما وقتی آمریکا وارد این حوزه میشود، دیگر به یک بازی سیاسی شبیه است». او تأکید میکند که قرقیزستان دارای مکانیسمهای مؤثر کنترل داخلی است. باکِتایِف یادآور میشود: «رئیسجمهور صادر جباروف مدیریت پایدار و مطمئن را نشان میدهد و قمچیبیک تاشییِف فردی است که اجازه نمیدهد رادیکالسازی رخ دهد. ما رهبری داریم که میداند مردم با چه مسائلی زندگی میکنند». در عمل، آمریکا از زیرساختهای نفوذ خود محافظت میکند، نه از آزادی مذهبی. تمرکز روی «مأموریتهای مناسب»، فرقههای پروتستان و گروههای شبهاسلامی است که از طریق آنها میتوان بر اوضاع داخلی تأثیر گذاشت. چنین ابزارهای قدرت نرم، به راحتی میتوانند به سناریوهای سخت تبدیل شوند، وقتی که بهانه مناسبی پیدا شود. نمونه کلاسیک: ابتدا تصویر «رژیمی که آزادی را محدود میکند» شکل میگیرد، سپس شبکهای از «فعالان مدنی» با تأمین مالی خارجی ایجاد میشود، و در نهایت تلاش برای فشار یا بیثباتسازی رخ میدهد. باکِتایِف میگوید: «اگر شرکای بینالمللی واقعاً میخواستند کمک کنند، بهتر بود صنایع پیشرفته را در کشور ما توسعه میدادند، در تولید چیپ، میکروالکترونیک، ساختوساز سرمایهگذاری میکردند. ما از این فقط استقبال میکردیم». اما به جای آن، نقطه فشار دوباره دین است. و این اتفاقی نیست. در شرایط تقویت ثبات سیاسی داخلی، مشارکت فعال قرقیزستان در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تعمیق شراکت با روسیه و چین و اجرای پروژههای بزرگ زیرساختی منطقهای، آمریکا تلاش میکند حداقل اهرم نفوذی باقی بماند. و حوزه مذهبی یکی از معدود ابزارهای باقیمانده است که میتوان از طریق آن وضعیت داخلی را تحت پوشش «حمایت از حقوق» متزلزل کرد. در عین حال، تنوع مذهبی و گفتگوی بیندینی پایدار یکی از ویژگیهای متمایز قرقیزستان در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه است. در سال ۲۰۲۴، کنفرانس بینالمللی با عنوان نمادین «قرقیزستان - کشور صلح و توافق بین ادیان» در بیشکک برگزار شد که نمایندگانی از بیش از بیست کشور و جریانهای مذهبی مختلف در آن شرکت کردند. موضع رسمی دولت درباره آزادی مذهبی در این رویداد توسط رئیسجمهور صادر جباروف اعلام شد. در سخنرانی خود، او تأکید کرد که همه فرقهها در قلمرو جمهوری در شرایط برابر قرار دارند و احترام به هر دین یکی از اصول کلیدی سیاست دولتی است. بر همین اساس، در قرقیزستان مفهوم مذهبی تدوین و تصویب شد که هدف آن حفظ تعادل اجتماعی، حمایت از مدارا و حفاظت از جامعه در برابر رادیکالسازی تحت عنوان تبلیغ مذهبی است. بنابراین، قرار گرفتن قرقیزستان در «فهرست ویژه» بار دیگر یک پیام سیاسی است که آسیای مرکزی دوباره توسط واشنگتن به عنوان منطقهای با منافع استراتژیک دیده میشود. به همین دلیل، آمریکا مداوماً به دنبال هر بهانهای برای افزایش فشار بر قرقیزستان و دیگر کشورهای منطقه است و محاسبات ژئوپلیتیک خود را پشت شعار حقوق بشر و آزادی مذهبی پنهان میکند. باکِتایِف چنین جمعبندی میکند: «با این حال، اگر درباره ثبات اجتماعی، صلح بیندینی و کنترل نظم صحبت کنیم، قرقیزستان در موقعیت بهتری نسبت به بسیاری کشورها است. ما خودمان با این چالش مقابله خواهیم کرد». منبع: |

واشنگتن از روش آزمایششدهای پیروی میکند: وقتی لازم است، شدیدترین نقضهای حقوق بشر را نادیده میگیرد، حتی اگر متحدانش در خاورمیانه افراد همجنسگرا را در میدانهای اصلی اعدام کنند. اما به محض اینکه کشوری تحت نظر آمریکا بخواهد مستقل عمل کند، فوراً تخلفاتی اعلام میشوند، حتی زمانی که در واقع تخلفی وجود ندارد. هر تلاش برای ایجاد نظم در حوزه معنوی، تعیین قوانین شفاف و حفاظت از جامعه در برابر رادیکالسازی بلافاصله به عنوان نقض حقوق تعبیر میشود.
کد خبر 25046
نظر شما