به منظور استفاده از ظرفیت های دانشگاههای کشور ایتالیا، با پی گیریهای به عمل آمده از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا و با مشارکت دانشگاه المصطفی، هشتمین دوره فشرده شیعه شناسی و آموزش زبان فارسی؛ به میزبانی گروه اسلام شناسی دانشکده علوم انسانی در دانشگاه پالرمو ایتالیا برگزار گردید.

برگزاری دوره شیعه شناسی و آموزش زبان فارسی در دانشگاه پالرمو- ایتالیا

به منظور استفاده از ظرفیت های دانشگاههای کشور ایتالیا، با پی گیریهای به عمل آمده از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا و با مشارکت دانشگاه المصطفی، هشتمین دوره فشرده شیعه شناسی و آموزش زبان فارسی؛ به میزبانی گروه اسلام شناسی دانشکده علوم انسانی در دانشگاه پالرمو ایتالیا برگزار گردید.این دوره بر مبنای تفاهم نامه همکاری های آموزشی- پژوهشی دانشگاه پالرمو ایتالیا و جامعه المصطفی؛ هشتمین دوره فشرده شیعه شناسی و آموزش زبان فارسی؛ به میزبانی گروه اسلام شناسی دانشکده علوم انسانی، در دانشگاه پالرمو ایتالیا برگزار گردید.

برگزاری دوره شیعه شناسی و آموزش زبان فارسی در دانشگاه پالرمو- ایتالیا

این دوره که مشتمل بر 60 ساعت آموزش شیعه شناسی و زبان فارسی توسط دکتر علی اکبر بدیعی استاد اعزامی از جامعه المصطفی بود، با حضور16 دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، از تاریخ 18 لغایت 29 اردیبهشت ماه 1402  در محل دانشکده علوم انسانی (دپارتمان مطاتعات تاریخ کشورهای اسلامی) دانشگاه پالرمو  به صورت حضوری برگزار شد.این دوره با حضور 15 دانشجوی مقطع دکترا برگزار گردید و ادامه دروس سال گذشته بود که توسط استاد اعزامی تدریس شد. محتوای آموزش شیعه شناسی در این دوره که تحت عنوان "ویژگی های فکری تشیع" ارایه گردید؛ مشتمل بر عناوین منابع فکری تشیع؛ اصول فکری تشیع؛ امامت ،جایگاه اهل بیت(ع)؛ عصمت پیامبر(ص)؛ عصمت امام(ع) و مهدویت را در بر می گرفت.

منابع آموزشی شیعه شناسی در این دوره، کتب "شیعه در اسلام" اثر علامه محمد حسین طباطبایی؛ "عقاید الامامیه" اثر حضرت آیت الله محمد رضا مظفر؛ "دکترین تشیع" اثر آیت الله جعفر سبحانی و "تشیع؛ اعتقادات و اعمال" اثر حجت الاسلام دکتر شمالی بود.آموزش زبان فارسی در این دوره، شامل آموزش مهارت های تکمیلی و پیشرفته  نوشتن، خواندن، مکالمه و شنیداری بود، که با استفاده از کتاب آموزشی " آموزش زبان فارسی" از منشورات موسسه گسترش فرهنگ و اندیشه فارسی ارایه گردید و طی دوره، آزمون های متعددی جهت ارزشیابی سطح فراگیری دانشجویان انجام یافت و به موازات این برنامه آموزشی، جهت آشنایی دانشجویان با فرهنگ و تاریخ ایران اسلامی؛ از منابع تصویری و نوشتاری موجود در فضای مجازی هم بهره گرفته شد.

در این دوره، دانشگاه پالرمو مجموعه ای از مقالات و دروس تدریس شده توسط آقای دکتر بدیعی را در قالب کتابی با عنوان اسلام شناسی در چهار بخش به زبان انگلیسی آماده انتشار نمود که بعد از طی مراحل نهایی در آینده نزدیک به زیور طبع آراسته خواهد شد.دانشگاه پالرمو واقع در استان سیسیل که سال 1806 م. بنیاد یافته، دارای 30 مدرسه تخصصی و 16 دپارتمان است و در سال تحصیلی 2023 _ 2022 م. پذیرای بالغ بر 55 هزار دانشجو در 66 رشته کارشناسی؛ 69 رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته؛ 9 رشته کارشناسی ارشد پیوسته؛ 40 دوره تخصصی؛ و 23 رشته دکترا بوده است. این دانشگاه برمبنای تفاهم نامه ای که با هماهنگی و پیگیری رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران در ایتالیا در سال 2014 م. با  جامعه المصطفی به امضاء رسانده، هر ساله یک دوره آموزشی فشرده شیعه شناسی و زبان فارسی را با میزبانی از استاد اعزامی جامعه المصطفی برگزار می نماید.

کد خبر 15625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =