11مکان از کشور نیجریه در فهرست یونسکو ثبت جهانی شده است

یادداشت رایزن فرهنگی  با عنوان :

" مکان های ثبت شده جهانی کشور نیجریه در یونسکو"

      نیجریه در 14 نوامبر1960اندکی پس از استقلال این کشور ، به عضویت یونسکو درآمد و بلافاصله پس از آن ، کمیسیون ملی این کشور را تاسیس کرد و عملا به عنوان پنجاه و هشتمین کشور عضو یونسکو مشغول به فعالیت در این عرصه کرد . در ادامه این تلاش ها ، دفتر منطقه ای چندبخشی یونسکو برای منطقه غرب آفریقا، در  سپتامبر 2013 توسط مدیرکل یونسکو، خانم ایرینا بوکووا، در جریان سفرش به نیجریه به طور رسمی در این کشور افتتاح شد تا نیجریه به عنوان مرکز و نماینده کشور های غرب آفریقا این سازمان را نمایندگی کند . در حال حاضر 11مکان از کشور نیجریه در فهرست یونسکو ثبت جهانی شده است که در زیر بطور خلاصه به آن اشاره می شود:

 بیشه مقدس اوسون- اوسوگبو: در حدود سال 1370 پس از میلاد،اولوتیمهین بنیانگذار سرزمین اوشوگبو، اوبا گبادولو لارویه در جنگل مقدس اوسون ساکن شد تا حکومت پادشاهی خود را تأسیس و اعلام کند. این مکان تاریخی و مذهبی هر ساله شاهد برگزاری جشنواره Osun-Oshogbo می شود که در حال حاضر به بزرگترین مکان جاذبه گردشگری جهان ، تبدیل شده است . بیشه اوسون-اوسوگبو یکی از آخرین جنگل‌های مقدس است که معمولاً قبل از شهرنشینی گسترده ، حاشیه‌ اکثر شهرهای یوروباها را احاطه کرده بود.

 سوکور: چشم انداز فرهنگی سوکور یک سکونتگاه باستانی با تاریخ ثبت شده فناوری ذوب آهن و تجارت پررونق در آن مشهور است.این مکان در سال 1999 توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به دلیل موقعیت مکانی و طرح های معماری ترسناک، زمین های پلکانی و روستای ساخته شده از سنگ به عنوان میراث جهانی ثبت شد. این مکان بر روی تپه ای بالای روستای سوکور در ایالت آداماوا نیجریه واقع شده و با کشورکامرون هم مرز است.

 

 

 اوکه ایدانره : سایت Oke Idanre در ایالت اوندو، یک مکان توریستی فوق العاده است و جاده دسترسی اصلی آن از 670 پله با نرده در دو طرف و پنج نقطه استراحت در بین آن تشکیل شده است. شهر ایدانره معمولاً در طول جشنواره های ایجان و اوروسون پر از بازدیدکننده می شود. از زمان های بسیار قدیم، این سایت مرکز فعالیت های گردشگری بوده و گردشگران مختلفی را به خود جذب کرده است. این مکان معروف به مخزن گیاهان دارویی است که برای تهیه معجون مورد نظر گیاه پزشکان، مناسب است. این سایت همچنین دارای پتانسیل های زیادی برای تحقیقات باستان شناسی، زمین شناسی و تاریخ طبیعی نیجریه محسوب می شود.

 غار اوگ بیونیکه:  غار Ogbunike توسط شکارچی به نام Ukwa در طول سفرهای شکار خود در قرن چهاردهم کشف شد. او از خانواده Umudioka ایالت Anambra است. این غار در دره‌ای با جنگل‌های بارانی استوایی در پشت تپه‌های اوگبا واقع شده است که کالج سنت مونیکا، اوگبونیکه، روی آن قرار دارد. غار Ogbunike که در منطقه دولتی محلی Oyi در ایالت آنامبرا قرار دارد . آب از بالای محفظه باز که گفته می شود قدرت شفابخشی دارد به رودخانه نکیسا می ریزد. 

دیوار شهر کانو : دیوار شهر کانو، 14 کیلومتر طول دارد که از سال 1095 تا 1134 ساخته شده و در اواسط قرن چهاردهم تکمیل شده است. دلیل ساختن دیوار حفاظت از روستاییان در برابر مهاجمان بوده است.کمیسیون ملی موزه‌ها و بناهای تاریخی (NCMM) دیوار شهر کانو را به‌عنوان یک بنای تاریخی ملی در یونسکو ثبت کرده است .

اوبان تپه : اوبان هیلز که در ایالت کراس ریور واقع شده است ، بومیان آن را اگوی اوبان می نامند. مالکیت و مدیریت آن توسط دولت ایالتی کراس ریور انجام می پذیرد. تپه‌های اوبان مساحتی حدود 3000 کیلومتر بر مربع در کنار پارک ملی کوروپ در جمهوری کامرون ادامه یافته است . این زیستگاه طبیعی محل زندگی 350 گونه پرنده ثبت شده از جمله طوطی است. این یکی از تنها دو مکان در نیجریه است که گاو نر سبز خاویر در آن دیده شده است. همچنین، انواع پستانداران زیادی در جنگل اوبان زندگی می‌کنند، مانند فیل‌های جنگلی، میمون‌های قرمز کلمبوس و اسکلترز گنون که فقط در نیجریه یافت می‌شود.

 غار و آبشارهای اوگبا اوکوو : غار Ogba Ukwu و آبشارهای Owerre-Ezukala که چهار کیلومتر با شهر فاصله دارد و از طریق جاده ای پرپیچ و خم و سنگی به این مکان دسترسی وجود دارد . از دور چیز زیادی از جاده پوشیده از سنگ دیده نمی شود. عبادت کنندگان سنتی، غار و آبشارهای Ogba Ukwu را به عنوان جای خدای خود می دانند . مجموعه غار، از جمله آبشار، از طریق دروازه در یک راهرو بتنی با 9 پله شیب دار به اتاقی وصل می شود که قصر یا غار شیر نامیده می شود. بومیان بر این باورند که این قصری است که خدای خالق (چوکو) در آن زندگی می‌کند و به درخواست‌ها رسیدگی می‌کند. به همین دلیل، جشنواره هایی در آخرین شنبه های ماه می برای جشن گرفتن در این مکان برگزار می شود.

 آبشار ارین ایجشا: آبشار ارین ایجشا در منطقه دولتی محلی اوریاد در ایالت اوسون در میان تپه‌های مرتفع، پوشش گیاهی جنگل‌های بارانی و کوه قرار دارد. آکینلا، دختر اودودووا، آن را در حدود 1140 پس از میلاد به عنوان مخلوق اسرارآمیز اولودوماره کشف کرد. آبشار ارین ایجشا سالانه پذیرای بازدید کنندگان زیادی است. این آبشار در طول جشنواره محبوب Osun-Osogbo شاهد تعداد بالایی از بازدیدکنندگان است. آبشار اولومیرین دارای هفت لایه سنگ است که آب به آرامی روی صخره‌ها می‌لغزد و با نیروی زیادی به پائین فرو می ریزد.

 چشمه گرم ایکوگوسی: این آبشار در منطقه دولتی محلی اکیتی غرب ایالت اکیتی واقع شده است، این آبشار دارای اتاقک های جداگانه برای آب گرم و سرد است که سپس به یک استخر می پیوندد و هر کدام دمای خود را حفظ می کنند. چشمه گرم در دره از تپه های اطراف با پوشش گیاهی از جنگل های بسیار انبوه است. یک درخت و یک نخل از یک سرچشمه در محل تلاقی چشمه های گرم و سرد روییده اند

 

استراحتگاه کوهستانی اوبودو: استراحتگاه کوهستانی اوبودو، که قبلاً به عنوان مزرعه گاو اوبودو شناخته می شد. استراحتگاه در فلات اوبودو نزدیک به مرز کامرون در بخش شمال شرقی رودخانه کراس قرار دارد. تقریباً 110 کیلومتری شرق اوگوجا و 65 کیلومتری شهر اوبودو در منطقه دولت محلی اوبانلیکو است. آقای مک‌کاهی، یک اسکاتلندی که برای اولین بار در سال 1949 این رشته کوه‌ها را کاوش کرد و به مدت یک ماه در قله کوه Oshie Ridge در کوه‌های Sankwala اردو زد . او با آقای هیو جونز و دکتر کرافیلد در سال 1951 بازگشت تا مزرعه گاو اوبودو را توسعه دهد. استفاده از تله‌کابین به این سو و آن سو به بازدیدکنندگان امکان می‌دهد ضمن دور زدن جاده بسیار پرپیچ‌وخم به سمت بالا، منظره‌ای زیبا داشته باشند.

 

 صخره اولومو : صخره اولومو یک مکان باستانی از سنگ‌های گرانیتی است که در آبئوکوتا، ایالت اوگون واقع شده است. این صخره، یادگاری از مذهب سنتی مردم اگبا است. آنها معتقدند که همیشه از آنها محافظت می کند، به ویژه در طول جنگ های بین نژادی که مردم به غارها پناه می بردند. قله این صخره 137 متر بالاتر از سطح دریا با غارهای طبیعی است که طول برخی از آنها به 20 فوت و عرض 25 فوت می رسد. صخره Olumo یکی از جاذبه های گردشگری مورد علاقه در ایالت Ogun است.

 

تیرماه - 1402

منابع :

 

1.      https://nigeria-del-unesco.org/three-day-visit-of-the-director-general-of-unesco-ms-irina-bokova-to-nigeria-2/

2.      https://blog.vectatravels.com/unesco-world-heritage-sites-nigeria/

3.      https://en.m.wikipedia.org/wiki/World_Heritage_Site

 

 

  

کد خبر 16190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =