کتاب "نیجریه و نفوذ دین درآن" ، داستانی ساده  با نثر روان ، توسعه و شکل گیری دولت- ملت در نیجریه را در چارچوب نقش نیروهای مذهبی در این فرایند  نوشته شده است .

معرفی یک کتاب :نیجریه و نفوذ دین درآن

کتاب پروفسور اولوفمی وان با عنوان«مذهب و ساخت نیجریه» به شدت مورد توجه خوانندگان قرار گرفته و حس کنجکاوی آن‌ها را برانگیخته و لذت یک روشنفکر بودن را به آنها داده است . این کتاب ، داستانی ساده  با نثر روان ، توسعه و شکل گیری دولت- ملت در نیجریه را در چارچوب نقش نیروهای مذهبی در این فرایند  نوشته شده است . نویسنده استدلال می کند که نیروهای مذهبی در فرآیند تشکیل دولت، انجمن مدنی، بسیج سیاسی و فرهنگ سیاسی در نیجریه تعیین کننده هستند. دین و هویت دینی نه تنها برای درک خود شهروندان، بلکه برای درک و تحقق پروژه ملی، «شکل گیری کشور نیجریه» نیز مهم بوده است. این کتاب تشکیل دولت نیجریه را در امتداد خطوط معمول تاریخی بیان نمی‌کند. او نشان می دهد که دولت و جامعه نیجریه قبل از سال 1914، قبل از ادغام لرد لوگارد آغاز شده است. در تحلیل او، فعالیت های استعماری یا گسستی که استعمار ایجاد کرده است ، فراتر از هر چیز دیگری نیست. استعمار تنها یکی از عواملی است که به همراه عوامل محلی، مهارت های بومی، خاطرات، نهادها و مذاهب آمیخته شده است تا دولت نیجریه را شکل دهد. او دو نیرو را نشان می دهد که در یک زمین مشترک در مدت زمان طولانی بازی می کنند. مسیحیت و اسلام در یک میدان مشترک شکل گیری دولت-ملت در مدت طولانی با هم تعامل دارند .

کتاب او روش شناسی طولانی مدت تاریخی را اتخاذ می کند که او را قادر می سازد، دیدگاهی قوی یا پیچیده در مورد ماهیت، منطق و پویایی مشکلات پیش روی نیجریه ارائه دهد. کتاب او خواننده را برمی‌انگیزد تا نگاه خود را از تقابل‌های دوتایی فرسوده به فرآیند بزرگ و طولانی تشکیل دولت، نهادسازی و جستجوی مشروعیت دولت سوق دهد. او این کار را با نشان دادن چگونگی تلاقی نیروها، منطق و اخلاق دینی (اسلام، مسیحیت، ادیان سنتی آفریقایی)، نهادها و سنت‌های اجتماعی بومی و ایده‌ها و شیوه‌های غربی در فرآیندهای طولانی و مداوم تشکیل دولت در نیجریه کار را به پایان می رساند . کتاب مذهب و ساختن نیجریه، نشان می‌دهد که اولا ریشه فرآیند تشکیل دولت، ادیان و ارزش‌ها، نگرش‌ها و حساسیت‌هایی است که آن‌ها ترویج می‌کنند. ثانیاً، دین چیزی خارج از فرآیند تشکیل دولت نیست، بلکه جزئی از کل فرآیند است. دین یک فرآیند درونی است که فرآیند تشکیل دولت را از درون قدرت می دهد و همچنین عاملیت بازیگران اصلی و پیروان آنها را نیز قدرت می بخشد. دین ابزاری نیست که بازیگران کلیدی و تاریخ کشور از آن برای مقابله با فرآیند تشکیل دولت استفاده کنند، و هیچ دوگانگی در این خصوص وجود ندارد. دین بخشی از کلیت افق تشکیل دولت است. بخشی از هدف، فرآیند، معنا و روح تشکیل دولت است و به درک خود شکل گیری دولت-ملت کمک می کند. دین و تشکیل دولت بخشی از یک فرآیند بزرگ و پیچیده توسعه هستند، با این حال او به ما نشان می دهد که چگونه آنها را برای تحلیل و درک صحیح با هم مورد استفاده قرار دهیم.

منابع :

https://tribuneonlineng.com/book-review-of-nigeria-and-religious-influence-2/

کد خبر 16813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =