کشف رد پای ۳۰۰ هزار ساله انسان کهن در شمال آلمان

در سایت باستان‌شناسی شهر «شونینگن» در ایالت «نیدرزاکسن» آلمان سنگواره سه رد پای انسان با قدمت 300 هزار سال کشف شده که کارشناسان آن را به عنوان رد پای یکی از گونه‌های اولیه انسان شناسایی کردند. و قدیمی ترین نمونه ای است که تاکنون در آلمان پیدا شده است.

این ردپاها، که تصور می‌شود متعلق به «انسان هایدلبرگی» از گونه‌های اولیه انسان باشد، در کوه های «هارتس» در نزدیکی شهر «شونینگن» در ایالت «نیدرزاکسن» آلمان کشف شده است. «انسان هایدلبرگی» اولین گونه انسانی بود که در هوای سرد زندگی کرد و همچنین اولین گونه‌ای به حساب می‌آید که شروع به ساختن پناهگاه‌ها و خانه‌هایی ساده از چوب و سنگ کرد. این گونه انسانی یکی از گونه‌های اولیه تکامل یافته در آفریقا است که دانشمندان احتمال می‌دهند از نیاکان انسان خردمند در این قاره و انسان نئاندرتال در اروپا بوده است.

«انسان هایدلبرگی» که به طور رسمی به عنوان «هومو هایدلبرگنسیس» (Homo heidelbergensis) شناخته می شوند، اولین انسان هایی بودند که خانه ساختند و به طور معمول حیوانات بزرگ را شکار کردند. آنها از حدود 700 هزار سال پیش تا حدود 200 هزار سال پیش در هر دو منطقه آفریقا و اوراسیا غربی شناسایی شدند. دانشمندان پیشتر معتقد بودند که اجتماع کوچکی از انسان‌های هایدلبرگی در منطقه‌ای که بعدها به ایالت نیدرزاکسن تبدیل شد و زیستگاه حیوانات وحشی نظیر فیل‌ها و کرگدن‌ها بود، زندگی می‌کردند.

در میان ردپاهای یافت‌شده، سه حفره متعلق به ۳۰۰ هزار سال پیش وجود دارد که با ردپای انسان‌ها مطابقت می‌کند. دانشمندان معتقدند، دو رد پا از سه نمونه یافته شده به موجودات جوانی تعلق دارند که در یک گروه کوچک با سنین مختلف از دریاچه منطقه «شونینگن» و منابع نزدیک به آن استفاده می‌کرده‌اند.

اطراف سه رد پای کشف شده رد جانوران مختلف باستانی نیز شناسایی شده است. ۳۰۰ هزار سال پیش، بستگی به فصل، در اطراف دریاچه منطقه «شونینگن» گیاهان، میوه‌ها و قارچ‌های مختلف نیز در دسترس بوده است. پژوهشگران معتقدند، سنگواره‌های یافت شده تائید می‌کند که گونه منقرض شده «انسان هایدلبرگی» در ساحل دریاچه یا کناره رودخانه‌های کم‌عمق سکونت داشته است.

این کشف رد پا توسط یک تیم تحقیقاتی بین المللی شامل کاوشگران دانشگاه توبینگن آلمان انجام شد. دکتر «فلاویو آلتامورا»، نویسنده اصلی متن این اکتشاف، گفت: برای اولین بار، ما تحقیقات دقیقی از ردپاهای فسیلی از دو مکان در «شونینگن» انجام دادیم. در میان این آثار، سه رد پای انسان‌ها مطابقت دارند - با قدمتی حدود 300هزار سال، آنها قدیمی‌ترین ردهای انسانی شناخته شده در آلمان هستند و به احتمال زیاد توسط انسان «هایدلبرگنسیس» به جا گذاشته شده است. به گفته آلتامورا، بسته به فصل، گیاهان، میوه ها، برگ ها، شاخساره ها و قارچ ها در اطراف دریاچه موجود بود.

در سال‌های گذشته بقایای فسیل یک «گربه دندان‌خنجری» و یک سنگواره تقریبا کامل گونه‌ای فیل جنگلی اروپایی در این منطقه کشف شده است.

باستان‌شناسان و پژوهشگران در سایت «شونینگن» سنگواره یک گونه فیل منقرض شده (Palaeoloxodon antiquus)، بزرگترین حیوان خشکی آن دوره را نیز کشف کرده‌اند که عاج‌هایی کشیده داشتند .در این مجموعه سنگواره رد گونه‌ای کرگدن نیز پیدا شده که نخستین اثر کشف شده از این گونه در قاره اروپاست.

منبع: sky

کد خبر 15668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =