حمایت رئیس‌جمهور قزاقستان از تأسیس مرکز منطقه‌ای سازمان ملل متحد در آلماتی

رئیس‌جمهور قاسم جومارت توقایف از ابتکار تأسیس مرکز منطقه‌ای سازمان ملل متحد برای اهداف توسعه پایدار در آسیای مرکزی و افغانستان مستقر در آلماتی حمایت کرد .

رئیس‌جمهور قاسم جومارت توقایف از ابتکار تأسیس مرکز منطقه‌ای سازمان ملل متحد برای اهداف توسعه پایدار در آسیای مرکزی و افغانستان مستقر در آلماتی حمایت کرد .

توقایف که در دومین نشست رهبران آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا سخن می گفت،  تاکید کرد قزاقستان از حمایت اتحادیه اروپا در پیشبرد طرح های سیاست خارجی و اجرای اصلاحات دموکراتیک در مقیاس وسیع بسیار قدردان است.

همواره طرفدار آن هستیم که آسیای مرکزی منطقه صلح و پیشرفت باشد و با همه مناطق و کشورها همکاری مثمر ثمر داشته باشد. توسعه پایدار و مشارکت چندجانبه قزاقستان با اتحادیه اروپا مستقیماً به امنیت و ثبات در منطقه ازجمله وضعیت افغانستان بازمی‌گردد.

وی بر نقش تلاش‌های جامعه جهانی برای ممانعت از بروز بحران انسانی در افغانستان تاکید کرد.

اخیراً قزاقستان در قالب یک بسته کمکی دیگر محصولات غذایی را برای مردم افغانستان ارسال کرد که لازم است کمک‌های همه‌جانبه به مردم افغانستان تحت نظارت سازمان ملل افزایش یابد.

در این زمینه، ابتکار ایجاد مرکز منطقه‌ای سازمان ملل متحد برای اهداف توسعه پایدار برای آسیای مرکزی و افغانستان در آلماتی مرتبط است.

رئیس‌جمهور اطمینان داد که ابتکارات مذکور، تمایل قزاقستان برای تقویت روابط و تعاملات چندجانبه خود را هم در منطقه و هم با اتحادیه اروپا تائید می‌کند.

گفتنی است قزاقستان در تلاش است در سطح بین المللی نقش آفرینی بیشتری داشته باشد و مقیاس برنامه های خود را با رویکرد بین المللی سازی بازتعریف می کند. پیش تر مرکز اسناد فرهنگی آسیا (Asian Cultural Documentation Center for UNESCO) وابسته به یونسکو به منظور شناساندن میراث فرهنگی و معرفی و ترویج فرهنگ کشورهای آسیایی به یکدیگر و به جهانیان و گسترش تعامل علمی، فرهنگی و هنری میان کشورهای آسیایی در ایران ایجاد شده است و ضرورت دارد از جایگاه و نقش آن برای توسعه تعاملات منطقه ای بهره برداری شود.

منبع:

https://tengrinews.kz/kazakhstan_news/tokaev-podderjal-ideyu-sozdaniya-almatyi-regionalnogo-500933

کد خبر 16790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =