تلاش زنان مسلمان برای حفظ حجاب در پایتخت آلمان

معلمان مسلمان در برلین، پایتخت آلمان، پس از تشخیص دادگاه مبنی بر تبعیض آمیز و خلاف قانون بودن قانون بی طرفی مذهبی که باعث ممنوعیت کامل پوشیدن لباس ها و نمادهای فرقه ای و دینی در مدارس دولتی شهر بود، مجاز به پوشیدن حجاب اسلامی در کلاس درس شدند. شخصیت ها و سازمان های اسلامی در لغو این ممنوعیت نقش اساسی داشتند و این تصمیم را به عنوان یک پیروزی بزرگ تلقی می کنند.

برلین یکی از هشت ایالت آلمان بود که در آن «قانون بی‌طرفی آموزگاران» وجود داشت و آنها را از حضور در کلاس‌های درس با حمل نمادهای مذهبی باز می‌داشت. کنار گذاشتن این قانون توسط برلین احتمالاً اکنون به تلاش‌های اسلام‌گرایان برای لغو قوانین موازی در سایر ایالت‌ها منجر می‌شود. قانون بی طرفی برلین (Neutralitätsgesetz) در ژانویه 2005 در بحبوحه بحث شدید سراسری در مورد حضور فزاینده نمادهای اسلامگرا - که نمونه آن حجاب و دیگر پوشش های سر زنانه است - در مؤسسات بخش دولتی ابلاغ شد. از زمانی که این قانون لازم الاجرا شد، گروه های اسلامی، بسیار تلاش کرده اند تا آن را از طریق کمپین های ضد «اسلام هراسی»، لابی های دولتی و شکایت های استراتژیک باطل کنند. یکی از این اقدامات حقوقی مربوط به یک زن مسلمان بود که در سال 2017 به دلیل امتناع از برداشتن روسری خود در کلاس درس از سمت معلمی در برلین اخراج شد. در آگوست 2020، دادگاه فدرال کار آلمان (Bundesarbeitsgericht) به نفع این زن مسلمان محجبه رای داد. این بیانیه اعلام کرد که ممنوعیت مطلق پوشیدن روسری مسلمان در محل کار «نقض آزادی مذهب» است که توسط ماده 4 قانون اساسی آلمان، معروف به قانون اساسی (Grundgesetz) محافظت می شود. دادگاه برلین را به پرداخت بیش از 5000 یورو غرامت به این زن محکوم کرد.  سرانجام در ژانویه 2023، دادگاه قانون اساسی فدرال آلمان (Bundesverfassungsgericht) حکم دادگاه بدوی را تأیید کرد. این تصمیم، که قطعی است، مطابق با حکم قبلی همان دادگاه در ژانویه 2015 بود که اعلام کرد ممنوعیت پوشش سر معلمان در مدارس دولتی در ایالت نوردراین وستفالن آلمان خلاف قانون اساسی است.  در 28 مارس، وزارت آموزش و پرورش سنای برلین (Senatsbildungsverwaltung) بخشنامه ای را به همه مدیران مدارس دولتی در پایتخت آلمان ارسال کرد که در آن بیان شد که دولت برلین از این پس از اجرای قانون قبلی منع می شود. این بیانیه توضیح داد که ممنوعیت پوشاک و نمادهای مذهبی را که فقط «در مواردی که تهدید خاصی برای صلح مدرسه باشد یا بی‌طرفی دولت را به خطر بیندازد در کلاس‌های درس منع می‌شود.سقوط قانون بی طرفی برلین یک پیروزی بزرگ برای گروه های اسلامی و سازمان های وابسته به آنهاست که مدت ها با این قانون مخالفت کرده اند.

اینسان از محل یک گروه اسلام گرا به نام جوانان مسلمان در آلمان (Muslimische Jugend in Deutschland، MJD) فعالیت می کند، یک سازمان تبلیغی که به گسترش اسلام بنیادگرا در میان کودکان مسلمان و غیرمسلمان اختصاص دارد.

کی از چهره‌های کلیدی در تلاش‌های قانونی برای شکست قانون بی‌طرفی برلین، وکیل آلمانی-ترک، زینب ستین است که به دلیل فعالیت‌های تهاجمی خود، هماهنگ‌کننده پروژه برای شبکه به اصطلاح علیه تبعیض و اسلام‌هراسی (Netzwerks gegen Diskriminierung) بود. از دیگر گروه‌های اسلام‌گرای دخیل در کارزار لغو قانون بی‌طرفی برلین می‌توان به شبکه ضد تبعیض برلین (ADNB) اشاره کرد که توسط اینسان و فدراسیون ترکیه در برلین-براندنبورگ (TBB) تأسیس شد.

فعالان اینسان همچنین بر کمیسیون به اصطلاح کارشناسی در مورد نژادپرستی ضد مسلمانان (Expertenkommission zu antimuslimischem Rassismus) که توسط سنای برلین برای تحقیق درباره «اسلام هراسی» در پایتخت آلمان تأسیس شد، نفوذ کردند. در گزارش نهایی کمیسیون از قانون بی طرفی به عنوان «تبعیض سیستماتیک و نهادینه شده علیه زنان حجابی» انتقاد کرد و آن را نمونه ای از «نژادپرستی سازمانی و ساختاری ضد اسلامی» نامید. سیستم مدارس دولتی برلین به دلیل مهاجرت گسترده و تعداد زیاد دانش‌آموزان مسلمان که اکثریت تقریباً نیمی از 120 مدرسه متوسطه این شهر را تشکیل می‌دهند، به میدان جنگ بین اسلام‌گرایان و سکولارها تبدیل شده است. در برخی مدارس بیش از 90 درصد دانش آموزان مسلمان هستند.

منبع: skl-gluecksatlas

کد خبر 16120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =