گزارشی از رصد کلان فعالیت‌های «مرکز فرهنگی فرانسه» در لبنان

فرانسه از دیرباز و از دوران استعمار یکی از کشورهای مؤثر بر ساحت سیاسی و فرهنگی لبنان به حساب می‌آید و علی‌رغم استقلال لبنان، همچنان سلطه‌ی فکری و زبانی و فرهنگی خود را بر لبنان حفظ کرده است.

مرکز فرهنگی فرانسه در لبنان

این مرکز شامل 9 شعبه، که در سراسر مناطق لبنان پخش شده است، از جمله بیروت، طرابلس، جنوب، بعلبک، زحله، جونیه، دیرالقمر... می باشیز

  • فعالیت ها: آموزش زبان به صورت اساسی، نمایشگاه ها و کارگاه های هنری، نمایش و کنسرت، داستان نویسی و هنر قصه گویی.

 این مرکز در طول سال دوره ها و گواهینامه های زبان فرانسه، رویدادهای فرهنگی، کنسرت ها، نمایشگاه ها، کارگاه ها و سایر فعالیت ها را برگزار می کند.

  • با توجه به آنچه در سایت رسمی مرکز ذکر شده است: هدف مرکز در لبنان تحکیم و تقویت تبادلات فرهنگی بین فرانسه و لبنان است. ویک مرکز فرهنگی چند رشته ای به تمام معنا محسوب میشود، زیرا هم مرکزی برای آموزش زبان و گسترش فرهنگ فرانسوی و هم به عنوان بستری برای تبادل هنری است. این مرکز در تمام زمینه های دانش، علم و هنر نقش دارد. و 9 شعبه مرکز که در سراسر کشور لبنان منتشر شده است، فرصتی فراهم میکند برای ارتباط وهمکاری های بیشتر با مردم لبنان و در نظر گرفتن روابط روزافزون دو کشور.
  • تیم کاری در شعبه بیروت: ماری بوسکوئل، مدیر مؤسسه فرانسوی در لبنان، مشاور همکاری و امور فرهنگی، گیوم دوشمین، مدیر و مشاور معاونت همکاری و امور فرهنگی و وابسته سمعی و بصری منطقه ای، استفانی چالفون دستیار COCAC.

علاوه بر دبیرخانه، که متشکل از ملانی بوچارد، دبیر کل، لیلیان ساوی، بخش هماهنگی قطب اداری، یارا الخور، مدیر لجستیک، السا ابوغزال، مدیر بودجه، ساندرا خبازیان، مدیر منابع انسانی، کریستین ساوی است، مدیر منشی اپراتور تابلو، گای اسپتر، پست، تعمیر و نگهداری، خرید و سفارش، فناوری اطلاعات، اینترنت، فوزی الحاج و ولید سعد، تکنسین، آنتونیو یونس، راننده و فروشنده مستقیم، حسن طوبیا، راننده توزیع کننده.

مرکز زبان عمدتاَ از کارکنان لبنانی تشکیل شده است. علاوه بر سایر دپارتمان ها مانند حسابداری، رسانه، آموزش فرانسوی، دپارتمان آژانس آموزش زبان فرانسه در خارج از کشور، دپارتمان IEN، دپارتمان زبان و آموزش فرانسوی، دپارتمان همکاری آموزشی و زبانی، دپارتمان همکاری های دانشگاهی و علمی، دپارتمان همکاری ها: مقامات محلی و جامعه عمومی، پردیس فرانسه، گروه فرهنگ، گروه سینما، گروه ادبیات و گفتگو و کتابخانه چند رسانه ای.

در حال حاضر، مرکز فرانسه درباره طرح برنامه حمایتی که راه اندازی می کند، اعلام می کند:

با توجه به شرایط کنونی لبنان که کشور با بحران‌های متعددی روبه‌رو است، مرکز فرانسوی تلاش خستگی‌ناپذیری برای انطباق فعالیت‌های خود با هدف حمایت از فعالان فرهنگی و هنرمندان به بهترین شکل ممکن می‌کند. بنابراین، مرکز فعالیت خود را در چندین سطح متمرکز می کند:

  • حمایت از برنامه های مؤسسات فرهنگی لبنان.
  • تشویق خلاقیت در لبنان، با توجه ویژه به هنرمندان نوظهور.
  • حمایت از ارائه صحنه هنر فرانسه در لبنان.
  • حمایت از توانبخشی حرفه ای فعالان فرهنگی لبنان.
  • بهبود پروژه های ارتباطی و آموزشی با هدف قرار دادن نسل های جوان.
  • گروه سنی مورد خطاب مرکز: تمامی سنین با تمرکز بر دانش آموزان مدارس از طریق آموزش زبان فرانسه و فرهنگ فرانکوفون به عنوان مرحله اول در مدارس.

قابل توجه است که اکثر مدارس ما (شیعه لبنان) با مرکز فرانسوی برای خدمات آموزشی و فرهنگی که ارائه می دهد در ارتباط هستند، که این مرکز اذعان دارد که در اولویت اهداف آموزشی همکاری فرانسه، ترویج و توسعه آموزش فرانکوفونی جذاب و کیفی در بخش‌های دولتی و خصوصی و همچنین تقویت جایگاه تخصص فرانسوی در هسته سیستم آموزشی لبنان است.

  • فعالیت های دیپلماتیک: آموزش وتوانبخشی مقامات منتخب لبنان. سفارت به ویژه از اقدامات آموزشی برای مقامات منتخب و کارمندان محلی، مانند برنامه ملی آموزش شهرداری های لبنان (CEFOM) حمایت می کند. به رهبری منطقه آلپ-کوت دازور، دفتر فنی شهرداری های لبنان (BTVL)، مرکز ملی فرانسه برای آموزش پرسنل مقامات محلی (CNFPT)، آژانس شهرها و سرزمین های مدیترانه ای پایدار (Avitem) و با بودجه آژانس توسعه فرانسه (AFD)، این طرح در حال ایجاد یک مرکز آموزشی است که به شهرداری ها در لبنان خدمات ارائه میکند.

همکاری نهادی همچنین - همانطور که مرکز اعلام کرده است - به دنبال افزایش هم افزایی بین اداره های فرانسه و لبنان، و موسسات و نهادهای عمومی آنها است. و در یک زمینه سیاسی پرنوسان، کنفرانس CEDRE اهداف اصلاحات ساختاری مورد نیاز برای بازسازی دولت و برنامه ریزی استراتژیک را که مستلزم اصلاح سیستم قضایی و نوسازی اداری است، مشخص کرد. و در چارچوب اصلاح نظام قضایی، کار سفارت فرانسه حفظ پیوندهای نزدیک موجود بین نهادهای اداری و قضایی لبنان و همتایان فرانسوی آنها، اموزش وتوانبخشی قضات تازه منصوب در فرانسه، و دانشجویان ممتاز مؤسسه مطالعات قضایی (IEJ) و کانون وکلای بیروت و ارائه تخصص فرانسوی در سمینارها است.

در مورد نوسازی و اصلاحات اداری، حمایت سفارت فرانسه عمدتاً از طریق فعالیت های آموزشی برای کارکنان اداری و مقامات ارشد دولتی تحقق می یابد. حمایت از ارتقای مهارت های کارمندان دولت به ویژه با همکاری قوی بین موسسه مالی و اقتصادی باسل فلیحان و موسسه ملی مدیریت (ENA) امکان پذیر شده است.

https://institutfrancais-liban.com/wp-content/uploads/2021/06/RAM_1159.jpg

برای دسترسی به مهمترین فعالیت های مرکز و موسسات وابسته به آن:

نشاط مع المرکز الثقافی الفرنسی لمدارس المهدی

مهرجان بیروت للشّرائط المصوّرة برعایة المرکز الفرنسی

لقاء أدبی مع دیکوین وکلودی نظمته کلیة العلوم الإنسانیة فی جامعة بیروت العربیة – طرابلس بالتعاون مع المعهد الثقافی الفرنسی فی لبنان وAUF

المرکز الفرنسی فی لبنان: “دعوة لحضور إفتتاح حفل “بیروت تبدع فی مصانع أبرویان”.

المعهد الثقافی الفرنسی فی لبنان والمرکز الرقمی الفرنکوفونی AUF- فی جامعة بیروت العربیة فرع طرابلس

“المرکز الثقافی الفرنسی” یطلق فعالیات المهرجان الدولی و”الفرنکفونی” للکتاب فی بیروت

Institut français du Liban

  • ارتباط:

تلفن: 009611420200

پست الکترونیک: institut.francais@if-liban.com

کد خبر 16067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =